Annons

Lightroom 2.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Har installerat och provat en kort stund. Har haft problem med att "Rendering previews" varit segt med Canon 5DMKII filer. JPG och filerna från 1DMKIIN har gått normalt. Detta problem har jag haft på samtliga Macar och på en PC med XP.
Nu verkar även 5DMKII filerna gå normalt.
 
Har just installerat och min första reaktion är att det känns som om programmet startar lite snabbare och att previews visas något snabbare, men det kanske är inbillning...
 
Hela teamet arbetar för fullt på trean, enbart de moduler som kommer återanvändas har fått någon översyn/justering. Sen är det allmänna buggfixar och stöd för nya kameror... :) Inget speciellt att bli förvånad över.
 
Hela teamet arbetar för fullt på trean, enbart de moduler som kommer återanvändas har fått någon översyn/justering. Sen är det allmänna buggfixar och stöd för nya kameror... :) Inget speciellt att bli förvånad över.

Säkert har du rätt, men det brukar väl alltid vara något nytt. Listan över fixade buggar är ju också kort. Nåväl, jag klagar inte, tycker programmet börjar kännas alltmer komplett och ser med spänning fram emot 3:an.

När det gäller kamerastöd, jag tycker det är lite lustigt att nya kameror alltid kräver en ny version av programmet. Hade det inte varit enklare om stödet för olika format låg separat. Nu verkar det som allt fler kompakter kommer med RAW-format och det ramlar som vanligt ut nya DSLR i god takt på marknaden. Känns lite fånigt att behöva ladda ner 150 meg varje gång.
 
Sant. Tyvärr är det ju så att varje kamera har sina egna personliga skärningspunkter - man brukar dela upp bilden i ett par vertikala "stripes", antagligen för att kunna parallell-processa bilden i ett par separata trådar i processorerna och i minneshanteringen till buffert. Det är mycket vi offrar på hastighetens altare.

Varje ny kamera har ju dessutom en helt egen personlig färgrymd beroende på hur färgfiltret i Bayer-separeringen är gjort, men detta är ju egentligen bara 18 bytes.... :)
 
Mitt LR 2.5 fastnar när jag försöker skriva ut en bild (till jpg-fil): "Preparing print job".
Har låtit det stå i flera timmar. Har det hänt någon av er?
 
Får prova ikväll. Just print till JPG hade jag problem med tidigare, inte att det hängde sig, men väl att färgprofilerna blev galna.

Återkommer.
 
Sant. Tyvärr är det ju så att varje kamera har sina egna personliga skärningspunkter - man brukar dela upp bilden i ett par vertikala "stripes", antagligen för att kunna parallell-processa bilden i ett par separata trådar i processorerna och i minneshanteringen till buffert. Det är mycket vi offrar på hastighetens altare.

Varje ny kamera har ju dessutom en helt egen personlig färgrymd beroende på hur färgfiltret i Bayer-separeringen är gjort, men detta är ju egentligen bara 18 bytes.... :)

Visst är det så men det borde ju inte vara några större problem att göra "plugins" för de specifika kameramodellerna så man kan tanka ner 100 KB i stället för 150 MB.
 
Eller ännu hellre om vi kunde få kameratillverkarnas egen RAW-uppräkning som en plugin. Jag skulle gärna ha Nikon Capture NX2 som en develop-plugin till Lightroom, t.ex. Jag tycker att Capture NX2 framkallar en del bilder bättre än Lightroom, men orkar sällan ta vägen via Capture NX2 eftersom det är så smidigt att stanna i Lightroom. Det är väl inte så troligt att vi får se något sådant dock, eftersom just Camera Raw måste vara väldigt tight integrerat med Lightroom.
 
Det är ju just algoritmen för färginterpolering som är det intressanta för de olika raw-omvandlarna att "skydda" så att andra inte kan komma åt dem. Detta, tillsammans med "allmänmöjligheterna" och specifika katalogfunktioner osv är ju vad som skiljer ett omvandlingspaket från ett annat. De enskilda företagen (vars anställdas löner betalas av att programvaran säljer) är knappast intresserade av att släppa sitt största säljincentiv fritt till andra konkurerande företag :)
 
Adobe är flitiga och släpper en ny version av sina program varje år. Kanske bättre att avvakta lite så man slipper betala extra för uppgradering.

OK, då fattar även jag vad du menade. ;)

Jo, det är klart version 3 släpps säkert ganska snart så det kanske är klokt att avvakta. Å andra sidan, i den digitala världen duggar nyheterna tätt så det är aldrig långt till nästa uppgradering av program och hårdvara.
 
Får prova ikväll. Just print till JPG hade jag problem med tidigare, inte att det hängde sig, men väl att färgprofilerna blev galna.

Återkommer.

Testade att skriva ut till JPG-fil. Det gick snabbt, ingen låsning. Däremot verkar problemet med färgprofilerna vara kvar.
 
Det är ju just algoritmen för färginterpolering som är det intressanta för de olika raw-omvandlarna att "skydda" så att andra inte kan komma åt dem. Detta, tillsammans med "allmänmöjligheterna" och specifika katalogfunktioner osv är ju vad som skiljer ett omvandlingspaket från ett annat. De enskilda företagen (vars anställdas löner betalas av att programvaran säljer) är knappast intresserade av att släppa sitt största säljincentiv fritt till andra konkurerande företag :)

Nej, men tänk om Nikon t.ex. kunde samarbeta med Adobe och släppa Capture NX2 som en plugin jämförbar med Camera Raw till Lightroom istället. De kan ju fortfarande ta betalt för pluginen och kanske skulle få fler ex sålda också om den hamnade i en miljö där den var lättjobbad. Men som sagt, det är nog inte troligt att vi får se en sådan lösning.
 
ANNONS