Annons

Uppdatera 40D till ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har du nog missuppfattat det hela. Det var jag som var "ordningsmannen" när jag sa att frågan om objektivs vara eller inte vara, kanske inte passar så bra i en tråd som handlar om "Uppdatera 40D till...??", och föreslog att dom som ville det skulle göra det i en egen tråd.

Sen kunde jag själv inte ens hålla mig borta från att själv lägga mig i det hela lite, men det är en annan sak... *ler*

MVH
Jacob Boman
 
Jag förstår att Rapidhour anser att ”ordningsman i klassen” är något negativt. Det skall inte förekomma någon kritik mot de som kastar ur sig grova överdrifter på FS.

Jag har ALDIG påstått eller menat att man inte får göra objektivjämförelser. Däremot reagerar jag med obehag mot den typ av kategoriska och ofta missvisande påståenden som ledde till denna ordväxling.

Nu förstår jag att Rapidhour vill att jag skall hålla käft så han får raljera med påstående så överdrivna att ingen seriös testare skulle våga sig på att uttala dem.

Det finns tusentals professionella fotografer världen över som dagligen använder sig av det objektiv som Rapidhour anser vara mycket mindre skarpt än ett annat.
Många Canonfotografer på tex National Geographic använder detta undermåliga objektiv och får ändå sina bilder publicerade.

Ge dig nu, acceptera andras åsikter. JAG har svarat på dina direkta frågor se sid5,
Men det räcker tydligen inte
"ordningsman i klassen" gick in med som jag skrev: "med all rätt" när tråden började
spåra ur från ursprungsämnet. Vilket den tyvärr gör nu igen.

JAG håller fortfarande fast vid att 70-200 f/4 is är skarpare över hela registret
i jämfört med EF 100-400, acceptera det. Sedan får hur många proffsfotografer som
helst springa omkring med EF 100-400 och dom tar säkert fina bilder.

Jag antar, att efter vad du skrivet i den här tråden så sitter du MYCKET nöjd med
en EF 100-400 och helt skippat 70-200 f/4 is, som alltså inte är märkbart bättre..
he..he..för kikar man i din väska, så verkar det ju vara tvärtom..he..he..

Vill du något mer så är du välkommen, men vi kan väl ta det på tu man hand, så den
här tråden kan fortsätta med sitt ursprungsämne.

TACK !

Mvh / Jonas
 
Jag kanske är knäpp men jag skulle inte vara intresserad av det bytet.

Dom dubbla digic 4 processorerna som finns på 7D finns inte på markIII bland annat. För mig betyder det mycket att kunna fotografera när det regnar utan att oroa mig alltför mycket, dvs vädertätningen betyder alltså en hel del för mig. När jag köpte kameran var inte filmfunktionen i full HD något jag funderade på men efter att ha testat den inser jag dess värde. Det nya autofucus systemet är också något jag är riktigt såld på med ett flertal olika val för olika situationer och smak. Extra känslighet på mittpunktens aoutofucus för objektiv med 2.8 eller lägre, är också skitbra. Den trådlösa blixtfunktionen med support för upp till tre olika grupper, vilket tom är bättre än ST-E2 som bara klarar två grupper, är bra. Det inbyggda "vattenpasset" som man kan se i sökaren (inte bara på skärmen på baksidan) är bra vid landskapsfotografering och vyer i största allmänhet. Bildhastigheten med 8,5 bilder per sek.

Ja det var nog allt det jag tycker gör 7D till exakt vad jag vill ha. Kan nog tänka mig byta, fast utan pengar emellan förstås, mot en mark IV... Får tänka över det när jag får förslaget *ler*

så tolkar man dig rätt så är 7D den enda rätta för dig? ;)
Du har inte haft dom problemen med brus och så som många säger om just detta hus?
Jag sitter ju som sagt med 40D och Du tror att man skulle känna ett jätte lyft mellan dessa 2 eller? Vad hade du för hus förut?

/seb
 
Jag hade tidigare några synpunkter att det nog är fotografen som kanske betyder mest, angående bildresultat från olika kameror, jag nämnde även att jag har problem med mitt 100-400,kanske inte med objektivet utan mer handhavandet.

Har i dag, äntligen, fått en bild som jag tycker är godkänd, på en ruggig fågel, men det finns mer att göra, ögat på fågeln t.ex, det vore roligt om ni grabbar slutar att bråka och istället ger mig kritik och råd för att få bättre fågelbilder. Och tänk om det varit en örn i stället.

Hälsningar
Stefan-H

Bilden, EOS40D, EF100-400 L,5,6/ f8 1/200sek brännvidd 400mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1980940
 
Jag hade tidigare några synpunkter att det nog är fotografen som kanske betyder mest, angående bildresultat från olika kameror, jag nämnde även att jag har problem med mitt 100-400,kanske inte med objektivet utan mer handhavandet.

Har i dag, äntligen, fått en bild som jag tycker är godkänd, på en ruggig fågel, men det finns mer att göra, ögat på fågeln t.ex, det vore roligt om ni grabbar slutar att bråka och istället ger mig kritik och råd för att få bättre fågelbilder. Och tänk om det varit en örn i stället.

Hälsningar
Stefan-H

Bilden, EOS40D, EF100-400 L,5,6/ f8 1/200sek brännvidd 400mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1980940

Hej Stefan !

Jag tycker du ska starta en ny tråd med detta ämnet, du kommer säkert få en massa
bra tips, speciellt om den hamnar under rätt ämne.

Denna tråden handlar ju om "uppgradera 40d till".

Lycka till !

Mvh / Jonas
 
så tolkar man dig rätt så är 7D den enda rätta för dig? ;)
Du har inte haft dom problemen med brus och så som många säger om just detta hus?
Jag sitter ju som sagt med 40D och Du tror att man skulle känna ett jätte lyft mellan dessa 2 eller? Vad hade du för hus förut?

/seb

Jag hade 40D som du men köpte först 50D som jag hade något drygt halvår innan 7D. Jag har absolut inga problem med något brus. Tittade du inte på bilden som jag tagit på 3200 ASA, som jag länkade tidigare i detta ämne?

En yttligare stor fördel med 7D är att äntligen se 100% av bilden i sökaren. Plötsligt tar jag bilder som jag sedan inte behöver klippa i för att dom är precis som jag komponerade dom vid fototillfället. Jag kan ju inte garantera hurvida du känner det som ett jättelyft men jag gjorde det absolut!!
 
Hej Stefan !

Jag tycker du ska starta en ny tråd med detta ämnet, du kommer säkert få en massa
bra tips, speciellt om den hamnar under rätt ämne.

Denna tråden handlar ju om "uppgradera 40d till".

Lycka till !

Mvh / Jonas

Tja... den handlar nog rätt mycket mycket om förträffligheten med olika objektiv och vem som vet mest och m.m. Dock, du har rätt i sak, och så får det bli!

Hälsningar
Stefan-H
 
Det är möjligt att bilder kanske är brusiga, jag tänker inte så mycket på det. Jag använder ett insticksprogram i Photoshop som heter Noiseware Professional av Imagenomic. Det tar både bort eventuellt brus och skärper till bilden...
 
ANNONS