Annons

Canon 15-85 f/3,5-5,6 eller Canon 17-55 f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

TSilver

Medlem
Jag är en amatör fotograf och använder idag en Canon 500D. Nu ska jag köpa ett nytt objektiv men kan tyvärr för lite och har svårt att bestämma mig. Jag funderar på någon av dessa

Canon EF-S 18-135mm F/3,5-5,6 IS STM
Canon EF-S 15-85mm F/3,5-5,6 IS USM
Canon EF-S 17-55mm F/2,8 IS USM

Idag har jag kitobjektivet 18-55 men det är ju inte så super spännande. Har även ett Canon 50mm F1.4 som jag är väldigt nöjd med. Jag är ute efter ett "vardagsobjektiv" jag fotar mycket naturbilder, resor, djur och människor. 17-55 lockar väldigt mycket då alla pratar så gott om det, men priset och det faktum att det är 17-55 (hade gärna haft lite mer zoom) gör att jag överväger 15-85. 15-85 känns mer logiskt, dom gånger det är mörkare eller jag ska ta porträtt använder jag nog mitt 50mm. Men jag dras mer till 17-55. Någon som är bra på sånt här och kan hjälpa mig lite? Kommer jag ångra mig om jag köper 17-55 och önska jag kunde zooma mer? Jag har inte direkt saknat en bättre zoom på 18-55 men jag är rädd att jag kommer göra det och eftersom att det är rätt dyrt vill jag helst slippa komplettera med ett till objektiv.

Såg att det fanns några till salu här på sidan, vågar man köpa begagnat? Köpte min första systemkamera begagnad och den höll kanske 1 månad. Är lite emot begagnat men objektiv känns ändå okej?

Tacksam för hjälp . Tina
 
17-55:an är toppen! Helt i klass med Canons "finoptik" L. Köp begagnat. Tappar inget i värde om du vill byta sen.

Prova den som vanligt. Lyssna efter missljud och undersök om du kan se störande damm innanför yttre linserna.
 
ANNONS