Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark II underexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Behåll kameran men byt fotograf eller gå en kurs.
Ehh...jaha, och hur menar du med det, "byt fotograf"???
"Gå en kurs"???? Varför det när det finns FS där man kan ställa frågor om sånt man inte vet, och få svar från seriösa, hjälpsamma fotografer som vill varandra väl och kommer ihåg när man själv var nybörjare och frågade andra som visste bättre än en själv.
 

dajli

Aktiv medlem
Jag överexponerar alltid min 5DMII runt ett steg, tycker det blir lite mörkt annars. Så det kan nog vara ganska normalt. Det kanske var din gamla kamera som hade fel på mätningen åt andra hållet? :)
 

Johan82

Aktiv medlem
Jag överexponerar alltid min 5DMII runt ett steg, tycker det blir lite mörkt annars. Så det kan nog vara ganska normalt. Det kanske var din gamla kamera som hade fel på mätningen åt andra hållet? :)
Kan kanske vara som du säger, inte helt omöjligt att min 550 överexponerar en aning.

Kanske inte är så farligt då, ska testa lite mer i morgon i dagsljus.

Tack för all hjälp! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag överexponerar alltid min 5DMII runt ett steg, tycker det blir lite mörkt annars. Så det kan nog vara ganska normalt. Det kanske var din gamla kamera som hade fel på mätningen åt andra hållet? :)
Här talas det om 2 steg - det kan väl inte vara "normalt"

Varför skulle det vara fel på den andra kameran? Den exponerar ju tydligen korrekt.

Till TS, har du den gamla kameran kvar? I så fall borde det ju vara relativt lätt att göra två testbilder som illustrerar problemet och lägg upp här i tråden.
 

Johan82

Aktiv medlem
Här talas det om 2 steg - det kan väl inte vara "normalt"

Varför skulle det vara fel på den andra kameran? Den exponerar ju tydligen korrekt.

Till TS, har du den gamla kameran kvar? I så fall borde det ju vara relativt lätt att göra två testbilder som illustrerar problemet och lägg upp här i tråden.
Ja den har jag kvar. Ska försöka ordna det i morgon, har packat ner sakerna.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag hade det problemet ett tag med min också, det visade sig att jag glömt att ställa om till rätt mattskiva i custom functions efter ett byte.

Har du köpt den ny och inte bytt mattskivan borde det ju å andra sidan vara liten risk att det är det som är fel. :)
 

Johan82

Aktiv medlem
Har nu testat kameran lite mer i några dagar. Först och främst, vilka bilder det blir! Detaljerna framför allt, och att 50mm blir 50mm är också riktigt skönt! Det fasta 50 blev ju helt plötsligt väldigt användbart! :)

Jag upplever fortfarande att den underexponerar liite, knappt ett steg skulle jag tro. Men det känns mer och mer som att det inte spelar någon roll. Blev väl bara lite väl nervös när bilderna såg så mycket mörkare ut än med min 550 till en början.

Jag tror jag kommer älska denna kameran, som så många andra! Det ser lovande ut iaf! :)

Tack alla för all hjälp och alla tips!
 

apersson850

Aktiv medlem
Titta på histogrammet. Det är där du ser hur den exponerar. Hur det ser ut på skärmen beror på skärmen och hur ljust den är inställd att visa bilderna.
 
ANNONS