Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till JPG med fast storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanpa

Aktiv medlem
Tjena!

Har massor av bilder i olika format och storlekar som jag skulle vilja exportera för visning på webben.
Finns ju en funktion för att exportera till webb i PS, men där kan man ju bara reducera storleken... vad jag skulle vilja är att alla bilder blev ex.vis 800x800, och passar inte bilden i det formatet så fyller man på med ex.vis vitt för att uppnå rätt proportioner.
Tanken är att jag skall kunna automatisera uppgiften så att PS hämtar vald mapp och utför uppgiften på alla bilder i mappen.

Hänger ni med på vad jag menar? Någon som har ett bra förslag hur man ska göra?

/JP
 

meringa

Medlem
Om du har vanliga PS så funkar det utmärkt använda den inbyggda Bildprocessorn för att skala om bilder i grupp,
läs mer på
http://help.adobe.com/sv_SE/Photoshop/10.0/help.html?content=WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7426.html

Tjena!

Har massor av bilder i olika format och storlekar som jag skulle vilja exportera för visning på webben.
Finns ju en funktion för att exportera till webb i PS, men där kan man ju bara reducera storleken... vad jag skulle vilja är att alla bilder blev ex.vis 800x800, och passar inte bilden i det formatet så fyller man på med ex.vis vitt för att uppnå rätt proportioner.
Tanken är att jag skall kunna automatisera uppgiften så att PS hämtar vald mapp och utför uppgiften på alla bilder i mappen.

Hänger ni med på vad jag menar? Någon som har ett bra förslag hur man ska göra?

/JP
 

Johanpa

Aktiv medlem
Ja, detta har jag koll på, och när man använder det så behåller bilden sina proportioner. Vad jag vill göra är att få en bild med proportionerna tex 2:3 konverterad och samtidigt få proportionerna 3:3 genom att en bakgrundsfärg läggs till i de områden där bilden "inte räcker till"!

/JP


Om du har vanliga PS så funkar det utmärkt använda den inbyggda Bildprocessorn för att skala om bilder i grupp,
läs mer på
http://help.adobe.com/sv_SE/Photoshop/10.0/help.html?content=WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7426.html
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Ja, detta har jag koll på, och när man använder det så behåller bilden sina proportioner. Vad jag vill göra är att få en bild med proportionerna tex 2:3 konverterad och samtidigt få proportionerna 3:3 genom att en bakgrundsfärg läggs till i de områden där bilden "inte räcker till"!

/JP
Om du vill göra det i Photoshop (borde finnas program som gör bara sånt):

Du får göra en Action. Två steg:

* Först minska bilderna så den längsta sidan är din ena sida (kräver att du gör det med File>Automate>Fit image)

* Sen utöka arbetsytan så det passar hela din area.

Kör sen din Action på alla bilderna med File>Automate>Batch
 

Johanpa

Aktiv medlem
Tack!

Japp, så löste det sig!

Tack!



Om du vill göra det i Photoshop (borde finnas program som gör bara sånt):

Du får göra en Action. Två steg:

* Först minska bilderna så den längsta sidan är din ena sida (kräver att du gör det med File>Automate>Fit image)

* Sen utöka arbetsytan så det passar hela din area.

Kör sen din Action på alla bilderna med File>Automate>Batch
 
ANNONS