Annons

Hjälp mig med att köpa bra optik! skriv

and30ers

Aktiv medlem
Om man ska vara noga så gäller det bara om båda objektiven har samma typ av projektion. (sett i ljuset av frågan det ovanstående var svar på, om 17mm alltid var lika "wide")
Visst är det så, bildvinkel och brännvidd följer inte alltid varandra. Förmodar (=gissar) att variationerna är störst på vida vidvinklar, fiskögon etc. medan normala raktecknande objektiv är ganska lika. Är jag ute å cyklar?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Helt rätt, men gultonen fixas enkelt med en preset i Lightroom så det tänker jag inte ens på, samt att Canons är att föredra men i mitt fall så fanns den inte att uppbringa i hela Stockholm när jag väl behövde ett makro för ett uppdrag så det föll på en Sigma då, och jag är faktiskt nöjd.

Och så länge det inte är mörkt ute så fungerar den faktiskt förvånansvärt bra just vid barnfoto, även väldigt aktiva sådana. Had dock varit kul att kunna jämföra denna mot Canons dito, vilket faktiskt var mitt förstahandsval.
Jag kan bara hålla med om det, jag har ett flertal bilder på springande barn med sigma 70mm tagna vid f/2.8 som fungerade bra. Använd begränsaren så fungerar det utmärkt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1434563.htm?set=mp
 
ANNONS