Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för supermakro

Produkter
(logga in för att koppla)

carlssonjohn

Aktiv medlem
Jag kör med ett billigt sätt mellanringar köpta på ebay. Jag har ingen som helst kontakt mellan objektivet och kameran men manuell fokus är ju att föredra ändå.

Vad gäller bländaren så går det, i alla fall på Canon kameror, att lura objektivet till en fast blandare. Genom att ställa in den bländare du vill ha, trycka på "bländarpreview" knappen som sitter precis under knappen för att lossa objektivet, och ta bort objektivet med knappen intryckt så kommer bländaren i objektivet stanna där du ställde den.

Fungerar bra för mig, men det är klart att riktiga ringar eller riktigt glas är att föredra!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

Veda59

Aktiv medlem
Verkar krångligt. Varför inte köpa ett (förmodligen billigt) analogt objektiv istället och använda tillsammans med mellanringarna. Själv hade jag ett Yashica 55 mm objektiv som jag använder tillsammans med försättslins. Det blir förstås inte nåt supermakro, men fungerar hjälpligt för mina behov.
 

Olle

Aktiv medlem
Det finns nackdelar med Johns krångliga metod och även med Monikas. Du kommer inte att få någon automatbländarfunktion. Dvs det går inte att komponera och fokusera med full bländaröppning och objektivet sen bländas ned till den av fotografen eller kamerans exponeringsautomatik valda bländaren först vid tagningsögonblicket.

Med manuellt objektiv på en Canon EOS har man då två val:
- Fokusera och komponera med full öppning och sen manuellt blända ned innan bilden tas. Det här förutsätter att såväl kamera som objektiv är orörliga. Rör sig kameran eller motivet det minsta efter att man har fokuserat så kommer inte längre motivet att vara i fokus p g a det extremt lilla skärpedjupet.
- Man bländar ner objektivet innan man fokuserar. Det blir då mycket svårt att se när fokus är rätt.

Med Johns omständliga metod fungerar förstås bara det andra alternativet. Om man alltid använder största bländaröppning är förstås det här inget problem. Men tänk på att vid supermakro är skärpedjupet så oerhört litet att t o m den mest inbitne bakgrundsfobiker nog oftast vill blända ner lite.

Om man kan få fungerande mellanringar för 400:-, måste det vara ett mycket bättre alternativ.

Olle
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
Jag är helt med Olle!

400:-, och prova massa, så vet du om det är något du vill satsa på. Då kan du överväga att köpa ett riktigt makro som även kommer tjäna dig utmärkt som porträttobjektiv.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 

pgmj

Aktiv medlem
Här är en länk med andra alternativ:

http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00QbY3

Ringblixt eller motsvarande kan absolut vara bra att ha beroende på vad du ska plåta. Manuell fokus är ett måste, helst med en släde på stativet, eller bälg (med egen släde).

Testa en billig lösning först, så du vet vad du ger dig in på...

Jag använder en gammal Hasselblad Zeiss S-Planar 120/5.6 med tilt-adapter till min Nikon, och mellanringar efter behov.
 

BRAMS

Medlem
Jag har lita samma funderingar som författaren. Äger ett Tamron 90mm som jag tycker funkar bra. Men jag vill ha mer förstoring utan att förlora för mycket i kvalitet.

Efter fotosidans repotage om makrofokus.se blev jag sjukt sugen.
Har lagt ut en tråd där som jag hoppas att jag ska få svar på...

Att jag ska använda det när jag fotar in i mitt akvarium försämrar förutsättningarna för ljus, blixt och närgräns något...

Sist så vill jag tipsa om denna sidan

Han verkar ha testat många bra kombinationer.
http://www.deslyxi.se/supermakro.html

Det verkar som att det är närbildlinser från Raynox eller nån sorts mellanring + mitt tamron som ger bäst resultat/ krona i mitt fall...
 
ANNONS