Annons

Sony A850 lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

rymdrattan

Aktiv medlem
A850 på Cyberphoto för 25000 kr då dom kostar lite drygt 18000 i Eu enligt prisjakt...

Eller som denna länken till en Eu säljare som begär 1599 Euro..
http://www.photosaintcharles.com/popup.php?np=945

Sorgligt.Sorgligt Sorgligt..... Sedan skiter jag fullkomligt i skatter och annat som ofta anförs som skäl till Svenska sjuka priser... Då man finner så här enorma skillnader kan man inte handla i Sverige helt enkelt.. Vilker givetvis innebär att Svenska handlare tjänar 0 kr.. Noll !!...

Så jag fattar ingenting ifråga om Svenska priser.. Hajar dom inte att internet finns numera sedan många många år där man enkelt kan se samt jämföra priser.. Samt även handla dessutom.. Sverige tillhör ju Eu numera. Så handla vart man vill inom Eu är ju inget underligt...
Instämmer, i värsta fall så skulle ju de svenska handlare köpa från tyskland och sälja 1000kr dyrare i Sverige och ändå få en vettig vinst. Om inte annat så skulle det ge goodwill till företaget.
 

mayro

Aktiv medlem
Påminner en del om förr då man i Tyskland kunde köpa "krell"stärkare billigt på 90 talet och importera hit och sälja med vinst pga för dyra priser i Sverige..

Det är dessutom urkorkat av handlarna samt Fokus trading (""fonus trading"" :( ) att hålla upp kamerahusens priser.. Därmed fångar man ju inga objektivköpare heller om folk i stället köper andra märken eller utomlands ifrån.. Fattar inte att Sony låter detta företag Fokus Trading hålla på med sin lekstuga i stället för att Sony själva sköter sin marknadsföring...

För den stora prisskillnaden kan nog till stor del just förklaras med Fokus Trading skall ha sin del emellan det pris som Sony anser sig vilja ha minimum netto... Därmed startar sjuka priser med marginaler skapa höga priser...
 

bengan-j

Avslutat medlemskap
Påminner en del om förr då man i Tyskland kunde köpa "krell"stärkare billigt på 90 talet och importera hit och sälja med vinst pga för dyra priser i Sverige..

Det är dessutom urkorkat av handlarna samt Fokus trading (""fonus trading"" :( ) att hålla upp kamerahusens priser.. Därmed fångar man ju inga objektivköpare heller om folk i stället köper andra märken eller utomlands ifrån.. Fattar inte att Sony låter detta företag Fokus Trading hålla på med sin lekstuga i stället för att Sony själva sköter sin marknadsföring...

För den stora prisskillnaden kan nog till stor del just förklaras med Fokus Trading skall ha sin del emellan det pris som Sony anser sig vilja ha minimum netto... Därmed startar sjuka priser med marginaler skapa höga priser...
Ja Olle ville väl ha en 70-80 papp för en KSA250 när det begav sej. Häggmark var nog hemsker till att ta betalt han med. Det var min OT.

Kan det inte vara så enkelt som att Sony ÄR de som bestämmer och att de helt enkelt skiter i Skandinavien. Det kanske inte lönar sig att marknadsföra sig här när vi köper så dåligt. Dom få som handlar sony här hemma handlar ju ändå bevisligen och då är det väl bara bra att vi stackare bidrar med så mycket vinst som möjligt. Att sänka priset för att ta igen vinsten med volym, kräver ju att man gör reklam också, och sån't kanske då kostar mer än man får igen i fallet Sverige. Någon har säkert räknat på det där. Beställer vi från utlandet tjänar ju Sony ändå. En annan sak är väl också att för att övertala en butiksinnehavare att ställa prylar med udda märken i sina hyllor, och riskera att de blir stående, så vill nog butiken själv ha hyfsade marginaler på dom. Nikon tar butikerna hem oavsett marginal nästan, för dom går ju i alla fall åt. Både Nikon och Canon är ju oftast lika billiga i Sverige som utomlands. Dom har nått kritisk massa i Sverige helt enkelt. Det lönar sej för dom att köra på här.

Annars var det väl väntat att den nya FF-en skulle bli väldigt lik den gamla. Den låga volymen de här säljs i, gör ju att det är dyrt att göra stora utvecklingssteg. De måste ju tex hålla sej till dom sensorer som Nikon beställer, annars ökar styckepriset ju ohejdat. Jag tycker kanske att de borde släppa någon med 12MP-arn också. Det kanske kommer, men då i ett hus optimerat i Första hand för video, med endast EVF, med bästa kontrastsökande AF hittills, och som man kan ta helt OK stillbilder med i nödfall. Den skulle då kunna differentiera sig från de andra och även locka köpare från video-fotografhåll. Jag menar, att slå sig in på Exakt samma marknadssegment som Canikons grejer kan ju aldrig bli bra.

Nu har jag fått gissa lite oxå.
 

mayro

Aktiv medlem
Jo. Men startar man inte kränga i detta land så kommer man ju aldrig "vinna mark" här ordentligt.... Och många bäckar små som sagt...

Hursomhelst... Jag tror A550 kommer bli en storsäljare... Och jag tror att även A850 kommer sälja bra med dom priser den går att köpa utomlands.. För det är mycket kamera man får då man köper en sådan..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A850 på Cyberphoto för 25000 kr då dom kostar lite drygt 18000 i Eu enligt prisjakt...

Eller som denna länken till en Eu säljare som begär 1599 Euro..
http://www.photosaintcharles.com/popup.php?np=945

Sorgligt.Sorgligt Sorgligt..... Sedan skiter jag fullkomligt i skatter och annat som ofta anförs som skäl till Svenska sjuka priser... Då man finner så här enorma skillnader kan man inte handla i Sverige helt enkelt.. Vilker givetvis innebär att Svenska handlare tjänar 0 kr.. Noll !!...

Så jag fattar ingenting ifråga om Svenska priser.. Hajar dom inte att internet finns numera sedan många många år där man enkelt kan se samt jämföra priser.. Samt även handla dessutom.. Sverige tillhör ju Eu numera. Så handla vart man vill inom Eu är ju inget underligt...
Jo, det är visst underligt. En av EU:s friheter är ju att varor ska kunna röra sig fritt. Skulle de göra det skulle väl priserna ligga väldigt lika inom EU, men det gör de alltså inte. Tillverkarna försöker så gått de kan förhindra detta och upprätthålla lokal differenser och ta ut så mycket det bara går där det går. Att man kan handla billigare över Internet är en sak - men det är faktiskt ett undantag från regeln. Det är enda möjligheten att att kringgå den styrning tillverkarna försöker upprätthålla. Många konsumenter drar sig dock från att handla över nätet fortfarande och det finns skäl till det. Internethandeln är fantastisk när den funkar ..... men, när det skiter sig är det ett helvete.

Det finns gott om ren kriminalitet. Det finns gott om företag som inte ens kan hantera en retur, vilket gamla postorderföretag kunnat i 100 år. De kan bara sälja och skiter i allt ansvar för det de säljer. En del kan alltså inte ens hantera handelns basprocesser och ändå kallar man sig handlare. Skiter det sig kan man hamna i ett viritabelt helvete som när det tog 4 månader och inkoppling av Master Card för att få en utbildningsarangör i Chicago att lämna tillbaka ca 10 000:- som de fått för mycket i en dubbelbokning. De svarade varken på mail, telefon eller fax. Inte så lätt att fjärrstyra folk i United Bluff som inte vill svara på tilltal. Jag förstår tillfullo folk som inte vill skicka sina pengar in i svarta hålet. Internet är en stor sophög med strul full med skyltar som lovar evig konsumentlycka. Har man tur så så har man, men ibland skiter det sig faktiskt ordentligt för en del. De som ännu inte åkt på pumpen har ingen aning om hur jävligt och frustrerande detta kan vara.

Vore väl bättre om man sket i att stoppa gråimport och på allvar bekämpade företagens konkurrensbegränsningar både inom EU och i de enskilda EU-länderna istället. Jag tycker man skulle bli mycket tuffare i syningen av vissa företags affärsmodeller. Det är exv. ingen tillfällighet att företag som HP kommit att fullständigt dominera PC-marknaden. Ingen verkar dock bry sig på allvar och ta tag i konkurrensbegränsningar och den kortslutning av marknaden som dessa företag ägnar sig åt. De styr kanalen med järnhand, både distributörer och återförsäljare och det borde få ett slut. Den "fria marknaden" är faktiskt inget annat än en skrattspegel även om de flesta som vill köpa en A850 i Sverige inte har svårt att hålla sig för skratt.

Det är en komparativ nackdel för Sverige som stat (inte bara för individen) att vi får betala mer för samma saker som omvärlden köper ordentligt mycket billigare. Borde inte det inspirera Borg. Han har ju inga problem att skälla ut våra banker, så varför inte bekämpa konkurrensbegränsningar på andra marknader på allvar och inte bara koncentrera sig på banksektorn.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är visst underligt. En av EU:s friheter är ju att varor ska kunna röra sig fritt. Skulle de göra det skulle väl priserna ligga väldigt lika inom EU, men det gör de alltså inte.
Klart att varor kan röra sig fritt i EU. Vad är det du menar som hindrar?

Tillverkarna försöker så gått de kan förhindra detta och upprätthålla lokal differenser och ta ut så mycket det bara går där det går. Att man kan handla billigare över Internet är en sak - men det är faktiskt ett undantag från regeln.
Postorder är det enda sättet att handla varor på distans, såväl inom Sverige som inom EU. Att åka till en butik långt bort är inget ekonomiskt realistiskt alternativ för det mesta.

Den "fria marknaden" är faktiskt inget annat än en skrattspegel även om de flesta som vill köpa en A850 i Sverige inte har svårt att hålla sig för skratt.
Jag tycker att konkurrensen fungerar ganska bra. Det finns flera alternativ till A850 att köpa i Sverige. Att importören av A850 tar ut ett "för högt" pris är inte en konkurrensbegränsning.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag är lite skum över att A850 väger 850 gram och A900 har en spec på 895 gram. Någonting måste försvunnit med de 45 grammen och så länge jag inte var de har tagit vägen blir det just "ett par andra saker".
Annat material i avtrycket på A900, rent silver, tror jag, i A850 får du bara aluminium, vilket kan påverka bruset i pu/bios/raw, vid höga ISO.
Sökaren i A900 visar faktiskt något mera än 100%, nära 108%.
 

mayro

Aktiv medlem
Någon som testat ADC systems bildprogram (?) på sina A850 alternativt A900 då inte så många har A850 ännu..

Testat det programmet på min A700 med raw och det verkar kunna med lite även användande utav Elements 7 kunna fabrisera rätt hyfsade bilder... Speciellt ADC´s eq funktion i Jpeg sedan är oerhört användbart på högdagar mm... Och unsharp mask gör dessutom bra jobb kan jag nog tycka... Bättre än Elements7 motsvarande...

Undrar då jag ju sitter med dator samt skärm som inte direkt kan klassas som "super" inte.... Iofs hyfsat (tror jag) kalibrerad ... Men ändå för kass för hård utvärdering egentligen mellan program..

ADC Systems har gratis testprogram som man kan prova om ni inte testat det programmet...
 

Photocon

Aktiv medlem
Annat material i avtrycket på A900, rent silver, tror jag, i A850 får du bara aluminium, vilket kan påverka bruset i pu/bios/raw, vid höga ISO.
Sökaren i A900 visar faktiskt något mera än 100%, nära 108%.
Hade ingen om detta. Däremot har jag noterat att sökarens täckning gott och väl motsvarat 100%, men antagit att jag flyttat mig oavsiktligt lite bakåt vid närbildsfoto. I så fall förklarar 108% detta. Hur har du hittat den siffran?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Menar du ACDsee v3 Tobbe? Isf är jag verkligen böjd att hålla med - "Equalizern" är en fantastik ide för funktions-styrning - lättöverskådlig och lättförståelig. Man kan titta på reglagen och DIREKT se/tänka sig vilken påverkan en viss förändring kommer att ge på bilden. Jag hoppas att fler kommer titta på denna lösning (på sättet att kontrollera hue/sat brightness för olika färgtoner).

Programmet använder f.ö DCraw som raw-motor, och med lite "tweaking" kan man styra ganska mycket av DCraw's inneboende funktioner till att fungera som man vill.... Bl.a kan man använda .icc-profiler för att få "rätt" färg direkt ur raw-omvandlingen.
 

mayro

Aktiv medlem
Jamensan.. Det programmet menar jag... Det är så bra med Eq´n så tror jag kommer bara för den funktionens skull skaffar det programmet framöver då slantarna finns för "extravaganser..

Kort sagt är det även bra på fixa isobilder dessutom...
 

Joakim.F

Aktiv medlem
Jag är lite skum över att A850 väger 850 gram och A900 har en spec på 895 gram. Någonting måste försvunnit med de 45 grammen och så länge jag inte var de har tagit vägen blir det just "ett par andra saker".
Viktskillnaden är med resp. utan batteri. A850 och A900 väger lika mycket enligt Sony, d.v.s. 850 gram utan batteri och 895 gram med batteri.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Klart att varor kan röra sig fritt i EU. Vad är det du menar som hindrar?


Postorder är det enda sättet att handla varor på distans, såväl inom Sverige som inom EU. Att åka till en butik långt bort är inget ekonomiskt realistiskt alternativ för det mesta.


Jag tycker att konkurrensen fungerar ganska bra. Det finns flera alternativ till A850 att köpa i Sverige. Att importören av A850 tar ut ett "för högt" pris är inte en konkurrensbegränsning.
För det första funkar EU-gränserna som en prisskyddsmur för de företag som är innanför murarna med sina dotterbolag. Det blir svårare för säljföretag utifrån att dumpa priserna. Om vi tar exemplet jeans, så kostade ett par Levis cirka 225 SEK när jag handlade på ett vanligt varuhus i Columbus Ohio 2005, senaste gången jag var i United Bluff. I Sverige kostade samma 501:eek:r kring 1000:- det året. Många gnäller på skatterna och ser de som huvudförklaringen, men mig veterligen har vi inte nått de skattetarifferna ens i Sverige.

Hur kan det komma sig att Levis som är etablerade här i Europa och Sverige med säljbolag, lyckas upprätthålla en prisnivå 4 ggr högre ut mot marknaden än i USA? Med hjälp ytterst av EU-gränserna så hindras gråimporten att flöda in över Europas gränser och dumpa dessa övervinster. Hade inte dessa gränser funnits och man effektivt upprätthållit kontrollen, så skulle någon säkert kommit på ide´n att importera jeans från USA eller någon annan lågprismarknad såsom exv. Turkiet (där kan man också köpa billiga Levis 501 än idag 2009 för ca 250 spänn). Det var väl Leif Pagrotsky som satte pluggen i parallelimporthålet om jag inte missminner mig.

Hjälper inte dessa gränser så hjälper de lokala representanterna för multisarna gärna till så gott de kan att jaga "otillbörlig konkurrens".

En annan sak som jag själv haft inside från när jag var produktchef på Nordens då största IT-prylsdistributör var att trots att företaget hade centrallager och var representerat i hela Norden (exkl Island) så gick en del stora företag som bl.a. IBM inte med på att vårt företag köpte i det land i Norden där priset var lägst. Det sågs med mycket oblida ögon på IBM:s nordiska lokalkontor eftersom det direkt skulle slå mot säljarnas provisioner. Detta förhindrade effektivt en kostprisjustering till den lägsta i Norden. Företagsledningens armar var bundna och de vågade inte utmana IBM och de andra som tillämpade samma policy.

Sen finns en hel massa andra inbyggda hinder som företagen mer eller mindre utstuderat sätter upp för att förhindra att lägre priser spiller över till högprismarknader. Företag som Levis har ju bl.a. anklagats för att sätta åt tumskruvarna på de återförsäljare som dumpat marknaden genom att leveransvägra.

I fotovärlden finns det andra typer av hinder för att stoppa en del varuströmmar. Här på FS finns mängder av bevis på dessa mekanismer. Den första varianten går ut på att strula med garantiåtagande och skapa osäkerhet kring huruvida en användare kan räkna med garantireparation eller inte, om han köpt kameran utanför EU och den sen pajar. En annan variant är att inte lägga in stöd för europeiska språk i kameror som exv. säljs på andra marknader. Köper man en sådan så blir den billigare i inköp men får sannolikt sämre andrahandsvärde.

Bara det faktum att det går att upprätthålla så pass stora skillnader mellan prisnivån här i Sverige och nere i Tyskland eller i England för den delen är ju ett bra bevis på att marknaderna i Europa långtifrån är några kommunicerande kärl. Det var många som var rädda för att EU skulle utvecklas till en organisation som mer såg till jordbrukarnas och storföretagens intressen än konsumenternas när vi stod inför att bli medlemmar. Jag tycker det är mycket som visar på att det faktiskt blivit så till väldigt stor del, men jag är beredd att ta det så länge EU kan vara en garant för att Tyskland och Frankrike än en gång försöker slita varann i stycken.

Man behöver ju bara åka till Luxemburg för att se hur det varit att leva mitt emellan två historiskt fullständigt bindgalna nationer. Hela stället är ju en enda stor krigskyrkogård och Luxemburg stad ligger på en klippa som är ihålig som en schwezerost och egentligen är ett fort som kan hysa 25-30.000 utrustade soldater. En gång var staden dessutom omgärdad av hela 16 olika försvarsringar om jag inte missnminner mig. Nu finns murarna på andra ställen och de ska inte skydda mot tyskar eller fransmän utan mot inflöde av alltför billiga varor avsedda för andra marknader eller alltför billig arbetskraft, samt mot kapitalflykt till andra skatteparadis än de egna europeiska i Lichtenstein och just Luxemburg.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Konsumenterna (eller inköparna på företag) måste förstås göra vettiga val. Annars gör den fria rörligheten inte så stor nytta.

Köp inte Levis jeans då, om de är för dyra! Det finns ju alternativ. Att ett bolag har jättehöga priser på sina produkter i EU och låga i andra delar av världen beror inte på den fria rörligheten inom EU. Det beror på att konsumenterna här är villiga att betala mer.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Konsumenterna (eller inköparna på företag) måste förstås göra vettiga val. Annars gör den fria rörligheten inte så stor nytta.

Köp inte Levis jeans då, om de är för dyra! Det finns ju alternativ. Att ett bolag har jättehöga priser på sina produkter i EU och låga i andra delar av världen beror inte på den fria rörligheten inom EU. Det beror på att konsumenterna här är villiga att betala mer.
Vad spelar konsumentens val för roll om man i landet och även inom EU bara har att välja mellan dyr och dyrare eftersom de företag som skulle kunnat erbjuda samma produkter till betydligt billigare priser utestängs från möjligheterna att göra detta, både i andra EU-länder och inte minst i Sverige.

Att handla över internet är faktiskt inte det enda möjliga scenariot. Ett annat skulle kunna vara att man tillät distributörer att göra sina inköp där de faktiskt är billigast åtminstone inom EU. Då skulle de som har ett högre kostnadsläge dessutom tvingas att bli effektivare än de behöver idag, om de fortfarande vill vara med i matchen. Som det är idag skyddas de som man uppenbarligen vill skydda från konkurrensen av allehanda murar och tekniska hinder uppsatta av både EU och de stora multinationella företagen.

Den här situationen blir väl inte mer OK för att EU och alla multisar drar åt samma håll för att hålla priserna uppe inom union och enskilt land. Det är dessa mekanismer jag försökt sätta fingret på. Att saker kostar det de kostar är ingen naturlag utan i stor utsträckning syrt eller påverkat av EU-direktiv och konkurrensbegränsande aktiviteter som många storföretag verksamma i många länder faktiskt ägnar sig åt.

Varför ska man handla på postorder (för det är väl det Internethandeln egentligen är) i Tyskland när man lika gärna skulle kunna handla i Sverige via lokala distributörer och återförsäljare. Det är min erfarenhet att det varit mycket enklare att sköta både mina inköp och reparationsproblem i Sverige än då jag tvingats göra samma saker via Internet. Visst är internethandeln en tillgång så länge produkterna man vill ha inte finns i landet - så länge det inte gnisslar och kattfan skiter i det blå skåpet. Tyvärr både gnisslar det och hamnar skit i det blå skåpet och inte ens kattfan finns att skälla på ibland.

En annan sak som slår en är ju också att det är förunderligt hur man i Sverige och kanske i ännu högre grad i Finland helt in absurdum anpassar sig till alla EU-påfund, som många spanjorer, italienare och greker i sin tur ofta bara garvar åt. Man skulle kanske kunna säga att vi faktiskt har den prisnivå vi förtjänar. Sanningen är dock att vi betalar mer än de flesta för det mesta och inte minst betalar vi förmodligen mest för just en del Sony-kameror och de mest exklusiva objektiven och det är väl just det mycket av detta forum just kretsar kring. Om du sen upplever att du lever i den bästa av världar så är väl det bra men det är ju lätt oroande att folk är beredda att bryta mot snart sagt vilka lagar, regler och betämmelser i sin frustration över att de tycker svenska priser ibland är oförklarligt höga. Priser man inte alltid förstår varför man ska behöva betala när andra uppenbarligen inte behöver.

För att avsluta jeansexemplet: Jag har inte köpt några Levis-jeans eller några andra heller för den delen i Sverige på många år. Jag handlar mina för samma priser som de flesta andra kan göra på friare marknader som de i USA, Kroatien eller Turkiet. Jag tillhör de som verkligen hoppas Turkiet blir medlem i EU. Det skulle nog vara en välkommen syresättning av EU-plaskdammen. Undrar verkligen om EU skulle rå på det dynamiska entreprenörskap turkarna i stor utsträckning står för och göra dem till samma vattenkammade mönstermedborgare som finnar och svenskar. Jag tror faktiskt att det skulle vara mer hälsosamt för oss att åtminstone bli lite mer danska i vårt förhållande till EU.

Jag vill betona att de Levis 501 jag köpt på alldeles vanliga varuhus i både Chicago och Columbus Ohio inte var några kopior. Levis jeans kostar faktiskt inte mer än kring 250 spänn per par i den vanliga världen där det fortfarande finns en friare marknad.
 
Senast ändrad:

mayro

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att Canon 5D MKII och sony A900 kostar i stort sett "lika" i Sverige.. Så priser är generellt "lika höga" för olika märken..

Så Sony är inte direkt ett specielt högre prisalternativ mot andra märken..Utan priserna är generellt sett för alla märken höga i Sverige än globalt sett man kan finna vid sök av bästa pris...

Och sätter man detta ihop med det ekonomiska utrymme Svenskar har generellt sett att röra sig med så skapar det i sig en än högre pris-situation därför att Svensken har så höga kostnader i skatt - priser för mat - kläder - bensin mm mm mm . Så utrymmet att handla dyrt blir på så sätt "ännu dyrare"..

Helheten skapar vad jag tror därför ett "lånande folk" för kunna handla i stora befolkningslager.. Och därmed en grogrund för att folk är beroende av krediter.. Och där kommer det in detta att folk måste handla där man kan göra det på kredit.. Då skapas situationen att priserna kan hållas högt därför att man tvingas handla där man kan handla typ "räntefritt"... Dvs lokalt inom landet... I dyra butiker eller nätsäljarled...

""Det är alltid dyrt att vara fattig"" är en slogan som är 100%igt sann... .. Den som har pengar har alltid samt kommer alltid kunna handla där det är billigast. Samt gör detta också ofta/oftast..Eller får snudd alltid ett bättre kontantpris vid snabb affär..Kreditkunden kan inte pruta direkt på samma sätt....... Och den delen som kan handla kontant kamerautrustningar för många tiotusentals kr är i Sverige en minoritet totalt sett... Och i Sverige är den stora delen / delar av köparna "kreditkunder".. Dessa har inget alternativ.. Utan får betala dyrt för kunna handla köpa sina grejer inomlands för höga priser på kredit "räntefritt"...

Mindre summor som typ 4-5000 kr klarar många "Svennar" av. Där finns ofta priser som kan anses vara relativt lika globalt sett med skillnader mer skatteberoende.. .. Men dyrare grejer.. Där skenar Svenska priser rätt snabbt.. För där är Svensken mer endast hänvisad till krediter som endast tillhandahålls lokalt inom landet ..

Så tror jag detta med Svenska priser på dyrare saker som tex elektronikprodukter med flera saker som kostar mycke hänger ihop snarare än att Eu är skäl.....

Sedan att Jeans är billigare i jeanslandet USA är nog inte så underligt sett på att där säljs sakerna med kortare led i säljstruktur.. Inom Eu skall agenter lokalkontor distrubutörer med flera ha sin mellanhands %.. Då skenar snabbt priser...


Och nu är jag totalt OT här... Sorry...... ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Vad spelar konsumentens val för roll om man i landet och även inom EU bara har att välja mellan dyr och dyrare eftersom de företag som skulle kunnat erbjuda samma produkter till betydligt billigare priser utestängs från möjligheterna att göra detta, både i andra EU-länder och inte minst i Sverige.
Det finns som sagt alternativ till Sony A850. Om man tycker att en Sony är för dyr så kan man ju köpa ett annat märke.

Att handla över internet är faktiskt inte det enda möjliga scenariot. Ett annat skulle kunna vara att man tillät distributörer att göra sina inköp där de faktiskt är billigast åtminstone inom EU.
Det är väl inte förbjudet? Att distributörerna har avtal med sina leverantörer som begränsar denna möjlighet är en annan sak. Jag vill inte lagstifta bort rätten att träffa avtal.

Den här situationen blir väl inte mer OK för att EU och alla multisar drar åt samma håll för att hålla priserna uppe inom union och enskilt land. Det är dessa mekanismer jag försökt sätta fingret på.
Njae, du började med att påstå att den fria rörligheten av varor inom EU inte fungerade. Det var detta jag invände mot.

Varför ska man handla på postorder (för det är väl det Internethandeln egentligen är) i Tyskland när man lika gärna skulle kunna handla i Sverige via lokala distributörer och återförsäljare.
Varför ska man ska man handla på postorder från Umeå när man lika gärna skulle kunna handla i Sverige hos sin lokala fotobutik i Stockholm?

Skillnaden mot din fråga är nästan bara geografisk (fast det är ungefär lika långt från Stockholm till Umeå som från Stockholm till norra Tyskland). Lite språklig skillnad är det också, men den är i stort sett försumbar för de flesta tycker jag.

Annars håller jag helt med dig om hur korkade vi svenskar är som följer alla EU-direktiv bokstavligt, och t.o.m. implementerar sådana direktiv där det uttryckligen är frivilligt att låta bli.

Det finns mycket som är korkat med EU (t.ex. subventionerna av franska (mest) bönder), men den fria rörligheten av varor inom unionen fungerar faktiskt i stort sett som avsett.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att Canon 5D MKII och sony A900 kostar i stort sett "lika" i Sverige.. Så priser är generellt "lika höga" för olika märken..

Så Sony är inte direkt ett specielt högre prisalternativ mot andra märken..Utan priserna är generellt sett för alla märken höga i Sverige än globalt sett man kan finna vid sök av bästa pris...

Och sätter man detta ihop med det ekonomiska utrymme Svenskar har generellt sett att röra sig med så skapar det i sig en än högre pris-situation därför att Svensken har så höga kostnader i skatt - priser för mat - kläder - bensin mm mm mm . Så utrymmet att handla dyrt blir på så sätt "ännu dyrare"..

Helheten skapar vad jag tror därför ett "lånande folk" för kunna handla i stora befolkningslager.. Och därmed en grogrund för att folk är beroende av krediter.. Och där kommer det in detta att folk måste handla där man kan göra det på kredit.. Då skapas situationen att priserna kan hållas högt därför att man tvingas handla där man kan handla typ "räntefritt"... Dvs lokalt inom landet... I dyra butiker eller nätsäljarled...

""Det är alltid dyrt att vara fattig"" är en slogan som är 100%igt sann... .. Den som har pengar har alltid samt kommer alltid kunna handla där det är billigast. Samt gör detta också ofta/oftast..Eller får snudd alltid ett bättre kontantpris vid snabb affär..Kreditkunden kan inte pruta direkt på samma sätt....... Och den delen som kan handla kontant kamerautrustningar för många tiotusentals kr är i Sverige en minoritet totalt sett... Och i Sverige är den stora delen / delar av köparna "kreditkunder".. Dessa har inget alternativ.. Utan får betala dyrt för kunna handla köpa sina grejer inomlands för höga priser på kredit "räntefritt"...

Mindre summor som typ 4-5000 kr klarar många "Svennar" av. Där finns ofta priser som kan anses vara relativt lika globalt sett med skillnader mer skatteberoende.. .. Men dyrare grejer.. Där skenar Svenska priser rätt snabbt.. För där är Svensken mer endast hänvisad till krediter som endast tillhandahålls lokalt inom landet ..

Så tror jag detta med Svenska priser på dyrare saker som tex elektronikprodukter med flera saker som kostar mycke hänger ihop snarare än att Eu är skäl.....

Sedan att Jeans är billigare i jeanslandet USA är nog inte så underligt sett på att där säljs sakerna med kortare led i säljstruktur.. Inom Eu skall agenter lokalkontor distrubutörer med flera ha sin mellanhands %.. Då skenar snabbt priser...


Och nu är jag totalt OT här... Sorry...... ;-)

Ja ett inte så gammalt uttryck man hört om oss svenskar, var, förr levde man på bark nu lever man på krita. järnbruksarbetare fick på 40-talet förmånen av bra banklån till små hus, området där dom byggde döptes till skuldåkra i folkmun. Dessa räntefria lån har räddat mången svensk, när frysen, tv:en har pajat ja listan kan göras lång.
 
ANNONS