Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val utav nybörjarsystemkamera, tips?

Fogel70

Aktiv medlem
En snabb titt på Cyberphoto visar att för dagen gäller dessa priser på instegskameror inkl paketglugg:

Olympus E420, 4590:-
Canon 1000D, 5190:-
Nikon D3000, 5590:-
Sony A230, 6490:-

Pentax har ingen instegskamera hos Cyberphoto; deras billigaste är K20D som kostar 9990:-, men det är alltså en klass upp från kamerorna ovan.

Per.
Idag har dock Pentax kommit med en ny instegskamera, som bör vara intressant för den som vill ha en kamera att växa i. K-x kommern kosta ca 6500:- och är specifikationmässigt mer lik mellanklasskamerora. Så den tål att jämföras med kameror som Nikon D5000, Canon 500D och Sony A500.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Idag har dock Pentax kommit med en ny instegskamera, som bör vara intressant för den som vill ha en kamera att växa i. K-x kommern kosta ca 6500:- och är specifikationmässigt mer lik mellanklasskamerora. Så den tål att jämföras med kameror som Nikon D5000, Canon 500D och Sony A500.
Detta visar pedagogiskt att den här branschen är så lättrörlig att råd snabbt blir gamla. Till mitt försvar kan sägas att brasklappen "för dagen" var klokt ditsatt...

Per.
 

heinzkd

Medlem
Sådär ja då va en D5000 inhandlad =)... Tack för alla inlägg

Men har någon bra tips på minneskort?? vet att det måste vara SDHC men har alla SDHC samma inläsnings hastighet?.. ska man sattsa på ett stort eller två mindre storlekar?

/Henrik
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Grattis!

Det beror väl på hur man tänker hantera sitt bild-tagande... Kort är ganska billigt idag. Till en D5000 behöver du inte köpa den dyraste varianten, ett 8Gig klass4-kort klarar du dig långt på om du inte tänker ha kameran i raw+jpg och alltid gå runt och hålla avtryckaren inne för att försöka ta 4 bilder i sekunden hela tiden. Kostar typ 250kr.

Vilket objektiv blev det?
 

heinzkd

Medlem
Grattis!

Det beror väl på hur man tänker hantera sitt bild-tagande... Kort är ganska billigt idag. Till en D5000 behöver du inte köpa den dyraste varianten, ett 8Gig klass4-kort klarar du dig långt på om du inte tänker ha kameran i raw+jpg och alltid gå runt och hålla avtryckaren inne för att försöka ta 4 bilder i sekunden hela tiden. Kostar typ 250kr.

Vilket objektiv blev det?
Objektivet blev 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX Zoom alltså Kittobjektiv

hmm ok.. får väl se vilket minneskort det blir men hur många MB/S kräver kameran?
 

qv_

Aktiv medlem
kortstorlek

Själv gillar jag 1 till 4 gig kort. Med en 5D I och RAW så ryms det inte så många bilder på vart kort, men om någon norpar kameran för mig så förlorar jag inte heller så många bilder.....

/Janne

köper välkända fabrikat som är hyfsat snabba. Kameran behöver inte snabbheten utan det är enkom för att minska tiden som datorn jobbar med kortet.
 

heinzkd

Medlem
Är det någon som vet vilken lagrings snabbhet D5000 kräver?

Vilket minneskort behöver jag,
20MB/sekund?? eller räcker med 9 mb/sek??

TACK!!
 
ANNONS