Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Gick in i den här tråden för att få lite kunskap om Sony A850 men till min stora förvåning fick jag en lektion om marknadsstrategier vid försäljning av jeans. Mycket märkligt. Jag ser inte sambandet. Kan någon förklara? Kortfattat!
Det finns bara ett begränsat antal förklaringar tillhands. I "känsliga lägen" kan de därför komma att användas som argument lite varstans.

För ett otränat öga kan det hela verka OT, rent av förvirrande, men för de insatta är det glasklart - "Vi klarar bara av att tjafsa om ett begränsat antal saker och var har inte hur många argument som helst".
 

benganboy

Aktiv medlem
Det finns bara ett begränsat antal förklaringar tillhands. I "känsliga lägen" kan de därför komma att användas som argument lite varstans.

För ett otränat öga kan det hela verka OT, rent av förvirrande, men för de insatta är det glasklart - "Vi klarar bara av att tjafsa om ett begränsat antal saker och var har inte hur många argument som helst".

Skapa ett forum som heter"griniga gamla gubbar" där platsar 90% av alla inlägg
 

hpz

Aktiv medlem
Vad gäller pris på kameror och objektiv så sätts inte priserna av butikerna, alltså återförsäljarna. Det är de svenska / nordiska organisationerna, alltså leverantörerna som gör prisstrategier. Marginalen på fotoprodukter varierar ofta mellan 2-15% marginal ute i butikerna, generellt sett. Tar vi då en optik, och utan att veta så tordes en butik köpa den för runt 67-70 tusen kr + moms. (300 F2.8G för 95000kr)

Varför det skiljer? Marknadsstrategier. Visst har moms och valutor en märkbar del i priset, men när det skiljer mycket så har det nästintill alltid att göra med strategier. Sen får man välja själv hur man vill göra. Handla i Sverige eller utomlands.

Nör plötsligt en Euro kostade 11kr så blev Sverige ett väldigt "billigt" land att handla kapitalvaror i. Se bara i södra Sverige där plötsligt tyskar stod occh köpte bilar för att importera till tyskland, något som man gjort åt andra hållet med fördel i 15 år. Danskar köpte kapitalvaror som elektronik, klockor, kläder i volymer i Sverige och Danska leverantörer fick ett försäljningstapp.

Världen krymper, och detta tvingar leverantörer att agera. Ett resultat är att mindre butiker, oavsett kapitalvara, får det svårare varje gång leverantörer och agenter gör om sig till större organisationer.
 
ANNONS