Annons

Sony vs Canon, objektivutbud 24 & 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jelev

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag behöver köpa en ny kamerautrustning från scratch. Främsta användningsområdet är interiöra bilder, arkitektur men mest inredningar, då jag är arkitekt med fokus på interiöra projekt och har också ett företag där vi ritar och levererar rostfria kök. Så inga mäklarbilder och behov av att täcka hela rum eller gå väldigt vidvinkligt för den sakens skull. Personligen så gillar jag inte när det blir för vidvinkligt, generellt.

Jag har en svåger som har kör Sony a7iv och har ett gäng olika objektiv som täcker in allt förutom extrem tele, så där finns att både testa och låna, vilket jag redan har gjort.

Min tanke har därför varit att köra på en Sony a7iv med 35mm 1,4 GM + 24mm 1,4 GM, vilket jag tror att jag skulle klara mig på i de flesta fallen.

Jag har dock tidigare, för väldigt längesedan, haft en Canon 30D. Jag var därför och kände på en r6ii häromdagen på Scandinavian photo, och kände spontant att den känns härligare i handen, sökare, storleksmässigt och dessutom låter härligare än a7iv. Så jag skulle gärna köpa en sådan istället. MEN, det verkar inte som att Canon har några RF objektiv som motsvarar Sonys mycket härliga, ljusstarka 35mm 1,4, som i min mening har en väldigt fin bokeh. Canons objektiv verkar dessutom vara något dyrare och ljussvagare generellt? Det skulle göra att jag behöver ”nöja” mig med endast en zoom som 24-70 4 L alternativt 24-70 2,8 L. Även om det sistnämnda är på tok för dyrt, egentligen. Antar att båda dessa är toppenobjektiv, men det är väl fortfarande en bit ifrån Sonys Fasta 1,4 i egenskap av bokeh osv. ? Eller?

Hur skulle ni resonerat mellan de här olika uppsättningarna? a7iv + 24 + 35mm eller r6ii med 24-70 eller 24-105?

Det är ju inte jämförbart i form av objektiv, men det bli kanske lite så med tanke på Canons utbud, då de inte riktigt har något som motsvarar de fasta från Sony? Men jag kanske också bara har fått för mig att de fasta och betydligt mer ljusstarka objektiven är överlägsna en zoom från Canon? Det är ju ändå L objektiv vi pratar om.

Kan inte förklara det mer än att Canon känns härligare, modernare och mysigare att hantera på alla sätt, men Sonys utbud av fasta ljusstarka 1,4 är det jag (tror mig) skulle vilja ha egentligen. Kommer att fota kök och interiörer på stativ med tether, och behöver inget tempo eller snabba växlingar.

Tack på förhand.

Hälsningar,
Jesper

För det användningsområdet du beskriver, vad har du för behov av så stor bländare? Om du ska fota med stativ ändå och relativt stora saker är väl den stora bländaren och en vackrare bakgrundsoskärpa ganska långt ner på prio listan.

Canon kameran med 24-70 F4 låter som ett sunt val, F2.8 om du även fotar lite handhållet inomhus i lägre ljus. Men ”fyran” borde nog fungera där med om det finns en budget att hålla sig till.

Vill du även ha den till att fota annat än ”arbetsbilder” blir ju frågan en helt annan såklart.

Sonys f1.4 GM objektiv är utan tvekan mycket bra. Deras GM 50/1.4 är nog det skarpaste 50mm objektivet idag, med det menar jag högst upplösning i linjer per mm.
Canon är inte långt efter… ärligt talat tror jag inte du märker någon skillnad i praktiken om du inte pixel peepar.
Med det sagt, anser jag att du skall gå på det som du känner är bäst för dig. Du kommer trots allt att arbeta en hel del med utrustningen och skall inte hamna i en situation där du tänker ’djäklar, jag skulle köpt XX i stället’.
Daniels förslag att köpa f4 zoomen låter vettigt om du nu skall använda stativ. Jag har sett på när en fotograf fotade en lägenhet för en mäklarfirma och han använde en Nikon Z6 med f4 zoom (glömt brännvidden) med stativ.
Om du däremot kommer att fota handhållet i sämre ljus, ja, då är ju ett f1.4 objektiv svårslaget om man vill undvika långa slutartider och högre brus. Samtidigt måste man vara medveten om nackdelarna med f1.4 såsom kortare skärpedjup, sämre upplösning mot kanterna, etc.
Titta på objektivtester på exvis

EDIT: Oops, Stan postade medan jag skrev, upprepningar är oavsiktliga. Men jag trycker ännu mer på stativet nu. Här är vad jag skrev:

Canon/Sony/annat märke spelar inte så stor roll. Du vill i de allra flesta fall ha rejält skärpedjup. Ett långsammare objektiv kommer också att kunna ge dig oskarp bakgrund, det är mest en fråga om komposition och avståndsförhållanden.
Det verkar som att du vill kunna använda utrustningen privat också och då är det väl bra om kameran och objektiven känns bra, om slutaren låter fint och så vidare. Det där kan bara du avgöra. Med Sony får du ett fantastiskt utbud av objektiv. Dessa går, med adapter, också fint att använda på Nikons z-kameror.

Med din beskrivning undrar jag om det räcker med 24mm? Varför inte ett 16-35mm zoom? Lägg till en snabb 24:a eller 35:a eftersom du nog vill ha det. Komplettera med ett längre objektiv senare, kanske en 90mm makro.

Jag kör med Sony och är osäker på hur slutaren låter eftersom jag bara använden det elektroniska ljudlösa slutarläget. (Häng inte upp dig på oviktiga sker.)

Med andra ord, köp vad du känner för och kom ihåg att få med ett stabilt stativ med ett Arca-Swiss-kompatibelt huvud och platta till kameran.

Alltså i arkitektur foto så ligger man väl vid bländare 8-22 OCH använder stativ.
I princip ALLA objektiv är skarpa vid 8.
Vill man vara petig så är man mer betjänt av ett växelhuvud på ett bra stativ än fina stora bländare. För att inte tala om tilt/Shift, fantastiska objektiv. Men det går ju räta upp i datorn istället.
Växelhuvuden är inte så vanliga o de är dyra.

Tack för snabba svar.

Jag förstår helt era poänger med att den extra ljusstyrkan inte behöver vara viktig på stativ + generellt hur interiöra foton brukar tas med större skärpedjup. Tänker dock att det vore bra i vårt fall att ha möjligheten att isolera objektet (ex. ett kök, en detalj etc.) mot bakgrunden ibland. Har som sagt inget krav att redovisa rum eller förvränga perspektiv och rymd likt ett typiskt "mäklarfoto". Och kan vara lite mer fria i hur vi väljer att framhäva vår produkt.

Sedan tänker jag givetvis att ljusstyrkan kommer till användning för en del handhållna bilder också, då det genrerellt kan vara dåligt med ljus inomhus, och i vissa fall vill jag kunna foto med så få artificiella ljusskällor som möjligt. Utan blixt. Tänker även att jag kommer att vilja göra enklare panoreringar och videosekvenser där skärpedjup och ljus kan bidra. Men där har jag betydligt mindre erfarenhet.

Budgetmässigt så är en blir det rätt likvärdigt att köra A7iv + 24mm 1.4 + 35mm 1.4. som att gå på R6ii + Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM.
Ska man ha fasta 24 + 35 till Canon blir det runt 15' mer för RF 24mm f/1,4L VCM + RF 35mm f/1,4L VCM.

Med tanke på sista kommentaren om stativ. Tips? Tänkte sätta en smallrig baseplate på vilken jag tror är arca kompatibel.

Mja....Sony folk hoppas att den snart kommande ersättaren till A7IV skall få de nya huskroppen som A9III fick, den skall visst vara riktigt bra och efterlängtad.

Tack för snabba svar.

Jag förstår helt era poänger med att den extra ljusstyrkan inte behöver vara viktig på stativ + generellt hur interiöra foton brukar tas med större skärpedjup. Tänker dock att det vore bra i vårt fall att ha möjligheten att isolera objektet (ex. ett kök, en detalj etc.) mot bakgrunden ibland. Har som sagt inget krav att redovisa rum eller förvränga perspektiv och rymd likt ett typiskt "mäklarfoto". Och kan vara lite mer fria i hur vi väljer att framhäva vår produkt.

Sedan tänker jag givetvis att ljusstyrkan kommer till användning för en del handhållna bilder också, då det genrerellt kan vara dåligt med ljus inomhus, och i vissa fall vill jag kunna foto med så få artificiella ljusskällor som möjligt. Utan blixt. Tänker även att jag kommer att vilja göra enklare panoreringar och videosekvenser där skärpedjup och ljus kan bidra. Men där har jag betydligt mindre erfarenhet.

Budgetmässigt så är en blir det rätt likvärdigt att köra A7iv + 24mm 1.4 + 35mm 1.4. som att gå på R6ii + Canon RF 24-70mm f/2,8 L IS USM.
Ska man ha fasta 24 + 35 till Canon blir det runt 15' mer för RF 24mm f/1,4L VCM + RF 35mm f/1,4L VCM.

Med tanke på sista kommentaren om stativ. Tips? Tänkte sätta en smallrig baseplate på vilken jag tror är arca kompatibel.
Att tänka på är väl att om man ska få bakgrundoskärpa med 24 eller 35mm så måste man oavsett bländare vara nära motivet och ha långt avstånd till bakgrunden. Speciellt med 24mm torde perspektivet på nära avstånd då bli rätt annorlunda.

För stillbilder känns det ju som zoom-objektiv + ett billigare 50 eller 85mm med t ex f1.8 vore en bättre och mer lättjobbad kombination?

Men samtidigt tar du ju upp panoreringar med video och där har jag absolut inte koll på vad som blir bra.

Alltså i arkitektur foto så ligger man väl vid bländare 8-22 OCH använder stativ.
I princip ALLA objektiv är skarpa vid 8.
Vill man vara petig så är man mer betjänt av ett växelhuvud på ett bra stativ än fina stora bländare. För att inte tala om tilt/Shift, fantastiska objektiv. Men det går ju räta upp i datorn istället.
Växelhuvuden är inte så vanliga o de är dyra.
Håller helt med. Växelhuvuden, eller "geared heads" är kanon.

Man måste inte köpa en Arca-kub; jag kör med ett billigt Leofoto G2-huvud. kostar bara drygt 2000 kronor men funkar bra med måttlig användning, en vanlig systemkamera och objektiv av den typ som diskuterats i den här tråden (har inte provat med tele...).

På lång sikt eller med storformat o.s.v. är säkert ett större och tyngre huvud bättre men G2:an är rimligt, bra och bekvämt.

Tack för snabba svar.

(Interiöra foton låter onekligen finare än interiörbilder. Är det så man säger i branchen när man presenterar grejer för kunder?)

Jag är inte helt med när du nämner det här med att isolera objekt: Vill du få en detalj som är rätt liten isolerad kan du använda ett långsamt objektiv. Att isolera "ett kök" vet jag inte hur man gör. Eller kanske, är det en modell?

Jag föreslår en 16-35mm zoom men det är inte för att förvränga eller som en mäklare få en studentlägenhet att se ut som att den rymmer alla kursare utan problem. Min erfarenhet av trånga utrymmen (inomhus) där man vill visa upp saker är att man oftare behöva mer vidvinkel än 24mm. Jag förutsätter att vi pratar fullformat (=småbild, 25x36mm) hela tiden här.

Handhållet funkar rätt sällan bra när det gäller produktfoto. Jag vet inte hur er lokal ser ut men nog har ni en massa artificiella ljuskällor? Lägg gärna till en batteridriven LED-lampa på inköpslistan. Att enkelt kunna flytta runt en liten reglerbar (styrka och färgtemp) flimmerfri lampa kan vara guld värt.

Stativ är en djungel, jag har ett gammalt Velbon kolfiberstativ som jag är nöjd med. Men det kunde vara stadigare tänker jag och efter många år börjar det glappa lite i benlåsningarna. Skulle gärna köpa ett likadant igen men det verkar inte finnas längre.

För din användning går det bra med aluminiumstativ (inga dagslånga vandringar här som jag förstår det) också. Det är nog en bra idé att förklara för en vettig fotohandlare vad du behöver och se vad du får för svar.
Eller så finns det någon här med klar uppfattning om dagsläget och stativ.

Smallrigs basplattor brukar vara Arca-kompatibla. Detta är viktigt och det anges alltid i produktbeskrivningen. Manfrotto har ett eget snabbfäste och det finns säkert några till. Jag rekommenderar starkt Arca-kompatibilitet för ett stort urval av huvuden och olika plattor och tillbehör.

Senast ändrad:
Hej,
Jag behöver köpa en ny kamerautrustning från scratch. Främsta användningsområdet är interiöra bilder, arkitektur men mest inredningar, då jag är arkitekt med fokus på interiöra projekt och har också ett företag där vi ritar och levererar rostfria kök. Så inga mäklarbilder och behov av att täcka hela rum eller gå väldigt vidvinkligt för den sakens skull. Personligen så gillar jag inte när det blir för vidvinkligt, generellt.

Jag har en svåger som har kör Sony a7iv och har ett gäng olika objektiv som täcker in allt förutom extrem tele, så där finns att både testa och låna, vilket jag redan har gjort.

Min tanke har därför varit att köra på en Sony a7iv med 35mm 1,4 GM + 24mm 1,4 GM, vilket jag tror att jag skulle klara mig på i de flesta fallen.

Jag har dock tidigare, för väldigt längesedan, haft en Canon 30D. Jag var därför och kände på en r6ii häromdagen på Scandinavian photo, och kände spontant att den känns härligare i handen, sökare, storleksmässigt och dessutom låter härligare än a7iv. Så jag skulle gärna köpa en sådan istället. MEN, det verkar inte som att Canon har några RF objektiv som motsvarar Sonys mycket härliga, ljusstarka 35mm 1,4, som i min mening har en väldigt fin bokeh. Canons objektiv verkar dessutom vara något dyrare och ljussvagare generellt? Det skulle göra att jag behöver ”nöja” mig med endast en zoom som 24-70 4 L alternativt 24-70 2,8 L. Även om det sistnämnda är på tok för dyrt, egentligen. Antar att båda dessa är toppenobjektiv, men det är väl fortfarande en bit ifrån Sonys Fasta 1,4 i egenskap av bokeh osv. ? Eller?

Hur skulle ni resonerat mellan de här olika uppsättningarna? a7iv + 24 + 35mm eller r6ii med 24-70 eller 24-105?

Det är ju inte jämförbart i form av objektiv, men det bli kanske lite så med tanke på Canons utbud, då de inte riktigt har något som motsvarar de fasta från Sony? Men jag kanske också bara har fått för mig att de fasta och betydligt mer ljusstarka objektiven är överlägsna en zoom från Canon? Det är ju ändå L objektiv vi pratar om.

Kan inte förklara det mer än att Canon känns härligare, modernare och mysigare att hantera på alla sätt, men Sonys utbud av fasta ljusstarka 1,4 är det jag (tror mig) skulle vilja ha egentligen. Kommer att fota kök och interiörer på stativ med tether, och behöver inget tempo eller snabba växlingar.

Tack på förhand.

Hälsningar,
Jesper
För info. Rajala säljer idag Canon RF 35 1.4 för 16489kr.

Alltså zoom och filma är lite B.
Det glider runt på sätt man egentligen inte gillar.
O GLÖM att zooma under filmning, det ser oftast för djävligt ut o stör.

ANNONS
Götaplatsens Foto