Annons

Canon EOS 1D fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Magicfoto

Medlem
hej

det är så här att jag har hittat en Canon EOS 1D den första som kom ut

är den värd att satsa på ? hört en massa bra om den och lite dåliga saker.

eller ska jag gå upp en model ?

vill testa på hur det är att fota med en 1D

går inte på hur många megapixel en DSLR har det var det första jag fick lära mig av en fotograf

vad tycker ni ?


mvh Christer
 

mc bruno

Aktiv medlem
hej

det är så här att jag har hittat en Canon EOS 1D den första som kom ut

är den värd att satsa på ? hört en massa bra om den och lite dåliga saker.

eller ska jag gå upp en model ?

vill testa på hur det är att fota med en 1D

går inte på hur många megapixel en DSLR har det var det första jag fick lära mig av en fotograf

vad tycker ni ?


mvh Christer
Det är en spännande kamera men som ligger långt ifrån vad vi är vana vid idag. Jag kör själv mark II:an som är ett stort hopp framåt och en modern kamera om man inte behöver mängder av pixlar, live vue, och filmfunktion.
 

Magicfoto

Medlem
Det är en spännande kamera men som ligger långt ifrån vad vi är vana vid idag. Jag kör själv mark II:an som är ett stort hopp framåt och en modern kamera om man inte behöver mängder av pixlar, live vue, och filmfunktion.

ok körde mycket med film för med canons proffsmodeler

jag får en 1D för 1500 kr är det för mycket att betala ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag köpte nyligen en 1D i mellanbra skick för 2000 kr tillsammans med en rejäl hög batteriet till en kompis.

För honom är kameran perfekt. Han plåtar enuro, offroad, motocross och liknande. Då är det bra med snabb serietagning, bra autofokus och tåligt kamerahus. Dessutom fungerar hans Sigma-objektiv från 90-talet på alla bändare med kameran, det gör de inte med senare kamerahus. Han publicerar i stort sett bra bilder på nätet.

Jag har öppnat några bildfiler. Bilderna är mycket lika nya de från nya kameror förutom att upplösningen är lägre. Men skärpan är förbluffande bra, det krävs inte mycket uppskärpning. Filerna går att dra på rätt stort trots bara 4 megapixel.

Se till att få med laddaren, den är svindyr. Och var beredd att få köpa nya batterier. Men det går att få tag på rätt billiga piratbatterier för någon hundralapp. Det krävs absolut inte originalbatterier.

Ett modernare alternativ är Eos 20D och 30D. Då får du 8 megapixel, bättre kvalitet vid högra ISO, men bara 6 bilder/s och mindre sensor.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Det jag tycker märks skillnad är det dynamiska omfånget och sättet kameran hanterar färger. Och så har vi den klassiska konstiga utbränningen vid motljus. Sök i tidigare trådar i ämnet för exempelbilder.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det jag tycker märks skillnad är det dynamiska omfånget och sättet kameran hanterar färger. Och så har vi den klassiska konstiga utbränningen vid motljus. Sök i tidigare trådar i ämnet för exempelbilder.
Jag tycker att det såg okej ut med tanke på att kameran är 10 år gammal. Är man kräsen så är det ändå fel kamera för den personen.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Jag tycker att det såg okej ut med tanke på att kameran är 10 år gammal. Är man kräsen så är det ändå fel kamera för den personen.
Måst ju erkänna att jag inte testat den på raw men att det fattas en bit av bilden om ljuset blir för starkt har nog inget med det att göra. Jag tycker personen ska köpa den och se vad den själv tycker. Inte så mycket pengar att förlora direkt.
 

Walski

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en 1D och var i stort sett nöjd med kameran. Jag köpte den för 2000kr i gott skick och sålde den ett år senare för 1000kr, men då med trasig topdisplay. I huvudsak köpte jag den för att testa inför ett projekt, och den fyllde sin funktion väl.

Bildkvalitén är såklart inte i toppklass, men helt tillräcklig för mina behov. Den hade ett kraftigt blåstick, men det var lugnt så länge jag körde raw (som till skillnad från övriga canonkameror inte är crw, utan tiff). Autofokus var mångdubbelt snabbare än min 5D. Jag testade interpolera bilderna till 6 respektive 8mp, för att jämföra med mina tidigare kameror (300D, 20D), och bilderna var helt jämförbara med 300D.

Kort sagt, vill du testa på 1-serien så kör på. Om du gillar huset men vill ha ett modernare skulle jag rekommendera 7D före en nyare 1D, mest för att jag föredrar det mindre formatet i 7D.
 

Magicfoto

Medlem
Jag tycker att det såg okej ut med tanke på att kameran är 10 år gammal. Är man kräsen så är det ändå fel kamera för den personen.
jag är inte så kräsen när det kommer till ålder eller megapixel på kameran vill testa hur det är att ta bilder med 1D om jag gillar modelen kommer jag nog köpa mig en nyare

ska ha den till min resa ner till wacken open air o ta festival bilder


hade en 300D för som jag sålde.

ska se om jag kan hitta dom där bilderna alla prata här på sidan
 

Magicfoto

Medlem
Jag köpte nyligen en 1D i mellanbra skick för 2000 kr tillsammans med en rejäl hög batteriet till en kompis.

För honom är kameran perfekt. Han plåtar enuro, offroad, motocross och liknande. Då är det bra med snabb serietagning, bra autofokus och tåligt kamerahus. Dessutom fungerar hans Sigma-objektiv från 90-talet på alla bändare med kameran, det gör de inte med senare kamerahus. Han publicerar i stort sett bra bilder på nätet.

Jag har öppnat några bildfiler. Bilderna är mycket lika nya de från nya kameror förutom att upplösningen är lägre. Men skärpan är förbluffande bra, det krävs inte mycket uppskärpning. Filerna går att dra på rätt stort trots bara 4 megapixel.

Se till att få med laddaren, den är svindyr. Och var beredd att få köpa nya batterier. Men det går att få tag på rätt billiga piratbatterier för någon hundralapp. Det krävs absolut inte originalbatterier.

Ett modernare alternativ är Eos 20D och 30D. Då får du 8 megapixel, bättre kvalitet vid högra ISO, men bara 6 bilder/s och mindre sensor.
oj ok låter som att det kommer bli ett bra köp ändå för mig för jag vill ha ett hus som kommer hålla i några år till man ha råd att köpa lite bättre senare

har ju några gamla objektiv liggande hemma som då kommer till nytta igen
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Har du funderat på mark II? Den kostar från 4500-5500:- och har 8mpx som räcker än och bättre ISO. Mark I hade f u sämre ISO fult brus då det väl dök upp - mer mönstrat och d u p g a att halva bilden lästes av en processor och andra halvan av en annan kunde bruset ffa vid underexp höga ISO bilder skilja sig markant vänster/höger. Sedan förstås är mk II dubbelt så dyr, men bakar du in köp av 1-2 batterier försvinner en del av den rekativa prisskillnaden mellan mk I &II. Det går inte att zooma in i bilden för att granska skärpan på TFTn på mk I men det går på 1Ds och alla efterföljande i 1D serien.
 

Magicfoto

Medlem
Har du funderat på mark II? Den kostar från 4500-5500:- och har 8mpx som räcker än och bättre ISO. Mark I hade f u sämre ISO fult brus då det väl dök upp - mer mönstrat och d u p g a att halva bilden lästes av en processor och andra halvan av en annan kunde bruset ffa vid underexp höga ISO bilder skilja sig markant vänster/höger. Sedan förstås är mk II dubbelt så dyr, men bakar du in köp av 1-2 batterier försvinner en del av den rekativa prisskillnaden mellan mk I &II. Det går inte att zooma in i bilden för att granska skärpan på TFTn på mk I men det går på 1Ds och alla efterföljande i 1D serien.
om man hade dom pengarna ja då skulle jag köpt en med en gång men har bara 1500kr just nu för mig som är arbetslös så ta det lite tid att spara ihop den summan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sannolikt kommer Nikon släppa D4 i augusti. Canon tvingas släppa en uppgraderad 1D mark IV vilket kommer få alla föregående 1D att ta ett kliv ner i pris. Runt 1500-2000:- har nog 1D mark I botynad ut, med mark II & IIN lär gå ner ett hack i pris på beg marknaden om du kan vänta.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sannolikt kommer Nikon släppa D4 i augusti. Canon tvingas släppa en uppgraderad 1D mark IV vilket kommer få alla föregående 1D att ta ett kliv ner i pris. Runt 1500-2000:- har nog 1D mark I botynad ut, med mark II & IIN lär gå ner ett hack i pris på beg marknaden om du kan vänta.
Och det är du säker på. Det är inte jag. Men visst blir prisskillnaderna små för gamla kameror och visst är 1D Mark II en bra kamera.

20D är också ett snabbt och bra alternativ.
 

Magicfoto

Medlem
tack

för all info ni har har gett mig nu kommer det bli lättare att bestämma mig om jag ska spara i hop o vänta eller att köpa den 1D som jag har hittat

och kommer medela vilket jag gjorde senare under månaden
 
ANNONS