Annons

Enkelt sätt att batch-konvertera bilder från raw till jpg i Apertureq

Produkter
(logga in för att koppla)

Qlaz

Ny medlem
Jag har ett omfattande bildbibliotek och tar alla foton i raw, exporterar in i Aperture och hanterar dem där. För att spara utrymme skulle jag vilja konvertera alla bilder som jag inte kommer att efterbehandla (t.ex. alla bilder med 1 eller 2 i rating) till jpg, utan att behöva exportera dem som jpg, importera i Aperture och byta ut dem mot originalen - samt tagga dem igen!

Är det möjligt att via en plugin eller på annat sätt "göra om" bilderna till jpg? Eller kan jag (i värsta fall) hantera det genom att alltid fota jpg+raw och sedan ta bort dubletterna (raw för "dåliga foton" och jpg för foton jag vill kunna redigera senare) i Aperture?

Finns det någon som har en workflow för det här och vill dela med sig?

MVH
Klas
 
Tack för snabbt svar! Dock vill jag som sagt inte behöva exportera bilderna. Jag är intresserad av att ha bilden kvar i Aperture - bara snåla in på utrymmet den tar genom att konvertera dem till jpg. Exportering innebär en hel del extraarbete.
 
Hela idén med Aperture är att jobba i RAW, så det går inte. Du kan lägga bilderna på någon exern disk eller radera dem om du vill spara plats, men inte konvertera om dem från RAW utan att gå just den väg du vill undvika.

Diskar är billiga och jpeg en slutprodukt, så jag kan förstå Apples ståndpunkt (fast det hjälper ju inte dig).
 
Tack Henrik!

Jag kan förvisso förstå detta, men tycker det är skönt att ha mitt hela bibliotek på ett ställe (förutom mina backuper) och inte utspridda på olika hårddiskar. Men det får väl bli så när det blir för stort, eller så får jag hitta ett, inte för tidskrävande, workflow för processen med exportering och så vidare...

Tack för ett tydligt svar!
 
ANNONS