Annons

Problem med Canon EOS 5d Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

arichter

Medlem
Hej! Jag har fått lite problem med min 5d Mark IV, det är hjulet vid avtryckaren, alltså den man t.ex. väljer slutartid med, som inte riktigt fungerar som det ska. Ofta registreras ingen förändring när jag vrider på det, men det fungerar om jag lägger tryck på det samtidigt som jag vrider. Jag gissar att jag inte kan göra något själv åt saken, var bör jag vända mig för att få hjälp med det?

Hej Anders

Det finns bara en auktoriserad verkstad i Sverige och den ligger i Mölndal.

Kontakta dem och hör hur du skall gå till väga.

Hoppas att det går bra med din kamera!

/Jon

Jag hade samma problem med min. Antagligen slitage. Jag valde att inte göra något åt det då det inträffade rätt sällan.

Hade samma problem med min, löstes med att ta ur batterierna och spraya ner kontaktspray och snurra på ratten. Genomförs ju på egen risk. Min var definitivt inte genom slitage då den är väldigt lite använd. Det kommer tillbaka efter ett tag oavsett användning för mig och verkar vara vanligt på just 5dmk4.

Haft samma problem med min 5d Mark4, kameran var helt obrukbar.
Hittade videon "Canon 5DMK4 top dial 5minute fix" av David Thoresen på Youtube. Kudos till honom!!!
Följde instruktionerna till punkt o pricka. Blev bättre efter första försöket men inte helt bra. Efter andra försöket blev kameran som ny:)
Har nyligen kommit hem från Italien där kameran blev flitigt använd. Main dial har fungerat helt perfekt, inte slirat en endaste gång.
Jag beställde: CRC elektronikrengöring CRC QD contact cleaner samt
Dammrengöring CRC Dust cleaner aerosol från Hornbach. Kostade ca 400 kr med frakt.
Jag är superglad över att det fungerade, men man måste vara medveten om att man tar en viss risk med detta förfarande.

Haft samma problem med min 5d Mark4, kameran var helt obrukbar.
Hittade videon "Canon 5DMK4 top dial 5minute fix" av David Thoresen på Youtube. Kudos till honom!!!
Följde instruktionerna till punkt o pricka. Blev bättre efter första försöket men inte helt bra. Efter andra försöket blev kameran som ny:)
Har nyligen kommit hem från Italien där kameran blev flitigt använd. Main dial har fungerat helt perfekt, inte slirat en endaste gång.
Jag beställde: CRC elektronikrengöring CRC QD contact cleaner samt
Dammrengöring CRC Dust cleaner aerosol från Hornbach. Kostade ca 400 kr med frakt.
Jag är superglad över att det fungerade, men man måste vara medveten om att man tar en viss risk med detta förfarande.
Tack för tipset! Lutar åt att jag testar. 😊
Hörde med Canon, men de ville inte ge något kostnadsförslag innan jag skickat in kameran, misstänker att det blir dyrt...

Senast ändrad:
Har också god erfarenhet av elektronikrengöring på min gamla 20D när främst avtryckaren krånglade. Tror jag använde ren isopropanol, kostade inte många kronor och kontrollerna blev som nya. Häng kameran i ett stativ så att kontrollerna hänger nedåt, ut med batteriet och häll upprepat elektronikrengöring genom batteriluckan samtidigt som du använder kontrollerna. Känns olustigt och det är som sagt på egen risk men det är kul att ge gammal utrustning nytt liv.

ANNONS
Götaplatsens Foto