Annons

Canon 24/1,4 L eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrJAM

Aktiv medlem
Införskaffar mig troligtvis ett Canon EF 24/1,4 L II USM. Kvalité rakt igenom, bländaröppning och brännvis lagom, rekomenderas av oerhört många, även av folk jag ser upp till som jag känner.

Men finns det några liknande objektiv att fundera på?
Vilket objektiv ligger inom samma värden på ett ungefär, fast som är ett zoomobjektiv?

Tack på förhand.
 

Chasid

Aktiv medlem
Införskaffar mig troligtvis ett Canon EF 24/1,4 L II USM. Kvalité rakt igenom, bländaröppning och brännvis lagom, rekomenderas av oerhört många, även av folk jag ser upp till som jag känner.

Men finns det några liknande objektiv att fundera på?
Vilket objektiv ligger inom samma värden på ett ungefär, fast som är ett zoomobjektiv?

Tack på förhand.
Det är ett mycket bra objektiv om du ska ha det till en kamera med småbildssensor. Canon EF 24/1,4 L Mark I är också ganska så bra och väl värt att kolla upp då du kan hitta ett bättre begagnat exemplar för 5000-6000 tusen! Ska du köra på en kamera med APS-C sensor så är Canon EF 28/1,8 i mitt tycke ett bättre och framförallt mycket billigare alternativ.
//Chasid
 

MrJAM

Aktiv medlem
Det är ett mycket bra objektiv om du ska ha det till en kamera med småbildssensor. Canon EF 24/1,4 L Mark I är också ganska så bra och väl värt att kolla upp då du kan hitta ett bättre begagnat exemplar för 5000-6000 tusen! Ska du köra på en kamera med APS-C sensor så är Canon EF 28/1,8 i mitt tycke ett bättre och framförallt mycket billigare alternativ.
//Chasid
Givetvis, skulle jag skrivit ut att jag ämnar nyttja det på en 7D med APS-C...

Tittade faktiskt på Sigmas motsvarighet till 24/1,8 som också fått bra betyg, men motsvarar pengarna kvalitén (eller vice verca)?
 

and30ers

Aktiv medlem
Givetvis, skulle jag skrivit ut att jag ämnar nyttja det på en 7D med APS-C...

Tittade faktiskt på Sigmas motsvarighet till 24/1,8 som också fått bra betyg, men motsvarar pengarna kvalitén (eller vice verca)?
Tänkte också på Sigma 24 som bara kostar 2500kr här http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141348, det är 2000kr under nypris.

Annars är nog en bra zoom som Sigma 17-50/2.8 OS ett vettigt alternativ, kostar 5600kr här http://www.cameranu.nl/en/artikel/91174/Sigma_AF_17-50mm_f_2.8_EX_DC_OS_HSM_Canon.html
 

MrJAM

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Nu fann jag dock ett annat alternativ;
Sigma EX 30/1,4 DC HSM

Min fråga är nu (jobbigt jag vet); Kan man rättfärdiga ett köp av ett Canon L-orginalobjektiv när man jämför dessa två objektiv och tittar på den ohyggliga priskillnaden?

Allväderskydd, klarar jag mig utan tror jag bestämt.
Skillnaden på avbildningsskalan (1:x) är rätt stor men jag vet inte vad det betyder riktigt.
Sedan är närgränsen sämre.

Synounkter? =)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=346689,31986

Edit: Måste ut till raketerna! Sitter med en polare och kollar på "grejer" bara. Gott nytt år! =)
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Har inte gjort några ingående jämförelser än, men jag skaffade ett 24/f2.8 privat för ca ett år sedan och har 24/f1.4 på jobbet, och skillnaden är inte så påtaglig som jag trodde den skulle vara. Förutom ljusstyrkan förstås!

Jag gillar den lilla riktigt bra, ffa för att den är så liten och lätt. L-gluggen väger som en tegelsten i jämförelse. Detta sagt med utgångspunkt från en 5dmkII.
 

wfrank

Aktiv medlem
Jag har Sigma 30/1.4 - får du ett bra ex är det fenomenalt. Skarpt och "krämig" bakgrundsoskärpa. Men se till att köpa i butik så du kan testa prova "ditt" ex och se om det levererar.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
alla nämnda objektiv har sina fördelar, men i ren skär bildkvalitet finns det INGEN som bräcker nya 24/1,4 II, hade 24/2.8 innan, men det är två skilda världar, även om den billigare är väl så bra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skillnaden mellan EF 24/1,4 L version I och II märks kanske lite i motljusegenskaper annars är det ju kantskärpan och kromatisk abberation i kanterna på II:an som är bättre, kör du på en cropkamera lär du inte märka skillnaderna. Då är I:an lika bra.

Avseende Sigmas 20/1,8,24/1,8,28/1,8 vad jag läst är de oanvändbara nära maxbländare och tillför inget över Canons 20/2,8,24/2,8,28/2,8 eller 1,8. Tyvärt f u distorsion är inte Canons 20/2,8,24/2,8,28/1,8 bättre än L zoomarna 16-35 och 24-70 eller 24-105. Zoomarna har betydligt bättre motljusegenskaper. Sigma 30/1,4 har fått blandad kritik avseende skärpa. Vad som däremot framgår är att den är överskärpt med överkorrektion av sfärisk abberation som leder till nervös oskärpa bakom motivet. Behöver du inte använda bl 1,6 (för åtminstone på 24L version I är bl 1,6 mycket bättre än 1,4) är det frågan om inte 16-35 (version I räcker på crop) eller 17-55/2,8 räcker lika bra. Jag kör FF och APS-H och jag blev förtjust i krispigheten och oskärpan vid bl 1,6-2,4 på 24/1,4 version I jämfört med L zoomarna. Men det är ju inte APS-C som jag använder.
 

MrJAM

Aktiv medlem
Tackar för mer info och idé-bollande. Som jag antog blir det inte lätt, ho ho...

Edit:
Jag är tyvärr rädd att jag stirrar mig blind på ljuskänsligheten och ignorerar mycket runtomkring, tack vare min brist på erfarenhet.

Jag ska kontakta en lokal affär och de facto testa lite objektiv innan jag bestämmer mig. Likväl är det intressant att läsa andras tycke, för det planterar ett frö så man vet vad man ska fråga om på plats.
 
Senast ändrad:
ANNONS