Annons

Lastolite Ezybox/Kaffebrus 60x60cm

Produkter
(logga in för att koppla)

jabroo

Ny medlem
Hejsan!

Någon som jämfört Ezybox Hotshoe 60x60cm med den förmånligare varianten från Kaffebrus? Är det någon skillnad i byggkvalitet och ljus?



//J-A
 

Poker

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon som jämfört Ezybox Hotshoe 60x60cm med den förmånligare varianten från Kaffebrus? Är det någon skillnad i byggkvalitet och ljus?



//J-A

Inlägget skrevs i april och ingen har svarat?
skriver man inte vilken produkt från kaffebrus och eller är TYDLIG i sina inlägg får man heller inga svar skulle jag tro.

Det är lite som att skriva:
1: Vad kostar en bil?
2: Hur långt är ett snöre?

Nåväl, jag är också intresserad om det skulle vara värt ca: 700 i besparing att köpa en produkt från kaffebrus som påminner om Lastolite EzyBox 60x60 Hotshoe Softbox.
Denna skall då passa min blixt från Canon Speedlite 580EXII.
 

jabroo

Ny medlem
Uppdatering...

Inlägget skrevs i april och ingen har svarat?
skriver man inte vilken produkt från kaffebrus och eller är TYDLIG i sina inlägg får man heller inga svar skulle jag tro.

Det är lite som att skriva:
1: Vad kostar en bil?
2: Hur långt är ett snöre?

Nåväl, jag är också intresserad om det skulle vara värt ca: 700 i besparing att köpa en produkt från kaffebrus som påminner om Lastolite EzyBox 60x60 Hotshoe Softbox.
Denna skall då passa min blixt från Canon Speedlite 580EXII.
Du har helt rätt i att jag borde ha varit tydligare i mitt ursprungliga meddelande. Ursäkta att jag var ospecifik.

Hur som helst så ÄR det skillnad mellan dom två. Sofboxen från Kaffebrus saknar den inre diffusorn vilket medför att du inte får ett lika mjukt och behagligt ljus samt att du kan ha problem med att jämnt belysa frontduken.

//J-A
 

Poker

Aktiv medlem
Du har helt rätt i att jag borde ha varit tydligare i mitt ursprungliga meddelande. Ursäkta att jag var ospecifik.

Hur som helst så ÄR det skillnad mellan dom två. Sofboxen från Kaffebrus saknar den inre diffusorn vilket medför att du inte får ett lika mjukt och behagligt ljus samt att du kan ha problem med att jämnt belysa frontduken.

//J-A
Ok vad bra.
Jag har beställt en Lastolite för en stund sedan.
Kvalitet före pris!?

Nu väntar jag bara på PW TTL produkter!!
 

micked

Ny medlem
Här kommer lite erfarenheter av Kaffebrus. Köpte 2 st 60*60 för något år sedan.
Jag har använt dem tillsammans med SB-800, mer om det nedan.

Kaffebrus levererar med en kulled, kostar extra hos Lastolite.

Av mina 2 softboxar så fick jag massera blixthållaren i skruvstädet på bägge två. L-vinkeln var inte 90 grader, med den effekten att blixten pekade uppåt in i softboxen.

En av de två kullederna var defekt, så att den inte låste ordentligt. Eftersom 60*60 softboxen är ganska tung så pekade den ner i golvet efter några sekunder. Killarna på Kaffebrus var visserligen trevliga i telefon, men det dröjde ändå flera månader innan jag fick en ny. (Mailstrul enligt uppgift...)

Nyare Nikon-blixtar sitter inte fast i foten. Den lilla pinnen som sticker ner har inget hål att gripa tag i. En SB-900 går överhuvudtaget inte på foten. Nikon har ändrat måtten från SB-800 till SB-900. Jag löste det med att klämma in en liten lagom mjuk, lagom tjock (ca 0,75mm) plastbit i foten så att det blir lagom friktion. Lagom är bäst...

Softboxarna är helt omöjliga att vika ihop. Antingen är jag för klen eller för feg... Jag skulle tro att Lastolite har lite tunnare och smidigare fjäderstål.

Ljuset tycker jag är bra. Lastolite blir säkert en aning mer diffuserat.

Slutsats: Man får vad man betalar för. En glad amatör med ont om pengar och gott om tid kan gott köpa Kaffebrus. En som värderar sin tid bör nog titta på Lastolite.
 
ANNONS