Annons

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM

smilfinken

Aktiv medlem
Denna går ju trots allt upp till 22, äger en EOS 40D. Hur pass väl tycker ni ägare till detta objektiv att det passar att ha på i de flesta situationer (även dom där vidvinkel inte är ett måste)?
EF-s 10-22 är en jätterolig ultravidvinkel, men någon standardglugg är det knappast - inte ens på maxbrännvidden. Man kan ta bilder med inte alltför mycket knasigt perspektiv på 20-22 mm, men det är nog fortfarande snarare landskapsfoto än mingel.
 

hornavan

Aktiv medlem
Många risker

Kollade på PriceRunner:

Jämför priser: Sigma 10-20mm, F4-5.6, EX DC HSM
där är Prisintervallen:4 490 kr - 8 053 kr.

PriceRunner: Jämför priser : Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f/2.8 För Canon Prisintervallen: 6 990 kr - 7 490 kr

Intressant att det finns flera alternativ till Canon-originalet (i nästan samma prisklass).

Men finns inte risken med Sigma, Tokina m.fl. att de har sämre material och därför slits fortare? Jämför med den s.k. "pirat-tillverkningen" av bildelar, kan man göra en sådan jämförelse?
Det finns många risker i livet, men risken att du skall slita ut ett objektiv är inte stor. Risken att ett paket skall förstöras är inte heller så stor, men vill du vara riktigt säker så kan du köpa nytt och begära försäkrad hemsändning. Risken nu är att det blir dyrt.
Att få garanti på ett objektiv är rätt så meningslöst. Dom går sällan sönder utan att det är du eller någon annan som orsakat det och då gäller inte garantin i alla fall. det är också en risk man får ta.
Köp det objektiv du har råd till, sannolikt ser du ingen skillnad på bilder tagna med den ena eller det andra, om du inte tänkt nagelfara bilder i några hundra procent med näsan mot skärmen.
Gör du det så riskerar du ändå att bli besviken och då är det lika bra att skita i att köpa överhuvudtaget.
Men då riskerar du ju att inte ta alla fina bilder man kan ta med ett objektiv av denna typ.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det beror helt på vad man vill fotografera. Jag lullade runt en dag på Manhattan (där jag för övrigt köpte objektivet), och då satt just EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM på till 95% av bilderna. Och det var inte bara för att det var nyköpt. Stora hus och smala gator passade det bra till.

Men tll vardags använder jag ju exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM eller det av någon annan nämnda EF 24-105 mm f/4L IS USM betydligt mer.
 
ANNONS