Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera Canon-objektiv? (som Canon själva vägrar reparera)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Är det någon som har ett tips på var man kan lämna in ett Canonobjektiv som Canon själva inte vill/kan reparera?

Jag råkade ut för en besynnerlig sak när jag lämnade in mitt Canon 24-70 mm/2,8 L objektiv till Scandinavian Photo i Stockholm. Felet är relativt enkelt och borde kunna åtgärdas snabbt - ringen för att zooma in och ut har "tappat fästet" och slutade fungera mitt i en plåtning (dvs det var inte någon olycka som att kameran tappades i golvet). Det är inget fel med själva optiken och det går att fotografera genom att själv dra objektivet ut och in för olika zoom-lägen. Sagt och gjort, objektivet åkte iväg för reparation och igår fick jag besked om att det gick att hämta ut. Dock var resultatet av denna resa genom landet att Canon bara meddelade att "reservdelar saknas" för just det här objektivet och att de endast reparera "version II" för just 24-70mm/2,8 L. Tydligen har Canon en lista på objektiv som de inte längre reparerar.

Jag kan tycka att det är märkligt att man inte kan reparera ett - troligtvis - enkelt mekaniskt fel, men faktum kvarstår. Har någon ett tips på märkesoberoende platser där man kan tänka sig ett försök att reparera ett sånt Canon-objektiv? Oavsett var i landet.
 

Artis

Aktiv medlem
Hej! Är det någon som har ett tips på var man kan lämna in ett Canonobjektiv som Canon själva inte vill/kan reparera?

Jag råkade ut för en besynnerlig sak när jag lämnade in mitt Canon 24-70 mm/2,8 L objektiv till Scandinavian Photo i Stockholm. Felet är relativt enkelt och borde kunna åtgärdas snabbt - ringen för att zooma in och ut har "tappat fästet" och slutade fungera mitt i en plåtning (dvs det var inte någon olycka som att kameran tappades i golvet). Det är inget fel med själva optiken och det går att fotografera genom att själv dra objektivet ut och in för olika zoom-lägen. Sagt och gjort, objektivet åkte iväg för reparation och igår fick jag besked om att det gick att hämta ut. Dock var resultatet av denna resa genom landet att Canon bara meddelade att "reservdelar saknas" för just det här objektivet och att de endast reparera "version II" för just 24-70mm/2,8 L. Tydligen har Canon en lista på objektiv som de inte längre reparerar.

Jag kan tycka att det är märkligt att man inte kan reparera ett - troligtvis - enkelt mekaniskt fel, men faktum kvarstår. Har någon ett tips på märkesoberoende platser där man kan tänka sig ett försök att reparera ett sånt Canon-objektiv? Oavsett var i landet.
Kamerateknik i Malmö
 

apersson850

Aktiv medlem
När mitt EF 16-35 mm f/2,8L II USM slutade zooma som det skulle petade jag bort gummiringen över zoomringen. Där under satt en skruv löst. Fram med liten skruvmejsel, så var det fixat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Mitt tips är att börja med att googla efter samma fel hos andra, om du inte redan gjort det. Ofta har många andra råkat ut för exakt samma sak och några kanske har tips om hur man fixar det själv.
Vissa fel är enkla att fixa med en liten skruvmejsel som enda verktyg.
Jag lagade mitt Nikon 200-500 enkelt. En skruv hade gängat ur sig och låst zoomringen. De som lämnat in för samma fel betalade ett antal tusenlappar till Nikon som från början gjort en uppenbarligen bristfällig konstruktion (missat att låsa skruvarnas gängor).
 
ANNONS