Annons

Hjälp med utrusting inför resa. (Är ny på detta)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flodde112

Ny medlem
Hej Folket.

Jag har fått en ny kallelse i mitt liv! Jag ska nu bli amatörfilmare.
Jag ska ner till Africa, Mozambique och jobba med välgörenhetsorganisation i 6 månader. Resan avgår redan nu i början av Augusti.
Jag fått uppdrag att ta hand/hjälpa med deras sociala medier. Jag ska lägga upp klipp från organisationen, filma och fota det dom bygger, vilka de är, intervjuer och visa de samhällena de hjälper.

Jag har väll helt okej kolla när det gäller foto då jag jobbat som fotograf och sprungit på modetillställningar till och från i några år. Detta var 10 år sedan, Så förstår att mycket har hänt. Har lekt runt och filmat mycket med drönare/gopros i flera år men aldrig med "riktig" kamera.

Så nu behöver jag hjälp med vilka objektiv jag borde ha med mig? Jag har riktat in mig på Sonys A7S III hus, och har Sony på mina tidigare kameror så vill hålla mig till det märket.

Så vilka objektiv skulle ni rekommendera inför detta?
Det jag har ögonen på är Sony FE 24-70mm f/2,8 GM II. Men vet ej om detta är det "optimalaste" allround objektivet?
Det kommer också bli en del Vlogging så jag ska vill ha något annat objektiv som kan filma selfies.

P.S Jag kan inte ha med mig allt för många objektiv då packningen kommer vara ganska begränsad, med drönare/gopros/kamera mm.

Tack att ni tar er tid och om ni har tips så skriv gärna :)

Ditt inlägg lyckades nog drunkna i inläggsflödet men jag tycker gärna till!

Det låter som en spännande resa!

A7SIII är en toppenkamera vad det verkar. Men det blir en ganska dyr kamera? Inte för att du inte inte skulle ha råd med den men det kanske kan vara lite besvärligt att ta med en stor och dyr kamera på en sådan resa? Jag är fylld av oro och skulle tänka mycket på att skada eller få den stulen. Negativa tankar förstås men inte helt obefogade.

Jag hade nog övervägt en mycket mindre kamera som blir lättare att ta med sig och eventuellt drar mindre uppmärksamhet till sig.

Sony ZV1 har samma fantastiska autofokus som A7SIII vad det verkar och filmar i 4K. Den har inte IBIS men den digitala stabiliseringen verkar klart skaplig. Du har samma brännvidd som objektivet du funderat på. Allt detta i ett format du kan ha i fickan. Du borde även köpa till handtaget den marknadsförs med speciellt om du vill vlog filma.

Budgeten blir ju en bråkdel av A7SIII lösningen så det kan vara värt att köpa två stycken ZV1or så du har en backup om något skulle hända med den första. Så du inte riskerar att bli sittandes utan kamera. De är ju väldigt populära så du kan troligtvis sälja den ena när du är tillbaka för ett ok pris om du inte vill behålla den.

En nackdel är ju att den inte har någon filtergänga för ND filter men om ditt mål är att dokumentera främst så är det nog ingen som bryr sig om du drar upp slutarhastigheten för att kompensera för överflödigt ljus om bländaren och ISO inte räcker till.

Så hade jag gjort iaf, den mindre storleken och möjligheten till en backup för ett rimligt pris är nog värdefulla styrkor på en sådan resa. A7SIII är nog mycket mer spännande förstås, men frågan är om du hinner ha glädje av det om du har mer uppgifter än att bara filma och dokumentera?

Kanske en kompaktkamera vore bra: Sony har flera, bildkvaliten behöver inte vara på topp.. Om jag förstår dig rätt.
kolla här
@MobilfotografenSofiaLundberg

Senast ändrad:
Låter som du ska titta på någon Vlog kamera, finns många att välja ibland

Nu vet jag inte hur snabb du är på att lära dig nya prylar. Men om jag skulle åka på en resa så hade jag nog förberett mig ett bra tag innan så att jag hade lärt mig hur alla saker fungerar. Det värsta måste väl ändå vara när man är där och försöker komma på hur man går in i olika menyer och aktiverar det man vill. Ursäkta om mitt inlägg inte tillför någonting. :) Lycka till.

A7SIII och den nya lätta 24-70 känns som ett bra val. Glöm inte ta med laptop kraftfull nog för videoredigering och minneskort så det räcker

Glöm inte ett rejält stativ och en bra ljudinspelare, alternativt en mikrofon till kameran som går att placera tillräckligt långt från kameran så att kamerans ljud inte stör inspelningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto