Annons

Tål en 450d kyla ( -5 ) i ett par timmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

P.R.

Aktiv medlem
Skulle inte tro det. Ska du vara orolig för nåt så är det väl kamerahuset. Det saknar vädertätning. Det gör däremot inte optik av L-klass.
Nu är väl inte vädertätning någon strikt definition men all L-optik är i alla fall inte tätad lika bra och den i tråden aktuella 70-200/4L (utan IS) är åtminstone inte med på den här listan.

Fast det verkar vara lite hysteri kring det här med vädertätning. Somliga skall till varje pris lägga sin kamera ute i regnet eller i en snödriva över natten medan andra inte törs ta ut grejorna om det är en molntuss på himlen. Med en aning sunt förnuft och vanlig försiktighet (skydda så mycket det går och torka av om sakerna ändå blir dyngsura) går det att använda även utrustning som inte är vädertätad utomhus. Jag har gjort det flera gånger. :)
 

Walle

Aktiv medlem
En fjärdedels sekund efter att jag tog den här bilden så överspolades både jag och 5D + 17-40/4L av en våg saltvatten (Stilla havet). Både jag och kamera överlevde :) Bilden togs för övrigt av misstag när jag försökte kasta bak kameran bakom ryggen för att skydda den från vågen som var betydligt större än väntat :)

http://www.fotosidan.se/cldocpart/17780.jpg
 

EriKarlsson

Aktiv medlem
Jag misstänker du inte har läst igenom manualen , Om det skiter sig för att det är för kallt kan han glömma att skicka tillbaka den. det står hur mycket dom garanterar att kameran ska klara, sen att det många ggr räcker mycket längre är en helt annan sak, det ger han ingen returrätt.
Det finns saker som säljs i norra norrland som inte klarar kyla, man får tänka ett steg själv ibland med.
Frågan gällde om en Canon 450D klarar -5 eller ända ned till hisnande -10.

Min respons på det är: Ja! Med fullständigt solklar självklarhet!

Min Canon 400D har jag haft ute och använt vid -25 i ett par timmar i stöten. Det kan ha varit kallare - minns inte. Varför minns jag inte? Jo, för att det är så självklart att en kamera ska klara det temperaturområdet. Klanderfritt. Och det gör den.
 
ANNONS