Annons

EOS 40D - ljudlös sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange69

Aktiv medlem
Hej!

Kanske en larvig fråga, men det kan jag leva med=)

I helgen låste sig min EOS 40D (i samband med att jag använde extern blixt), och jag fick rycka batteriet för att den skulle bli som vanligt igen. När detta hänt blev jag (naturligtvis) överdrivet intresserad av hur kameran reagerade. Det jag lade märke till var - som rubriken lyder - att sensorrengöringen vid avstängning var helt ljudlös. Det är MYCKET möjligt att den var det tidigare också, men det är inget jag kan erinra mig.

Jag hade tidigare en EOS 400D, och den lät som om ett mal var instängt i lådan, vid rengöringen =)

Alltså, 40D-bröder och -systrar - låter Er kamera (surrar/"flipprar") när Ni stänger av den, eller inte?

Tacksam för svar!

/Mange
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns andra forum där man närmast till döds diskuterat hur sensorrengöringen kan låta i olika kameramodeller och i olika exemplar av samma modell. Oavsett vad du hör, eller andra tycker sig höra, är det förmodligen som det ska vara.
 

mange69

Aktiv medlem
Det finns andra forum där man närmast till döds diskuterat hur sensorrengöringen kan låta i olika kameramodeller och i olika exemplar av samma modell. Oavsett vad du hör, eller andra tycker sig höra, är det förmodligen som det ska vara.
Tack för svaret!

Finns det någon 40D-ägare som kan svara på min fråga vore jag tacksam. Jag önskar närmast kunna bedöma om funktionen lagt av eller inte INNAN jag eventuellt ber någon verkstad/fackman titta på den.

/Mange
 

apersson850

Aktiv medlem
Läser man i Canons white papers verkar det som om de filar på den där rengöringsfunktionen mellan varenda modell, så det är nog inte så konstigt om de låter lite olika.
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en EOS 400D, och den lät som om ett mal var instängt i lådan, vid rengöringen =)
Läser man i Canons white papers verkar det som om de filar på den där rengöringsfunktionen mellan varenda modell, så det är nog inte så konstigt om de låter lite olika.
Ni har båda helt rätt. 400D som var ett av de första husen med sensorrengöring använde sig, som Mange korrekt påpekar, av just en mal som for runt med en tops och torkade sensorn. Canon hade dock vissa problem tekniken då flera 400D-ägare råkade ut för att malen mosades mellan spegeln och mattskivan, sökaren blev oskarp och sensorn förblev skitig. Därtill kom påtryckningar från djurrättsaktivister som ledde till att Canon var tvungna att krypa till korset och vidareutveckla tekniken.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Finns det någon 40D-ägare som kan svara på min fråga vore jag tacksam. Jag önskar närmast kunna bedöma om funktionen lagt av eller inte INNAN jag eventuellt ber någon verkstad/fackman titta på den.

/Mange
Min låter inget heller och har aldrig gjort det heller...
 

mange69

Aktiv medlem
Ni har båda helt rätt. 400D som var ett av de första husen med sensorrengöring använde sig, som Mange korrekt påpekar, av just en mal som for runt med en tops och torkade sensorn. Canon hade dock vissa problem tekniken då flera 400D-ägare råkade ut för att malen mosades mellan spegeln och mattskivan, sökaren blev oskarp och sensorn förblev skitig. Därtill kom påtryckningar från djurrättsaktivister som ledde till att Canon var tvungna att krypa till korset och vidareutveckla tekniken.
Äntligen ett svar som inte var mal-placerat =)

/M
 

Dejo

Aktiv medlem
Hej! På min 400D hördes inget alls. På min 40D "klickar" det en gång vid rengöring. På en bekants 1d mk3 "klickar" det 3ggr.
 

mange69

Aktiv medlem
Hej! På min 400D hördes inget alls. På min 40D "klickar" det en gång vid rengöring. På en bekants 1d mk3 "klickar" det 3ggr.
Om jag gör en manuell sensorrengöring klickar det till efter någon sekund (låter som spegeln), även i min kamera. Men när jag stänger av hörs ingenting alls - det står endast i displayen att rengöring utförs.

På min 400D lät det däremot ordentligt, när den stängdes av.

/M
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är inte samma tvättprogram som körs när man stänger av som när man initierar städningen manuellt. Viftandet med spegel och slutare görs bara när man startar manuellt, för att öka chansen att smuts trillar bort från sensorn och ner på tejpen.

Man sparar ingen starttid på att inte ha rengöringen igång. Vill du ta en bild tvärt är det bara att trycka på avtrycket. Då avbryts tvättprogrammet direkt, utan att passera sköljning, så du kan fotografera med en gång ändå.
Canon själva påstår att man bör ha automattvätt igång hela tiden, och man bör stänga av kameran så snart man inte använder den, så att tvättprogrammet faktiskt körs ofta. Detta för att smuts som får sitta kvar en längre tid blir svårare att få bort. Det gäller ju faktiskt för smutsiga strumpor också...
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Varför blir det så ofta så här med relativt seriösa frågor, konstiga tvättprogram till 40 D, mal som får arbeta under tuffa förhållanden, jag är glad att jag inte behöver städa själv.

/Stefan
 
ANNONS