Annons

Vad är kollektion?

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
I fotoklubben pratas det om kollektion och i en del områdestävlingar och andra fototävlingar finns det klasser som kallas kollektion. I fotoklubben diskuteras ibland kollektioner man sett (jag har inte sett dem) och sagt "det är ju ingen kollektion, den som vann" etc etc. Jag googlade lite, men hittar mest bara erbjudanden om att göra fotoböcker till bra pris.

Vad är kollektion och vad skall dessa bilder föreställa för att kallas kollektion? Vad är bra strategiskt drag om man vill försöka vinna en sådan klass?

När jag frågar i fotoklubben får jag lite blandade svar och vet varken ut eller in.
 
Bilder som hör ihop? Till skillnad från bilder som inte hör ihop... som inte har något gemansamt sammanhang?
 
Nja - kollektion är bara en samling bilder som lagts samman, vare sig de "hör ihop" eller inte.

Det är de bilder som jag på förfrågan halar fram först. Jag har en kollektion av varje område som jag sysslar med, och avsikten är att visa vad jag åstadkommit - och förhoppningvis han åstadkomma framöver.
 
Visst kan man kalla vilken samling av foton som helst för en kollektion. Men som frågeställaren är inne på så är kollektion en tävlingsform med 3-5 bilder, (i alla fall om det gäller Riksfotoförbundets regler), som ska höra ihop.
Men hur man ger juryn och andra betraktare känslan av att bilderna i kollektionen verkligen hör ihop, att de har en röd tråd och att de alla ingående bilderna enskilt är starka och att inte någon kan tas bort utan att helheten går förlorad - det är den springande frågan och något som jag tror alla kämpar med.
 
När det ändå kommer på tal, jo, det står Rifo på anmälningstalongen. Jag var på vippen att skriva "Hur skall jag fota för att vinna?" men så trillade tioöringen ner innan jag han trycka på skicka-knappen (som tur var). Men, om jag omformulerar mig; Om jag skall överhuvud taget kvalificera mig att ens delta, vad skall jag tänka på?
Eller, nån kul länk på bilder som deltagit i grenen kollektion så kanske jag kan uppskatta vad det är?
 
Dina bilder skall innehålla en röd tråd.

I enklaste formen:
Bara vinterbilder eller bara elektriska handverktyg.

I sin mestutvecklade och vackra form:
3 bilder som berättar en historia och dessutom tar betraktarens fantasi in i verkligheten och ställer en massa frågor.

Alla bilder bör ha samma typ av exponering.
Undik alltså: 2 high-key & 1 low key
 
ANNONS