Annons

Vad kan vara bra allround-vidvinkel till 1,6x crop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Jag har ett EOS 50D-hus (APS-C-sensor) och på det sitter i dagsläget oftast en EF 28-70/2,8L som jag är mycket nöjd med, men det är i största laget för de gångerna när man exempelvis går ut med hunden och kameran liksom får följa med av bara farten. Också inte alltid helt lätt att hantera en stor zoom på ett rejält hus med bara en hand. Så jag är på jakt efter en lite smidigare vidvinkel med fast brännvidd och AF, i princip för att kunna använda systemkameran i de lägen då jag idag är mer eller mindre hänvisad till digitalkompakten.

Kamerans upplösning på 15 Mp räcker ju långt för att "zooma" i datorn, och det här handlar knappast om några bilder som det ska klippas ut en liten del av och förstoras upp i affischstorlek. Digitalkompakten ger hur som helst inte mer än ca 6 Mp, så allt i allt tänker jag mig att 20 eller 24 mm brännvidd ligger nära till hands. 28 mm är en liten aning i längsta laget ibland, och under 20 mm känns det som att distortionerna riskerar att bli ett problem.

Mina önskemål är alltså, i sammandrag:

* fast vidvinkel, EJ zoom
* fysiskt kort
* okej AF eller bättre
* bra optisk kvalitet (och gärna bra mekanisk kvalitet därutöver), låg distortion
* ska inte kosta i storleksordningen en månadslön (så exempelvis EF 24/1,4 L II USM går bort direkt)
* gärna full time manual

Kan Canons EF 24/2,8 möjligen vara något att ha? Eller vad finns det för andra objektiv som kan vara lämpliga? Jag fick tips om Sigmas 24/1,8, men dels verkar den vara lite längre än vad jag egentligen vill ha, och dels verkar kvalitén på dem vara väldigt ojämn när man läser recensioner.

Tips och åsikter är väldigt välkommet.
 

and30ers

Aktiv medlem
EF 24/2.8 blir väl bra med sina 270 gram.

...eller 18-55IS på 200 gram eller Tammy 17-50/2.8 på 434 gram. Båda dessa zoomar är faktiskt skarpare och har mindre distorsion.

Vet inte hur mycket du drar in på en månad, men 18-55IS för 664kr hos Cameranu.nl borde kvala in ;)
 

peolund

Aktiv medlem
Jag kör med ef 28 1,8 USM som "normal" på min 50D. Liten och lätt, väldigt skarpa och fina
bilder får jag med den. FTM också....
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Det exemplaret jag har av 24 f2.8 är faktiskt riktigt bra. Litet och lätt och jag gillar det skarpt (på FF dock). Har tagit en del bilder parallellt (än så länge helt ovetenskapligt) med 24 f1.4 som jag har på jobbet och någon direkt och uppenbar skillnad kan jag inte påstå att jag ser. Det kan säkert variera en del med motiven och ljusförhållandena dock.

Ska ge mig på en lite mer kontrollerad jämförelse vid tillfälle. Vill ju veta om det är någon vits att låna klumpen, för den är rejält tung!
 

mkjo

Aktiv medlem
Tack för svar!

Det blev dock ett EF 20/2,8 USM till slut, då jag fick tag på ett i bra skick och till bra pris. Har inte hunnit göra några vetenskapliga tester precis, men än så länge är jag nöjd med både objektivet och bildvinkeln.

En stor del av poängen med att ha en glugg med fast brännvidd i det här fallet var ju att kunna hantera systemkameran med en hand, och det fungerar i alla fall bra. Självklart blir det stolpskott när man skjuter från höften, ingen AF i världen gör rätt om man inte talar om för kameran var man vill ha fokus, men fokuserar gör det objektivet med besked.
 
ANNONS