Annons

Japan Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

DanRos

Medlem
Hej alla foto-tokiga!

Har just varit inne här och läst mycket om olika butiker, med väldigt varierande betyg från olika personer. För mig är det dax för en uppgradering av utrustning och har för avsikt att köpa en Eos 5D M2, med tillhörande objektiv 24-70. Kostar 27500kr på Japan Photo.

Jag är inte så priskänslig men vill ha service och engagemang om jag ska lägga denna summa pengar. Och det är ju troligen bara början, det blir säkert mer inköp framöver. Alla brukar vara mycket trevliga när det ska säljas något, men någon som har reklamerat något och hur blev bemötandet/servicen då?

Ser att det finns fler butiker i Stockholm, någon som är bättre/sämre? Söker en säljare som vet vad han/hon pratar om, inte en ordermottagare som bara håller med. Bor själv i Norrköping men har syster i Stockholm så har inga problem att åka dit.

Någon som har någon erfarenhet av detta företag?

Daniel
 

murre58

Avslutat medlemskap
JapanFotos e-butik

Handlade i somras just 5D mk2 + 24-70/2,8 från deras e-butik. Inga problem alls.

Lycka till!

/Lars
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Blandad kompetens bland deras säljare, men alltid någon i butiken som kan lite. Fotokungen eller scandinavian har mer kunniga säljare enligt min erfarenhet. Sist handlade jag en extern blixt till en Sony nex-5n på japanphoto på Fleminggatan. Säljaren försökte sälja batterier till den, trots att den går på kamerans batteri. Inte så kunnigt faktiskt, men de var billigast
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Inte för att jag köper fotoprylar särkskilt ofta. Men jag har nära till både JapanPhoto och Rajala från min arbetsplats.
Min uppfattning är att Rajala är kunnigare och mer inriktade på prylar. Alltid flera bakom disken som tar sig tid att förklara och hjälpa till.
Japanphotos stora grej verkar vara digital framkallning och fotoböcker.

Just nu är Rajala dessutom billigare på det paket du ska köpa.

PS vill du ha bra bemötande vid service och reklamationer kan jag rekommendera Webhallen. Aldrig något knot. Åskskadade modem byter de över disk.

Petter ...
 

iSolen.se

Guest
Handlade i somras just 5D mk2 + 24-70/2,8 från deras e-butik. Inga problem alls.

Lycka till!

/Lars
Du menar att det inte var något problem att köpa från dem? Det är det väl aldrig.

Jag tror TS är mer intresserad av lösningen när det blev något litet eller stort problem, t ex kameran funkade inte alls, och om de fixade det snabbt genom ny kamera rakt över disk eller genom att försöka reparera via leverantör.

Rajala vinner varje gång över japanfoto. Kameradoktorn vinner oftast över Rajala fast då är det annat märke...
 

Yeye

Aktiv medlem
Rajala

Om du vill få bra service och bra priser ska du gå till Rajala. Utan tvekan. Jag har handlat där flera gånger och alltid fått bra prylar till vettiga priser.
 

DanRos

Medlem
Om du vill få bra service och bra priser ska du gå till Rajala. Utan tvekan. Jag har handlat där flera gånger och alltid fått bra prylar till vettiga priser.
Hej!

Men Rajala har ju många kapat jäms med fotknölarna för dom har så skit dålig service!
Är det bättre att gå in i butiken och göra affär än att försöka ringa och diskutera en order. Tänkte faktiskt på dom först innan jag läste allt om dom här i forumet. Malmö (vilket är 40 mil bort) verkar dock bättre än Stockholm. Vilken butik handlar du i?

Daniel
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Hej!

Men Rajala har ju många kapat jäms med fotknölarna för dom har så skit dålig service!
Är det bättre att gå in i butiken och göra affär än att försöka ringa och diskutera en order. Tänkte faktiskt på dom först innan jag läste allt om dom här i forumet. Malmö (vilket är 40 mil bort) verkar dock bättre än Stockholm. Vilken butik handlar du i?

Daniel
Rajala är underbara i butik men värdelösa i telefon och på nätet. Men seriösa för det
 

Forslund

Aktiv medlem
Håller inte med. Det är några riktiga latmaskar på rajala. Orkar inte ens gå och titta att varan finns i lager utan chansar när man ringer. Sen åker man in (1tim 15 min enkel) och grejerna är sålda för flera veckor sedan. När jag påtalade mitt missnöje med servicen på ett artigt sätt får jag svaret;"Inte mycket att göra.. NÄSTA".. och vänder mig ryggen.. Inte mycket till varken service eller social förmåga. Har inte mött så dålig service, ens på konsum.

GÅ någon annanstans. Scandinvian rekomenderar jag.. Men du verkar ändå ha bestämt dig för vilken kamera du ska köpa. Då tycker jag du ska handla där den är billigast. Dustin är bra också när dom har bra pris.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Hembesök

Japanfoto gjorde förr i tiden hembesök, väldigt ovanlig service.

Var inne i deras butik i Malmö och chefen och jag kom inte överens.
Han var otrevlig,kaxig och stor i truten och kunderna vände sig om
när han pratade med mig.
Och allt jag ville var att han skulle ta bort mig från deras e-post lista
då jag fick en massa reklam av dem. . . . . . .

Själv så tyckte jag han var tramsig så jag postade ett paket blöjor till honom.

Reaktionen lät inte vänta sig. 2 dagar senare vid 21 tiden ringde han till mig
och sa han var på väg hem till mig med sin "kompis" ( en dörrvakt från en nattklubb)
och skulle "prata förstånd med mig".
Polisen grep dem ca 15 meter från min port.

Fick en ursäkt från deras huvudkontor.

Vad hade nu detta med det hela att göra ?

Absolut ingenting !

Bara en kul historia.
 

DanRos

Medlem
Håller inte med. Det är några riktiga latmaskar på rajala. Orkar inte ens gå och titta att varan finns i lager utan chansar när man ringer. Sen åker man in (1tim 15 min enkel) och grejerna är sålda för flera veckor sedan. När jag påtalade mitt missnöje med servicen på ett artigt sätt får jag svaret;"Inte mycket att göra.. NÄSTA".. och vänder mig ryggen.. Inte mycket till varken service eller social förmåga. Har inte mött så dålig service, ens på konsum.

GÅ någon annanstans. Scandinvian rekomenderar jag.. Men du verkar ändå ha bestämt dig för vilken kamera du ska köpa. Då tycker jag du ska handla där den är billigast. Dustin är bra också när dom har bra pris.
Scandinavian verkar vara vettiga och populära av många. Kan nog bli dom. Undrar om butiken i Stockholm funkar lika bra som Bankeryd? Någon erfarenhet?

Daniel
 

Pocca

Aktiv medlem
Har handlat på Fotokungen, Rajala och Scandinavian och snackat med dem på japanfoto. har inte haft problem med otrevlighet eller "överlägsenhet" hos någon av dem. Rent proffisionellt verkar de fungera allihop på säljplanet. MEN...har inte behövs reklamera nåt som tur är så jag vet inte hur de reagerar då....
 

iSolen.se

Guest
Har handlat på Fotokungen, Rajala och Scandinavian och snackat med dem på japanfoto. har inte haft problem med otrevlighet eller "överlägsenhet" hos någon av dem. Rent proffisionellt verkar de fungera allihop på säljplanet. MEN...har inte behövs reklamera nåt som tur är så jag vet inte hur de reagerar då....
Scandinavian har jag upplevt lite ojämn service från, vissa kunder har fått bra service andra skrämmande dålig. Men de precis som Rajala har en fysisk butik.

Rajala är väl inte perfekta direkt, de går inte att ringa och få rätt svar ifrån. Samma med Japan.

Jag handlar nästan allt från kameradoktorn, bästa servicen och numera även bra priser. Kräver förstås Nikon.

På nätet vinner cyberfoto privat, och dustin genom företag.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Scandinavian verkar vara vettiga och populära av många. Kan nog bli dom. Undrar om butiken i Stockholm funkar lika bra som Bankeryd? Någon erfarenhet?

Daniel
Jag har bara gott att säga om Scand Photo. Speciellt butiken i Stockholm. Blir ofta överaskad över deras servicegrad. Aldrig något knot vid öppetköp eller de få reklamationer jag haft. Inte ens över saknat kvitto då de lagrar allt

Ett exempel är när jag beställde ett nytt motljusskydd till min 80-400 av dem. Fanns inte på lager, de skulle meddela mig när det kom hem. Butiken ringde mig efter någon dag och sa att de hade ett begagnat som jag kunde få för en spotstyver jämfört med ett nytt. Det kallar i alla fall jag service. Sparade runt 70% om jag minns rätt för några fjuttiga märken på det begagnade.....

När det gäller Japanphoto så har jag hört att de även säljer gråïmport. Om det stämmer är en annan sak men värt att kolla upp då det kan föra med sig väntetider vid service..... men som sagt. Kolla upp det för jag har bara "hört" det....

Rajala har jag lite blandad erfarenhet av. Lite knöligt att parkera, lite småsvårt att få kontakt i butiken. Det där lilla extra saknas. Fungerar men känns inte så kul.

Själv så handlar jag mycket via webben. Känner inget behov av någon tekniks support av säljare för en kamera som 5D. Snarare av importören om den skulle strula. Vid affärer via internet så brukar jag handla från länder inom EU och inget gråimport för att vara säker på att få full support från den svenska importören. I mitt fall är det Nikon och de har aldrig strulat på något sätt med mina prylar oavsett var jag köpt dem (inom EU)
 

JonasLindbom

Ny medlem
Skulle inte handla från Japan Photo

Köpte en kamera där strax innan sommaren. När jag sedan kom hem för att packa upp kameran och till slut fick på den fanns det en massa bilder kvar på personalen och dylikt. Den var alltså använd som demo kamera.
 
ANNONS