Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef-s 17-85

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Detta verkar vara ett ganska utskällt objektiv...
Men är det verkligen så att Canon kränger rent S**k för mer än dubbla priset mot EF-S 18-55?
Eller är kritiken mot merparten av Canons "icke L" generellt onyanserad?

Det kan det väl inte bara duga som mål för luftgevärsskytte? Det skulle kanske rent av kunna fylla sin funktion som ersättare för just EF-S 18-55 på en 7D? Som normalzoom och som "standardobjektiv" på kameran?

Eller?
 
Senast ändrad:

continental

Aktiv medlem
Lite ups och lite downs.
Ibland i botten(kantskärpa 17mm), ibland nästan som 17-40(outdoor )(och kantskärpa 85mm.)

Är det bara Jag som tycker att den är klar tvåa på "resolution" testet?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Jag har ett 17-85 och ett 17-55, visst är 17-55 skarpare, men det är inte så illa som
det ibland verkar låta.
Däremot så distorerar det hejdlöst i vidv änden, Canons straff till arkitekturfotografen,
egentligen inget större problem, fixas enkelt
i canon DPP som (vid RAW) har stöd för korrigering.

17-85 är riktigt skarp i tele-ändan.

Ingen av dessa hänger med skarp fast optik.

//MW
 

continental

Aktiv medlem
Cameranu.nl har nu detta objektiv för €279 + €20 i frakt, dvs knappt 3000kr hemma.

Kan detta anses vara nåt annat än prisvärt?
Trots att Jag i stort vill köra med fasta objektiv, så inser Jag fördelarna med att ha en normalzoom som komplettering till dessa. Om inte annat så av bekvämlighetsskäl de dagar man bara vill ta med sig kameran och inte ett antal extraobjektiv.

De har även EF-S 15-85 IS för €599 som också får anses vara prisvärt. Frågan är bara om den gör ett dubbelt så bra jobb som 17-85? Tanken är ju som sagt att det ska vara ett komplement till de fasta.

Så till frågan: 17-85IS + ett 85/1.8 för 6000 eller ett 15-85 för samma pengar?
 

continental

Aktiv medlem
Funderar på att beställa idag. 17-85 + 85/1.8 eller 15-85?

Är 17-85 värt 2900kr, jämfört med det 18-55 Jag har idag?
 

Smw

Aktiv medlem
Funderar på att beställa idag. 17-85 + 85/1.8 eller 15-85?

Är 17-85 värt 2900kr, jämfört med det 18-55 Jag har idag?

Jag hade valt 17-85 +851,8.

Beror på vilket 18-55, är det versionen utan is så är det värt det.

Sök lite trådar, några är väldigt nöjda men 18-55 II IS.

//MW
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har bland annat en EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM. Bildkvalité är inte det objektivets bästa gren, men jämfört med EF-S 18-55 f/3,5-5,6, oavsett version, får du ringformad USM till fokusering, och därmed möjlighet att finjustera fokus omdelbart, icke roterande front, längre räckvidd, bättre mottljusskydd och mer gediget bygge.

Nya 15-85 lär ha bättre bildkvalité, men det syns på prislappen också.
 

superboy77

Aktiv medlem
Om jag vore i din sits skulle jag satsat på antingen EF 35/2 (56mm på APS-C) eller EF 28/1.8 (45mm på APS-C). Högre ljusstyrka, mindre och lättare. Du gillade ju skarpa och fasta objektiv.
 

continental

Aktiv medlem
Jag köpte en 28/2,8 förra veckan och var sååååååååå nära att köpa en 35/2,0 ,men funderar på om den inte blir lite inkämd mellan 28an och 50an Jag har. EF 85/1.8 och EF 50/2.5 Macro står isf före på listan.
Jag vill ju dock ha en allroundzoom för tillfällen då jag inte vill ha med alla objektiv.
Det blir nog en 15-85. Jag kommer nog att snegla på en sån ändå om jag köper en 17-85.
 

continental

Aktiv medlem
Det blev en EF-S 15-85 istället.
Jag insåg att jag annars skulle sukta efter en sån om jag istället köpt en 17-85.

Tyvärr så tog Jag en provpromenad i en av Malmös parker och istället för att njuta av det nya objektivets fördelar, så förbannade Jag mig själv för att Jag inte tog med ett objektiv med längre brännvidd...

Hittills så är jag dock nöjd. Det är skarpt och utan att direkt ha jämfört i datorn än, så kan man ju säga att det verkar skarpare än 18-55IS :)


Och på tal om och sukta så känns 10290:- för ett EF 70-200L IS USM som ett ganska bra pris eller? Det kanske kan vara bra som komplement till 15-85? :)

Fast först är det dags för lite fler fasta objektiv...
 

Smw

Aktiv medlem
Det blev en EF-S 15-85 istället.
Jag insåg att jag annars skulle sukta efter en sån om jag istället köpt en 17-85.

Tyvärr så tog Jag en provpromenad i en av Malmös parker och istället för att njuta av det nya objektivets fördelar, så förbannade Jag mig själv för att Jag inte tog med ett objektiv med längre brännvidd...

Hittills så är jag dock nöjd. Det är skarpt och utan att direkt ha jämfört i datorn än, så kan man ju säga att det verkar skarpare än 18-55IS :)


Och på tal om och sukta så känns 10290:- för ett EF 70-200L IS USM som ett ganska bra pris eller? Det kanske kan vara bra som komplement till 15-85? :)

Fast först är det dags för lite fler fasta objektiv...

EF 70-200L IS USM har ett påfallande allvarligt fel, när man väl har ett så
ångrar man sej onödigt länga för att det inte anskaffdes tidigare.


//MW
 

continental

Aktiv medlem
:) Jo Jag misstänker att det kan vara så...

Trots min fallenhet för fasta objektiv, så börjar Jag inse hur kompetent och KOMPLETT kombinationen 7D+15-85+70-200 är. Det känns som att det inte dröjer särskilt länge innan Jag skaffar ett.

Mina 50/1,8 28/2,8 och 120-400 fyller ju fortfarande sina funktioner, liksom en 50/2,5Macro och en 85/1,8 kommer att göra:)
 

Smw

Aktiv medlem
:) Jo Jag misstänker att det kan vara så...

Trots min fallenhet för fasta objektiv, så börjar Jag inse hur kompetent och KOMPLETT kombinationen 7D+15-85+70-200 är. Det känns som att det inte dröjer särskilt länge innan Jag skaffar ett.

Mina 50/1,8 28/2,8 och 120-400 fyller ju fortfarande sina funktioner, liksom en 50/2,5Macro och en 85/1,8 kommer att göra:)

Har du inte något speciellt intresse, tex handboll, så sätt 85 1,8 långt ner på listan.

//MW
 

defiant

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett grymt trevligt objekti och använder det till mycket .. funkar bra på både FF och ,6 crop.. så jag tycker itne alls det skall långt ned på listan...

//J

Har du inte något speciellt intresse, tex handboll, så sätt 85 1,8 långt ner på listan.

//MW
 

Smw

Aktiv medlem
Jag tycker det är ett grymt trevligt objekti och använder det till mycket .. funkar bra på både FF och ,6 crop.. så jag tycker itne alls det skall långt ned på listan...

//J
Hej !

Det är inte så att jag på något sätt tycker det är dåligt, bara att om man
har ett 15-85 och ett 70-200 4LIS + div fast så täcker det väl 85 1,8 utom
just då de extra bl stegen behövs, ex handboll.

//MW
 
ANNONS