Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rådgivning inför köp av nytt objektiv.

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej alla! Jag köpte ett 55-200mm objektiv till min Canon 500D ifrån en forumit här på Fotosidan (som fungerar bra) men är inte riktigt nöjd med det. Visst man tar bra bilder med det, men jag vill ändå byta upp mig.

Jag har hört & läst att Canon EF 70-200mm f/4L USM-objektivet ska på något vänster vara bättre än 2,8an... vilket jag tycker är lite lustigt eftersom 2,8an kostar en hel del mer och då tycker man ju att man borde få mer valuta för pengarna.

Hursomhelst, jag har spanat in två objektiv, det första är "Canon EF 70-200mm f/4L USM" och det andra är "Canon EF 70-300mm f4-5.6 IS USM". Nu vet jag att det ena är 70-200mm och det andra är 70-300mm, men jag vet inte vilket som jag borde satsa på. Nu tänker ni "Men det beror ju på vad du ska använda det till" och det är ju sant. Jag vill ju komma nära in på personen/djuret/random men inte så nära att man behöver stå en väldigt lång bit ifrån för att kunna föreviga ett ögonblick.

70-300mm kostar 4.795,00 kr och 70-200mm kostar 5.985,00 kr så det är ju inte så stor skillnad. Objektivet som jag är ute efter ska användas vi fotografering av saker som är i rörelse, oftast på avstånd så jag kräver bra autofokus och att objektivet levererar bra bildkvalité. Som alltid när man vill hitta ett svar på sin fråga så har jag använt Google som hjälp och båda objektiven har fått bra kritik.. vilket gör mig ännu mer villrådig över vilket som jag ska inhandla.

Så jag vänder mig nu till Er här på Fotosidan för rådgivning och förhoppningsvis kan vägleda mig till rätt inköp av nytt objektiv.
 

superboy77

Aktiv medlem
70-200 L ger hög bildkvalitet i form av extremt lite kromatisk abberation, mycket bra skärpa, kontrast och färgåtergivning. Det har konstant bländare vilket är smidigare att jobba med.

70-300 har jag ingen erfarenhet av men IS är bra. Jag har läst blandade omdömen om det.

Jag hade tidigare ett 55-250 IS och bytte upp mig till 70-200 f/4 L men bytte sedan till 70-200 f/2.8 L för att få mer bakgrundsoskärpa och för att vinna ett ISO-steg när jag fotar ridsport inomhus.

En del brukar väga in vikten i sitt avgörande vilket är till 2.8 L-objektivets nackdel eftersom det är dubbelt så tungt som f/4 L.
 
ANNONS