Annons

7D med Canon eller 550d med Zeiss ?

swedechris

Medlem
Jag undrar vad ni tycket man ska satsa på om man primärt prioriterar bildkvaliteten?
1. En Canon 5d mark 2 med normal 50 mm 1.8 canon glugg
2. En 7 D med en Samyang 85mm 1.4 glugg
3. En 550D med en Carl zeiss 85 mm 1.4 Planar

Jag försöker få så mycket jag kan för pengarna genom olika kombinationer men blir inte riktigt klok på det hela.

Motiven är mest människor i porträtt och life style situationer.
 

Dicken

Aktiv medlem
Jagandet av den perfekta bilden brukar sällan hårdvaran vara avgörande......

Men jag skulle satsa på 5D mkII för långsamma motiv, en corp blir nog alldrig bättre än en FF.

50mm på FF och 85mm på corp hur tänkte du där?
 

Haifisch

Aktiv medlem
Jag skulle valt fullformataren utan tvekan. 50mm gluggen har ju bra renome även om den förmodligen kommer kännas väldigt liten på en 5D.

Förstår inte heller tanken bakom 50mm på FF och 85mm på crop.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessa ljusstarka objektiv med ultratunnt skärpedjup är väldigt svåra att fokusera manuellt med stndardmattskivan. Utan live view kommer du att få många fokusmissar. Är det porträttbrännvidd du är ute efter skulle jag snarare tänka så här:
7D+50/1,8 eller 1,4 Canon eller Sigma
550D+ samma som ovan
5DII +85/1,8 eller 100/2,0 Canon eller Sigma 85/1,4
5DII+mattskiva för optik bl 2,8 eller ljusare (kommer ej ihåg betrckningen för mattskivan) + Samyang 85/1,4 eller Zeiss 1,4/85.

Kollar man tidn Fotos MTF för Samyangen är den ganska kass vid 1,4 så f u speciella effekter i samma prisklass är nog Canons 85/1,8 ett bättre val och då slipper du byta mattskivan då AF fungerar. Sigmas 85/1,4 är bättre och skall gå att köra på full glugg. Zeiss 85 är ganska dyr ny men kan du tänka dig att byta mattskiva är det ett bra val då det ibland finns överkomligt beg.

I 50mm klassen för porträtt för 7D, 550D är Sigma 50/1,4 det bästa valet under 12000:- p g a den vackra oskärpan som slår Canons 50/1,8 och 1,4 med hästlängder och kan närmast betraktas som fattigmans 50/1,2. Men för allmänfoto, p g a säkrare AF och mindre kromatisk abberation vid starkt ljus och hög kontrast är Canons 1,4&1,8 bättre val nedbländade
 
ANNONS