Annons

D70 och korrupta minnesbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Var ute med en kompis och fotade i dag. Hon har ju tyvärr fel märke på sin kamera (Nikon ;)) så det började strula framåt slutet.

Innan vi började formaterade vi våra minneskort. Hon använder ett CF-kort av märket Viking.

Efter ett 30-tal tagna bilder får kameran för sig att bilderna är korrupta och vill inte visa dem. När vi prövar ta nya bilder så vill de inte lagras på kortet.

Vi startar om kameran, plockar ut kortet, prövar igen. Ja, nu kan man fota igen. Men många av bilderna vi tittade på tidigare är nu korrupta i kameran.

Lugnt tänker jag. De går säkert kolla på i datorn senare. Men då kunde hon bara se 5 av alla bilder hon tog i dag.

Finns det något program som kan åtgärda detta? Bilderna borde ju inte vara korrupta eftersom de visades alldeles korrekt i kameran en stund.

Tacksam för alla tips!
 

edsjo

Aktiv medlem
Hej!

Var ute med en kompis och fotade i dag. Hon har ju tyvärr fel märke på sin kamera (Nikon ;)) så det började strula framåt slutet.

Innan vi började formaterade vi våra minneskort. Hon använder ett CF-kort av märket Viking.

Efter ett 30-tal tagna bilder får kameran för sig att bilderna är korrupta och vill inte visa dem. När vi prövar ta nya bilder så vill de inte lagras på kortet.

Vi startar om kameran, plockar ut kortet, prövar igen. Ja, nu kan man fota igen. Men många av bilderna vi tittade på tidigare är nu korrupta i kameran.

Lugnt tänker jag. De går säkert kolla på i datorn senare. Men då kunde hon bara se 5 av alla bilder hon tog i dag.

Finns det något program som kan åtgärda detta? Bilderna borde ju inte vara korrupta eftersom de visades alldeles korrekt i kameran en stund.

Tacksam för alla tips!
Hej!

Jag har varit med om korrupta bildfiler i just min gamla D70. Jag tror att jag har lokaliserat det till ett defekt minneskort, men då jag i stort sett inte använder den längre är jag inte helt säker på att den slutsatsen är korrekt.

Tog hon bilderna i råformat, eller bara jpeg? Jag fotade alltid råformat med min D70 och i de fall detta inträffade har jag alltid kunnat rädda den jpeg-preview som finns inbakad i själva råfilen (den är i full storlek och i basic-komprimering, så hyfsat OK). Dock är den svår att få fram. Det finns ett program som heter d70reader som kan fixa detta (googla så hittar du det). Det finns ett annat som heter PreviewExtractor (http://drchung.new21.net/previewextractor/) som också fixar det. Jag tror att jag använde det senare sist jag behövde göra denna manöver. Jag är dock inte säker då programmet bara fungerar på Windows och jag har Mac så jag kan inte enkelt kolla vad jag faktiskt använde just nu.
 

edsjo

Aktiv medlem
Hon fotar enbart i JPG. Är ditt programtips användbart ändå?
Nej, jag tror inte det, men det kan hända att en jpeg med lägre upplösning ligger inbäddad i jpeg-filen. Jag tror dock inte det. I princip skulle det ju kunna vara så att åtminstone delar av bilddata i filerna är OK, men att själva headern är skadad. Jag vet dock inte om något program som kan extrahera vad som går ur filerna. Hur stora är de korrupta filerna förresten (i MB)?
 

Erlandssons

Medlem
OMG! lånar tråden lite. För ungefär samma sak har hänt mig idag.
Kommer hem efter att ha gjort två rätt omfattande jobb, sugen att ögna igenom alla bilderna. Då finns dom inte!!!! ?
ALla äldre bilder ligger kvar.

Men alla de jag tagit idag syns inte på kortet. Efter en omstart dök två random bilder upp (!?) och dom gick att ladda över men dom syns inte i datorn..... (!!!???)

OMG!


Snacka om att kallsvetten duggar tätt.

Vet någon något program för MAC som kan hjälpa mig att hitta filer som borde ligga där.
De har setts tydligt hela tiden under fotograferingen. Det jag gjort efteråt var att testa connecta kameran till en PC för att ladda över dom men det gick inte. Sen tog jag (försiktigt) ut minneskortet ur kameran och lämnade kameran på annan adress. Så jag kan inte testa från kameran just nu.

OMG!


Hjälp!


Jag använder Nikon D700. minneskort Sandisk 8gb exrtre III compact flash.

Mycket tacksam för hjälp,


HÄLSAR
VÄNLIGT
ANDERS
 

edsjo

Aktiv medlem
Hej Anders!

Med vissa SanDisk-kort (jag tror det är Extreme IV-korten) följer ett program med, Rescue Pro som kan leta igenom kortet efter bildfiler. Det kan hitta filer som är lagrade på kortet, men som inte syns ifall själva katalog-informationen är korrupt.

Det finns även ett annat shareware-program som heter FileSalvage. Det är dyrt ($90), men jag tror att du kan ladda ner det och testa att skanna igenom kortet. Om jag kommer ihåg det rätt så visar detta program vilka filer som det skulle kunna rädda, men det är först när du har betalat som det faktiskt räddar dem...

Länk till FileSalvage: http://subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&products_id=1
 

silfver

Aktiv medlem
Jag tycker det är konstigt att hon kan se bilderna i kameran, inte alla visserligen. Men hon kan inte kopiera fler än några av dem till datorn.

Kan ett kort bara ge upp sådär alltså?
 
ANNONS