Annons

D800E vs D800 testbilder – Visar ingen moiré

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Moiren är där, men den är hanterbar och det är på detaljnivå.

Dom fotograferar i dåligt väder på långt avstånd i sitt moiretest, luften kommer fungera som ett AA-filter i det fallet. Skillnaden i skärpa mellan D800 och D800E är också relativt liten. Jag kommer skaffa en D800 nu, men det var hårfint mot D800E. Jag tror faktiskt bägge kan vara nöjda, D800 är inte så fasligt mycket mjukare än vad D800E är och D800E ger inte så mycket moire och framför allt är moiren hanterbar.

/Karl
 

jorgene

Aktiv medlem
Och så ännu mer fotografer på min sida och än mer bevis på att det är näst intill omöjligt att skapa moire med D800E.
(jag vet, de där orden "näst" och "intill" kommer vara svårt för "experterna" att läsa)

http://www.youtube.com/watch?v=S0plNkdLkeE&list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A&index=1&feature=plcp

Nu har iSolen och andra uttalade "experter" än mer här att bortförklara och vinkla till sin syn på den jobbiga moirén i D800E och det onödiga i dess existens. Dessa fotografer är väl som alla andra kända fotografer för okunniga och opålitliga, etc, etc.. :)

Det är kul att visa dessa "experter" hur rätt jag (och vissa andra) haft enda från start, fast då utan den kunskap som nu finns om kameran, men som lyckas uppnås med sunt förnuft och erfarenhet och som ofta stagnerar den med för stort tunnelseende i den tekniska sfären.

Roligare än att se videon är att läsa forumets "experter" uttala sig om det.
Ha det så skoj med svaren :)
Och mina älskade trovärdiga "experter", ha det så skoj med mitt inlägg :)
Finns ingen anledning att förklara detta för dig, för du är bara ett klassiskt troll, som är ute efter att provocera och har noll intresse av att se problem från olika synvinklar.

Finns det över huvud taget någon som påstått att moiré är ett problem vid naturfoto och landskapsfoto?
 

Tell

Aktiv medlem
Och så ännu mer fotografer på min sida och än mer bevis på att det är näst intill omöjligt att skapa moire med D800E.
(jag vet, de där orden "näst" och "intill" kommer vara svårt för "experterna" att läsa)

http://www.youtube.com/watch?v=S0plNkdLkeE&list=UUqpOf_Nl5F4tjwlxOVS6h8A&index=1&feature=plcp

Nu har iSolen och andra uttalade "experter" än mer här att bortförklara och vinkla till sin syn på den jobbiga moirén i D800E och det onödiga i dess existens. Dessa fotografer är väl som alla andra kända fotografer för okunniga och opålitliga, etc, etc.. :)

Det är kul att visa dessa "experter" hur rätt jag (och vissa andra) haft enda från start, fast då utan den kunskap som nu finns om kameran, men som lyckas uppnås med sunt förnuft och erfarenhet och som ofta stagnerar den med för stort tunnelseende i den tekniska sfären.

Roligare än att se videon är att läsa forumets "experter" uttala sig om det.
Ha det så skoj med svaren :)
Och mina älskade trovärdiga "experter", ha det så skoj med mitt inlägg :)
Moiren FINNS där. Om du går bakåt lite i tråden som finns det ganska många bilder som visar det.
Men det är ju iaf skönt för dig att du inte ser den, och även jättekul för dig att du i din värld är så mycket bättre än alla andra. Så ta o köp dig en D800E för några tusen extra för att få nån promile extra skärpa som du egentligen inte märker av.
 

Falumas

Aktiv medlem
Du har använt båda kamerorna och tagit ett stort antal bilder och jämfört hur hanterbar moiren är från från d800e jämförtt med d800?
Nej, men jag har tittat på i stort sett alla RAW-bilder jag har kommit över från D800E, vilket rör sig om 10st olika foton som är gjorda för att testa just detta.

Om du tittar på alla testbilderna här i tråden så visar det samma sak,

I alla fallen har det inte varit något problem att hitta moire och i alla fallen har den varit hanterbar.

/Karl
 
ANNONS