Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM + Canon 7D

apersson850

Aktiv medlem
Det är min 7D som du ser på bilden. Bortsett från att fanskapet inte kan styra andra blixtar ordentligt med den interna mastern, inte så som det påstås att den ska kunna, fungerar den bra.
 

nivas

Aktiv medlem
Min 24-105 övertygar inte på 7D. Jag ska ta lite fler testbilder för att förstå vad som kan vara galet, jag misstänker att det är något lurt med objektivet.
Om det är någon som har en bra testmetodik så tar jag gärna emot tips. Förhoppningsvis jag återkomma med lite feedback senare i veckan.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ställ kameran på ett stadigt underlag (eller stativ) rikta den mot ett lämpligt motiv med bra belysning, aktivera live-view och fokusera manuellt i maximal förstoring (eller med AF Live). Denna bild blir din referens, bättre än så blir det inte. Får du klart sämre resultat när du gör om tagningen med autofokus på är det dags att se över autofokusen, testa lite med mikrojusteringen för att se om det kan bli bättre. Blir resultatet likvärdigt är det dags att se över din hantering av kameran. Blir även referensbilden dålig så är det sannolikt något fel med objektivet.

Självklart skall du ha bildstabiliseringen avstängd när du har kameran på ett fast underlag.
 

Honda

Aktiv medlem
24-105 l

Någon som vet om Canon EF 24-105mm f/4L IS USM funkar för Canon 7D?
Funkar inte på min 7D.
Jag har aldrig tidigare råkat ut för att någon av mina canon dribblar med dom inställda parametrarna som i det här fallet, även att jag nu körde med slutarprio 1/400 så behagade D7 ändra det värdet vid varje avtryck till ett lägre värde, allt från 1/80-1/120 med påföljd att jag fick rörelseoskärpa i hela fotosessionen.
Jag har den nya firmwaren 1.0.9 installerad.
Kan det bero på vädret den dagen? Disigt, duggregn och ca 5 grader.
Jag har haft gluggen på canon för justering strax innan jag köpte 7D-an.
 

Honda

Aktiv medlem
24-105 L/Vs-7D

Stäng av Safety Shift.
Fast då får du förstås underexponering istället.
Är det den som ligger underC.Fn I Exponering possition 6?
Jag tar ju hellre besväret med att justera exponeringen än 180 rutor med rörelseoskärpa.
Fick just höra av Hegethorns att en fotograf i Nässjö fick sin 7D utbytt med samma problem??? Rumor? Jag trodde felet var kopplat till objektivet först.
Ber om ursäkt för (trådkapningen)
 

nivas

Aktiv medlem
Ställ kameran på ett...
Då har jag pixelpeepat i ett par timmar, något som jag egentligen inte alls gillar. Grunden till problemet var dock att bilder som rent tekniskt borde varit mycket enkla att få bra inte blev det.

Kvällens övning bestod av ett halogenbelyst stilleben med lite frukt samt några blandade "resolution test charts" som jag hittade på nätet. Jag har kört tre testomgångar med 24-105/4L mot "plastic fantastic" 50/1.8. Jag har provat med både manuell fokus i LiveView samt med Oneshot/Utökad AF.
Helt uppenbart ger båda fokusmetoderna mycket likvärdiga resultat, så vi kan nog avfärda AF-problem.
Visst är det lätt att se skillnad på objektiven, men skillnaderna blir inte alls lika stora i denna kontrollerade miljö som de kan bli ute i "verkligheten". Detta borde ju innebära att de variationer jag får troligen beror på min allmänna fototeknik än på prylarna.

Då är den enda frågan som kvarstår, är min 24-105 bättre eller sämre än genomsnittet?
24-105 till vänster, 50/1.8 till höger. Båda F/5.6, samma avstånd, 100% crop från centrum.
 

Bilagor

Honda

Aktiv medlem
Tommi Rotonen skrev

Jag har själv samma gluggar som du och gjort Tim Jckssons Fokustest
http://FocusTestChart.com och har alldrig kommit upp i samma krispiga skärpa på 24-an som 50 mm plastgluggen ger,
Det du skriver om en sansad testmiljö stämmer bra, dom flesta 24-or presterar bra innomhus men krånglar utomhus speciellt vid låga temperaturer jag har faktisk några bekanta som fått sina utbytta en till två ggr.
Mitt har varit på canon två ggr och det difusa svaret jag fått är att troligtvis "kärvar" bländarlamellerna vid låga temperaturer,smörjmedlet eller vad det är stelnar, eller så är lamellpaketet för hårt ansatt vid produktionen??
Jag kan tänka mig att det här kan påverka bildresultatet (exponeringen) eller nån som kan förklara bättre?
Sämst resultat har jag fått med högsta matning i bildserier och vid 3+ grader.
 

nivas

Aktiv medlem
Mitt "problem" är när detaljåtergivningen blir sådär onödigt dålig, t.ex. i lövade träd, gräs m.m. vardagstexturer. Jag uppfattar att detta händer betydligt oftare med just 24-105 än med mina andra objektiv.
Just nu tror jag att det är någon slags kombination av att IS ej alltid fungerar optimalt och att sensorer med tät pixelpitch är känsligare för kamerarörelselser vid exponeringstillfället kombinerat med mitt egna hantverkskunnande.
 

apersson850

Aktiv medlem
Om de är känsligare beror helt på hur du tittar på bilden. Tittar du på bilden i samma storlek spelar sensorn ingen roll.
Men om du tittar på pixlar i 100% har du ju en större förstoringsgrad från en pixelstinn sensor.
Då syns darr mer.
 
ANNONS