Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Konica C35 Automatic

Produkter
(logga in för att koppla)

d.torell

Medlem
Hej,

Jag köpte en Konica C35 Automatic och satte i nytt batteri, men ljusmätaren verkar inte fungera. Den rör sig lite grann, men det verkar ha mer med mekanik att göra än något annat. Några tips?

Tacksam om någon vet något om dessa kameror.

Mvh,
David
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Dålig kontakt i batterikammaren kan vara en orsak, Och så gäller det att ha rätt batteri. Konica C35 Auto hade om jag inte minns helt fel ett kvicksilverbatteri typ PX675 på 1,35 V och de finns ej att få tag på idag utan har ersatts av andra batterier med 1, 5 V polspänning. Men eftersom det enbart blir ett mycket litet utslag så kan det knappast bero för högspänning utan snarare på motsatsen.

Prova med att göra rent i batterikammaren så att eventuell oxid på kontakterna kommer bort.

Sedan kan man ju även ställa sig frågan om hur ljust det var. Var det ont om ljus kanske mätarens utslag inte blev så stort.

C35-an var ju en kamera med programautomatik och vid 1/30 och bl 2,8 var inte utslaget så stort om jag minns rätt. Men nu är det dock dryga 30 år sedan jag senast krängde dessa kameror och minnet kan mycket väl svika med åren.
 

d.torell

Medlem
Tack för era svar! Jag ska kolla noga i batterikammaren. Och vad gäller ljuset så prövade jag i allt möjligt ljus - till slut rakt in i en tänd glödlampa. Jag ska också dubbelkolla så jag köpte rätt batterier.

Stort tack igen till er båda! Det vore kul att kunna använda kameran.

Mvh,
David
 

idrougge

Aktiv medlem
Jag har zinkluftbatterier typ 625 i min C35 och mätaren fungerar tillfredsställande. Observera att det inte ska vara alkaliska eller silveroxidbatterier, de har för hög spänning och alkaliska tappar dessutom snabbt spänning, vilket inte C35:an kan utjämna.

Zinkluftbatterier används i hörapparater och säljs t ex på Kjell & co. De töms på kraft så fort man tar bort skyddsplasten, ett sätt att förlänga livstiden är att bara ta bort plasten från ett eller två av lufthålen.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Jag har zinkluftbatterier typ 625 i min C35 och mätaren fungerar tillfredsställande. Observera att det inte ska vara alkaliska eller silveroxidbatterier, de har för hög spänning och alkaliska tappar dessutom snabbt spänning, vilket inte C35:an kan utjämna.

Zinkluftbatterier används i hörapparater och säljs t ex på Kjell & co. De töms på kraft så fort man tar bort skyddsplasten, ett sätt att förlänga livstiden är att bara ta bort plasten från ett eller två av lufthålen.
Har du inte sett fel på batteribeteckningen? Kollade vilket batteri C35:an hade och det var som jag misstänkte, PX675. Motsvarande det som Kjell&Co kallar storlek 675. Ett PX625 är helt enkelt för stort för att få plats i batterikammaren.
Minns att det fanns en del som av misstag köpte fel batteri och kom tillbaka och var sura för att batteriet inte passade.
 

idrougge

Aktiv medlem
Du har säkert rätt, 675 är det nog. Fick en Minolta Hi-matic med liknande strul i samma veva, där fick jag köpa 625-batterier på Clas Ohlson och fylla ut hålrummet med ugnsfolie. Konicans batterier köpte jag iaf hos Kjell.
 

mb90

Avslutat medlemskap
Jag har också kört zinkluftsbatterier från Kejll o Co i min C35 Automatic och tycker mig känna igen benämningen 675.

Tyvärr ligger kameran för närvarande på hyllan då mätsökaren inte är kalibrerad. Ska dock fixa det när jag får tid. Är en trevlig kamera.
 

d.torell

Medlem
Återigen, tack för era svar. Det verkar som om jag använt rätt batterier, och jag har försökt att rengöra batterikammaren, men jag får inget liv i mätaren (rörelsen jag skrev om från början är densamma med eller utan batteri...). Jag gnor lite till och om det inte händer något får jag lämna in den någonstans.
 

johanqwert

Ny medlem
Har du inte sett fel på batteribeteckningen? Kollade vilket batteri C35:an hade och det var som jag misstänkte, PX675. Motsvarande det som Kjell&Co kallar storlek 675. Ett PX625 är helt enkelt för stort för att få plats i batterikammaren.
Minns att det fanns en del som av misstag köpte fel batteri och kom tillbaka och var sura för att batteriet inte passade.
Jag har en konica c35 af och behöver batterier. Jag har förstått att det nog är px 675 batterier jag ska köpa men hur många behövs det ?
 
ANNONS