Annons

Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1 till Canon EOS 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimy

Ny medlem
Jag har funderat nu ett tag på att köpa en Canon EF 100/2,8 L IS USM Macro 1:1 till en canon eos 450D kamera. Min fråga är om det fungerar att ha detta objektiv till en 450D, eller kan det bli ett "för bra" objektiv till en liten 450D, det jag menar är om objektivet kräver en kraftigare kamera (t.ex. canon eos 7D) för att behålla kvalitén?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det behöver du inte vara orolig för.
Visserligen är objektivet extremt skarptecknande, men din kamera kan leverera hög bildkvalitet.
Det som främst skiljer 7D från din kamera är brusegenskaperna vid höga ISO.

Objektivet är också ett bra val eftersom det har stabilisering.

J O
 

AFJ

Aktiv medlem
Det fungerar utmärkt - objektiven kan aldrig bli för bra.

Jag har en 400D (föregångaren till din kamera) och har använt just detta objektiv på den och det funkar bra.

Detta sagt, priset på Canon gluggen är rätt så saftigt. Om du skall ha det som en renodlad makro-glugg (vilket ofta innebär stativ) så finns det nog mer prisvärda alternativ, t ex Tamrons 90/2.8 som jag tror kostar mindre än hälften och ger i princip samma bildkvalité.

Fördelen med Canon-gluggen är ju att den har bildstabilisering och därmed funkar bra till allmänt foto.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det kommer at fungera utmärkt och minskar på problemet med vinjetering som obektivet har när man kör det fullt öppet på ff-hus.

Det kanske är lite långt på ett APS-C hus, men i andra sammhang perfekt brännvidd - det vet bara du. Ett bra objketiv är det hur som helst - lite slö af USM till trots och vinjeterar en del fullt öppet på ff-hus och man bör alltid använda motljusskyddet - sen var det slut på nackdelar och fördelarna är många.

Bra IS
Skarpt, även fullt öppet
Skapligt låg vikt
motljusskydd följer med
Vattenskyddat
tyst AF
Trevlig bokeh - inte perfekt, men rejält bra iaf.
Känns tåligt och rejält trots att det är gjort av plast
Priset som har gått ner till vettig nivå numera.

Som sagt - till ren macro är kanske Sigma 70mm och tamron 90mm billigare och minst lika bra val, men styrkan hos detta objktiv är att det fungerar så bra även till annat än rent macro.
 
ANNONS