Annons

Panorama med Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Går det inte att ta panoramabilder med Nikon D5000?

Kollade i manualens register under "P" men hittar inte panorama.

Är det någon som vet? Jag kan till och med ta panoramabilder med min mobilkamera , det måste väl gå? :O
 

edsjo

Aktiv medlem
Går det inte att ta panoramabilder med Nikon D5000?

Kollade i manualens register under "P" men hittar inte panorama.

Är det någon som vet? Jag kan till och med ta panoramabilder med min mobilkamera , det måste väl gå? :O
Du har inget särskilt program för panoramabilder på D5000 utan du får göra det manuellt och sätta ihop bilderna efteråt i t.ex. Photoshop (Elements). Det finns särskilda panorama-stativhuvudet att köpa som förenklar själva fotograferandet (men de är dyra...).
 

jelu1661

Aktiv medlem
Om nu detta var allvarligt menat så är svaret att panoramat inte byggs i kameran utan i datorn efteråt. För att få användbara bilder är det viktigt att alla är exponerade lika. Använd därför M-läget och se till att vitbalansen inte står på auto. De går att göra utmärkta panoraman av bilder man tagit på fri hand, men det kan underlätta med stativ. Är man extremt nogrann finns speciella stativhuvuden att använda. Men allt sådant är överkurs.

När du väl har bilder du vill sätta ihop till ett panorama handlar det om att hitta någon mjukvara som kan hjälpa dig att göra jobbet. Det finns massor, allt från helt gratis till mycket dyrt.

Själv använder jag Hugin som är gratis. Google vet mer om Hugin och de andra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är faktiskt lite konstigt att dom inte bygger in sådant i D5000/D3000 för funktionen finns ju som sagt till och med i mobilen nu för tiden.
Fördelen med att ha funktionen i kameran är att kameran då kan hjälpa till med var man skall ta nästa bild.
Kan annars varmt rekomendera Hugin som gör ett otroligt mycket bättre jobb än någon mobilkamera.

/Karl
 

lenelg

Aktiv medlem
Panorama

Det är faktiskt lite konstigt att dom inte bygger in sådant i D5000/D3000 för funktionen finns ju som sagt till och med i mobilen nu för tiden.
Fördelen med att ha funktionen i kameran är att kameran då kan hjälpa till med var man skall ta nästa bild.
/Karl
Att lägga ihop ett panorama av mer än några få bilder är bland det mer minneskrävande du kan göra, vilket är ett bra skäl att lägga jobbet i datorn. Inte så lätt att bedöma resultatet på en liten telefonskärm heller ;) Panorama-funktionen i Elements är suverän från version 6 och uppåt.

Att lära sig sikta så att man får lite överlapp mellan bilderna är inte svårt - har inte lyckats missa någon gång ännu, och då tar jag rätt många panoramor utan stativ. Stativ - och ev. särskilt panoramahuvud - blir viktigt om du tar panoramor med något i förgrunden, för att minska parallax-fel, men om du bara tar landskap på håll så fungerar frihand nästan jämt. Se bara till att hålla kameran någotsånär rakt och att horisonten kommer på samma höjd i alla bilder.Och plåta i höjdformat - annars blir dina panoramor avlånga som en 60-talsslips..
 

Falumas

Aktiv medlem
Att lägga ihop ett panorama av mer än några få bilder är bland det mer minneskrävande du kan göra, vilket är ett bra skäl att lägga jobbet i datorn. Inte så lätt att bedöma resultatet på en liten telefonskärm heller ;) Panorama-funktionen i Elements är suverän från version 6 och uppåt.

Att lära sig sikta så att man får lite överlapp mellan bilderna är inte svårt - har inte lyckats missa någon gång ännu, och då tar jag rätt många panoramor utan stativ. Stativ - och ev. särskilt panoramahuvud - blir viktigt om du tar panoramor med något i förgrunden, för att minska parallax-fel, men om du bara tar landskap på håll så fungerar frihand nästan jämt. Se bara till att hålla kameran någotsånär rakt och att horisonten kommer på samma höjd i alla bilder.Och plåta i höjdformat - annars blir dina panoramor avlånga som en 60-talsslips..
Min mobil gör ett förvånansvärt bra jobb måste jag säga, S-E C905.

Har aldrig haft problem med att panoramorna blir avlånga, man får ju se till att fota flera gånger från höger till vänster. 10 sidled och 3 höjd brukar göra snygga panoramor med skärpa nästan över allt.
Med Hugin har jag som mest lyckats få en enormt bra bild av 47 bilder,10 bilder i sidled 4 i höjd och så några tagna i vidvinkel för att slippa fota så mycket i himlen där det i alla fall inte var några detaljer och säkerställa att jag inte missat något.

/Karl
 
ANNONS