Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver lite hjälp med objektiv. Köpte min D40 förra våren och har fotat en massa sedan dess med standard objektivet 18-55,
men nu vill jag köpa någon mer objektiv. har inte riktigt lärt mig allt om bländare och så vidar, men har kollat på två olika objektiv, det jag vill ha är skarpa bilder och bra närfokus.
Jag vill fota poträtt och lite annat.

Dessa har jag kollat på:
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro

Någon som har erfarenhet av dessa?
 

gholen

Aktiv medlem
Nikkor AF50 F1.8 är det du ska kolla på, och därefter kan du leka med tele :)

Just "The Nifty Fifty" är nog en av dom absolut viktigaste objektiven du kan ha, då den är lättarbetetad, skarp, och lätt att använda sig av. Bättre optik får man leta efter när det kommer till fasta optikdelen.

Satsa på en femtia!
 

TRG

Aktiv medlem
Fast man måste väl fokusera manuellt om man 50mm 1.8 på en D40? Det nya DX 35mm 1.8 har inbyggd fokusmotor, och är billigt och bra, och litet och lätt, men det passar kanske inte lika bra till porträttfotografiering som en 50mm ...
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
"porträtt och lite annat"
Knappast nå aktion då man Behöver AF...
Med ett 50/1,8 bygger du inte in dig i ett hörn vilket du däremot gör med 35/1,8.

Dessutom är nikkor 50/1,8 (i alla dess varianter) en fullständigt magnifik glugg vad gäller alla tekniska aspekter....Där har du en glugg som blåser kallingarna av kameror som kostar 5 gånger så mycket som din d40 så den är ett säkert köp!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Äger båda objektiven, även en D60 som ju är en efterföljare till D40.

50:an är rysligt skarp, men du får inte autofokus med den på din kamera, och det är inget kul att vara utan det. T.o.m. fastän åtminstone min D60 har avståndsmätare som man får lite hjälp av, är skärpan extremt svår att ställa in rätt med så kort skärpedjup som den stora bländaren ger. Det är också lite för långt för att kallas standardobjektiv på en kamera med DX-sensor, men brännvidden passar bra för t.ex. porträtt. Mitt råd är att köpa detta endast om du hittar ett billigt begagnat exemplar någonstans, för du lär inte använda det så mycket då det inte har autofokus, speciellt inte på rörliga motiv.

Sigman tycker jag ibland är helt ok (bokehn är det jag gillar bäst angående detta objektiv bortsett från priset), men skärpan är mycket mjuk, rentav dålig åtminstone på de längsta brännvidderna (200-300mm). Dessutom är ljusstyrkan inget vidare för handhållet foto. Rekommenderar minst en monopod (enbensstativ) för att kunna ta bilder utan att behöva pressa upp iso riktigt högt för att bli av med skakningsoskärpan. Utan att ha provat Nikons egna 70-300/4-5,6 VR är jag övertygad om att just denna är ett bättre val än Sigman. Dessutom är VR är väldigt användbart på just teleobjektiv.

Det redan nämnda AF-S 35/1.8 DX-objektivet är en toppenglugg som på DX väl kan kallas normalobjektiv, och autofokusen funkar bra på även våra kameror. Skarpt, ljusstarkt och relativt billigt dessutom, helt i min smak. :) Det lär också vara Nikons genom tiderna snabbast säljande objektiv som inte är en kitglugg (enligt information jag läst här på forumet nånstans). Rekommenderas varmt.
 

TRG

Aktiv medlem
Inte bygger man in sig i nåt hörn om man köper ett 35mm 1.8 för 2000 kronor till sin D40. Det som skribenten avser är antagligen att objektivet ifråga inte passar till proffskameror med fullformatscensor. Och att fokusera manuellt med en D40 är nog inte så lätt ... Ett 35mm objektiv på en D40 motsvarar 50mm på en fullformatskamera, och är alltså ett s.k. normalobjektiv. Det passar nog bra för hel- och halvfigursporträtt.
 

dumbo

Aktiv medlem
"porträtt och lite annat"
Med ett 50/1,8 bygger du inte in dig i ett hörn vilket du däremot gör med 35/1,8.

Dessutom är nikkor 50/1,8 (i alla dess varianter) en fullständigt magnifik glugg vad gäller alla tekniska aspekter....Där har du en glugg som blåser kallingarna av kameror som kostar 5 gånger så mycket som din d40 så den är ett säkert köp!
Med 50/1.8 på DX är det däremot sannolikt att man kommer att STÅ i ett hörn och önska att rummet var större så att man kunde backa lite till.
Dessutom skulle jag säga att AF-S 35/1.8G "blåser kallingarna" av AF 50/1.8D särskilt på stora bländare.(Jodå, jag äger båda...)
Och så slipper man ju stå och fnula med manuell fokus hela tiden. Kameran gör det i 99 fall av 100 både snabbare och säkrare.
 

Liini

Aktiv medlem
Så det jag ska kolla efter är alltså Nikon Nikkor AF-S 35/1.8G för att det finns autofocus på den?
 

TRG

Aktiv medlem
Ja, det finns visserligen också en AF-S 50mm 1.4 (som alltså har autofokus på din kamera) men den är nästan dubbelt så dyr.
 

Liini

Aktiv medlem
okej, men 35 funnkar bra till poträtt och sådant? Vet inte om det heter bokhen eller något, när det är "suddigt" i bakgrunden, men blir det bra med detta objektiv?
 

TRG

Aktiv medlem
Mycket bra i och med att det är ett ljusstarkt objektiv, det gäller bara att fota i A-läget och ställa in kameran på ett litet bländartal, så får man en suddig bakgrund. Men om vill fota enbart ansikten så är nog (minst) 50 mm ett bättre aöternativ. Men ett sånt objektiv är kanske inte riktigt lika användbart i övrigt.
 

Liini

Aktiv medlem
okeej. Men eftersom det inte autofocusen funkar med min d40 så får det nog bli 35, men det blir inte helt konstigt om man vill fota hel poträtt och närbilder och sånt?
 

TRG

Aktiv medlem
Det går nog utmärkt att fota mänskor i hel- eller halvfigur med det, jag har t.o.m. fotat min katt Lina med det (se mitt album), men för sånt är det kanske inte helt idealiskt ...
 

marden

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag behöver lite hjälp med objektiv. Köpte min D40 förra våren och har fotat en massa sedan dess med standard objektivet 18-55,
men nu vill jag köpa någon mer objektiv. har inte riktigt lärt mig allt om bländare och så vidar, men har kollat på två olika objektiv, det jag vill ha är skarpa bilder och bra närfokus.
Jag vill fota poträtt och lite annat.

Dessa har jag kollat på:
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D
Sigma 70-300/4,0-5,6 DG Macro

Någon som har erfarenhet av dessa?
Tamron 28-75/2,8 kan jag rekomendera starkt till D40! Bra närgräns, skarpa bilder och fina färger!
 
ANNONS