Annons

APS-H ett minne blott?

Produkter
(logga in för att koppla)

blaufish

Aktiv medlem
Nej nej nej. Det får inte ske. Jag beskär till bildskärmsoptimala 16:9. Smalare sidförhållande vill vi ha. Smalare.
Ju smalare sensor desto mer outnyttjad yta från objektivets cirkel?

Det optimala borde vara en cirkulär sensor, eller en kvadratisk sensor som omfattar hela cirkeln, så får man välja själv vad man gör med bilden. Nu är valet redan gjort för oss vid tillverkningen av sensorn.

(sen finns det tillverkningsaspekter som talar mot mitt förslag, men i en ideal värld, ge mig hela bilden och låt mig bestämma beskärningen själv => jay!)
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
För min del hade aps-h formatet varit superbt.
I somras hade jag tre kamerahus: 1ds mark 2, 1d mark2n och 7d.
Tro det eller ej men min ständiga favorit blev 1d mark2n.
Jag tycker att ff blir för lite tele. Aps-c blir för mycket.
Tyvärr la slutaren av på min mark 2n.
Jag kommer att sakna 1.3x.
Samtidigt förstår jag ju även de tekniska begränsningarna.
 

WeeBee

Aktiv medlem
Canon borde kanske ersätta aps-c formatet med aps-h istället.
Fast den åsikten är jag kanske ensam om.
Nja... Då skulle det billiga segmentet med EF-S objektiv försvinna. Men i och för sig, kan man ju tänka sig att EF-objektiven skulle bli billigare när fler behövs tillverkas för att täcka behovet.
 

blaufish

Aktiv medlem
Canon borde kanske ersätta aps-c formatet med aps-h istället.
Fast den åsikten är jag kanske ensam om.
Dyrare sensorer på instegskamerorna vore nog en nackdel. Dyrare kameror eller sämre marginaler som följd.

Plus att det skulle skapa kaos på objektivmarknaden, EF-S faller bort likt alla APS-C objektiv för EF från Sigma/Tamron/Tokina.

Det vore ett mycket modigt steg för en kameratillverkare att göra denna manöver. Man måste vara stark i tron att folk ser APS-H som ett jättebra alternativ. Jag tror Canon inte tror detta är en bra ide.
 
ANNONS