Annons

D800 vs. D800e!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Då måste du haft rätt kort slutartid eftersom kameran rört sig mindre än en pixel motsvarande vinkel.

Hmm, tänker jag rätt verkligen? Motverkar rörelseoskärpa moiré även om man fotar något mönstrat? Måste fundera lite mer, jag har ingen M9 eller 800E att prova med.

Ser moiré på fler och fler bilder, är inte så glad i att jag lärt mig se det.
Du får skaka mer när du fotar helt enkelt. Starkare kaffe.
 

Janne B

Aktiv medlem
Är det inte rätt komiskt. För bara någon vecka sedan gick diskussionerna om man över huvud taget kunde utnyttja den upplösning som Nikon D3X respektive Canons 5:a uppvisade. Fototidningar gjorde tester med och utan stativ, man jämförde kantskärpa vid olika bländare och det stod härliga till där man i princip fastslog att man skulle ha mycket kraftiga stativ och minst Zeiss objektiv för att det skulle löna sig. Vad hände? Jo nu slog bomben ned med en kamera som förpassar dessa giganter till mobiltelefongänget (något överdrivet kanske). Man trodde knappt sina ögon när man läste och folk förbeställde till långt in på nätterna. Men, sedan kom ryktet att det fanns en variant som möjligen i vissa lägen var ännu värre, en E-variant. Plötsligt var inte längre den vanliga varianten så intressant. Nu är man oroligt för att inte den vanliga varianten blir bra nog, man vet ju aldrig. Tänk om jag plötsligt måste croppa 400 procent eller skicka julkort på 6 gånger 12 meter. Nja, bäst att avvakta tester ;-) Kan jag fota vassen på landet utan moire, eller kanske pupillen på min hund blir något bättre med den vanliga. Nog är vi ibland nästan löjeväckande krävande och förhoppningsfulla.
JB
 

Tokoza

Aktiv medlem
...
Jag undrar om de nya Nokian har något AA-filter?
Optiken är säkert inte speciellt högupplöst på Nikian varmed den funkar som ett slags filter (bilden "smetas" ut). Alternativ går det minska bländaren en smula så får man "burrning" pga diffraktion (diffraktion bör märkas mycket tidigare med denna pga litenheten hos sensorns pixlar).

Så, jag tror att ett lågpassfilter är onödig i denna Nokian.
 

afe

Aktiv medlem
Då måste du haft rätt kort slutartid eftersom kameran rört sig mindre än en pixel motsvarande vinkel.

Hmm, tänker jag rätt verkligen? Motverkar rörelseoskärpa moiré även om man fotar något mönstrat? Måste fundera lite mer, jag har ingen M9 eller 800E att prova med.

Ser moiré på fler och fler bilder, är inte så glad i att jag lärt mig se det.
Rörelseoskärpa motverkar nog bara moiré om det rörliga motivet innehåller sådana detaljer som kan tänkas orsaka effekten. Skakningsoskärpa kan nog däremot motverka effekten i hela bilden (om man inte lyckas skaka exakt i linje med de upprepade detaljerna) ;)

Eftersom det går att ta knivskarpa bilder på pixelnivå med exempelvis en NEX-7 som har en högre upplöst sensor än D800(E) handhållet lär det gå att göra det med D800E också. Hur kort slutartid som behövs för det är högst individuellt.
 

jorgene

Aktiv medlem
Då måste du haft rätt kort slutartid eftersom kameran rört sig mindre än en pixel motsvarande vinkel.
[...]
Ser moiré på fler och fler bilder, är inte så glad i att jag lärt mig se det.
1/200s hade jag, så det var inte så särskilt kort slutartid.

Eftersom jag är krasslig och hemma från jobbet, har jag suttit och gallrat lite bilder från London. En mapp innehöll cirka 300 bilder med D3 och Nikons 24/1.4, och där gjorde jag lite snabba nedslag i arkitektur- och stadsbilder där jag misstänkte det kunde finnas moiré-problem. En handfull hade kraftig och svårkorrigerad (omöjlig?) moiré, med både mönster- och färgmoiré, som i mitt exempel tidigare i tråden. Vad som överraskade mig, var dock hur många arkitekturbilder som innehöll svag moiré eller antydningar till moiré, då jag granskade lite noggrannare. Kanske inget jätteproblem, men hur hade det sett ut utan AA-filter?

Och nej, D800 är förmodligen inte högupplöst nog att komma undan problemen. Har flera exempel härifrån stan, där nedfällda persienner, balkonger, galler och liknande, framkallat ganska ful mönster- och färgmoiré med D7000 (samma pixelpitch som D800). Hur hade mina bilder sett ut om min D7000 saknat AA-filter? Inte hade moiré-problemet blivit mindre, i alla fall...
 

afe

Aktiv medlem
Hur många procent av bilderna tror du blivit sämre utan AA-filter? 5%, 10%, 25% eller mer? Hur många fotografer tycker att det är värt att få sämre upplösning för att de inte har full koll på ljuset?

Nä, jag bara skojade, men den typen av argument är inte helt ovanliga här. Det räcker väl med att en djävulusiskt bra bild går åt skogen p.g.a. dylika effekter för att man ska bli tjurig. Det är nog dock värt den risken om de övriga 99,9% av bilderna blir bättre utan AA-filter än de skulle blivit med, men jag tror inte att det funkar så i praktiken ...
 

iSolen.se

Guest
1/200s hade jag, så det var inte så särskilt kort slutartid.

Eftersom jag är krasslig och hemma från jobbet, har jag suttit och gallrat lite bilder från London. En mapp innehöll cirka 300 bilder med D3 och Nikons 24/1.4, och där gjorde jag lite snabba nedslag i arkitektur- och stadsbilder där jag misstänkte det kunde finnas moiré-problem. En handfull hade kraftig och svårkorrigerad (omöjlig?) moiré, med både mönster- och färgmoiré, som i mitt exempel tidigare i tråden. Vad som överraskade mig, var dock hur många arkitekturbilder som innehöll svag moiré eller antydningar till moiré, då jag granskade lite noggrannare. Kanske inget jätteproblem, men hur hade det sett ut utan AA-filter?

Och nej, D800 är förmodligen inte högupplöst nog att komma undan problemen. Har flera exempel härifrån stan, där nedfällda persienner, balkonger, galler och liknande, framkallat ganska ful mönster- och färgmoiré med D7000 (samma pixelpitch som D800). Hur hade mina bilder sett ut om min D7000 saknat AA-filter? Inte hade moiré-problemet blivit mindre, i alla fall...
1/200s hade jag, så det var inte så särskilt kort slutartid.

Eftersom jag är krasslig och hemma från jobbet, har jag suttit och gallrat lite bilder från London. En mapp innehöll cirka 300 bilder med D3 och Nikons 24/1.4, och där gjorde jag lite snabba nedslag i arkitektur- och stadsbilder där jag misstänkte det kunde finnas moiré-problem. En handfull hade kraftig och svårkorrigerad (omöjlig?) moiré, med både mönster- och färgmoiré, som i mitt exempel tidigare i tråden. Vad som överraskade mig, var dock hur många arkitekturbilder som innehöll svag moiré eller antydningar till moiré, då jag granskade lite noggrannare. Kanske inget jätteproblem, men hur hade det sett ut utan AA-filter?

Och nej, D800 är förmodligen inte högupplöst nog att komma undan problemen. Har flera exempel härifrån stan, där nedfällda persienner, balkonger, galler och liknande, framkallat ganska ful mönster- och färgmoiré med D7000 (samma pixelpitch som D800). Hur hade mina bilder sett ut om min D7000 saknat AA-filter? Inte hade moiré-problemet blivit mindre, i alla fall...
200 på en 24:a är kort nog på en fullformatare, 1/200s, 24mm/ f/5.6 med det skarpa objektivet om du är normalt stabil dvs inte har/orsakar skaknings/rörelseoskärpa :)

På D800 kommer det krävas halva slutartiden för att få moiré, beroende på hur starkt AA-filtret är. Jag trodde D3 hade starkt filter f ö, precis som D700.

Men jag förstår din poäng och håller med. Som jag skrev, jag hittar numera moiré på fler bilder än jag gillar trots AA-filter.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Multi

Hur många procent av bilderna tror du blivit sämre utan AA-filter? 5%, 10%, 25% eller mer? Hur många fotografer tycker att det är värt att få sämre upplösning för att de inte har full koll på ljuset?

Nä, jag bara skojade, men den typen av argument är inte helt ovanliga här. Det räcker väl med att en djävulusiskt bra bild går åt skogen p.g.a. dylika effekter för att man ska bli tjurig. Det är nog dock värt den risken om de övriga 99,9% av bilderna blir bättre utan AA-filter än de skulle blivit med, men jag tror inte att det funkar så i praktiken ...
Ja man kan nog alltid få moiré på vissa motiv-typer men det viktigaste måste vara att lära sig vilka så att man är medveten före fotograferingen. Efterbehandling kan vara tidsödande och/eller meningslös. Jag har tittat på "Multi" hos Imaging-resource och på det svart-vita mönstet ser NEX-7 ut att vara värst. De som saknar AA (Leica M9 och Pentax 645D) har inga tydliga problem med detta Under mars borde även X-Pro 1 från Fuji dyka upp här.....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja man kan nog alltid få moiré på vissa motiv-typer men det viktigaste måste vara att lära sig vilka så att man är medveten före fotograferingen. Efterbehandling kan vara tidsödande och/eller meningslös. Jag har tittat på "Multi" hos Imaging-resource och på det svart-vita mönstet ser NEX-7 ut att vara värst. De som saknar AA (Leica M9 och Pentax 645D) har inga tydliga problem med detta Under mars borde även X-Pro 1 från Fuji dyka upp här.....
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Spelar det ingen roll om man har AA eller inte?
 

Janne B

Aktiv medlem
Men det intressanta i kråksången är ju hur pass mycket bättre skärpa, och nu menar jag skärpa som går att upptäcka även med kraftig croppning ger E-varianten så att det ens är lönt att hålla på. Med tanke på hur sanslöst bra bilderna blev med D3x så undrar jag om någon verkligen skulle ha behovet.
JB
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Mycket liten roll

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Spelar det ingen roll om man har AA eller inte?
Detta är från en NEX-7 som har AA filter. D7000 ger något bättre resultat. Så dagens AA-filter är så glesa att de sällan ger nån tydlig effekt. Det gäller att tänka innan man tar bilden( vad händer om jag vrider kameran 5grader, zoomar 10% osv....) Jag tvivlar på att nån kan fixa denna NEX-7 bild i postprocessing!
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Detta är från en NEX-7 som har AA filter. D7000 ger något bättre resultat. Så dagens AA-filter är så glesa att de sällan ger nån tydlig effekt. Det gäller att tänka innan man tar bilden( vad händer om jag vrider kameran 5grader, zoomar 10% osv....) Jag tvivlar på att nån kan fixa denna NEX-7 bild i postprocessing!
Ingen kan återskapa orginalet från moiré och falska detaljfel i eftehand eftersom det fallit bort information. Det enda man kan göra är att sminka över felet och som exemplet visar kan det vara rätt svårt även om man vet hur det borde sett ut.
 

at1981

Aktiv medlem
Något som är bättre med D800 gentemot D800E?

Hejsan!


Finns det något rent tekniskt som ni tycker är bättre med D800 än D800E?

När det gäller 2:a handsvärde, kommer skillnaden vara ca: 3000 SEK om 5 år också som det är nu mellan dessa båda kameror?
--- Det kommer ju nytt hela tiden och om några år kanske D900 kommer och ännu senare D1000 och om man vill byta upp sig då, så undrade jag hur det skulle ligga till med 2:a handsvärdet då på de båda kamerorna.


MVH at1981 !!
 

Falumas

Aktiv medlem
Ingen kan återskapa orginalet från moiré och falska detaljfel i eftehand eftersom det fallit bort information. Det enda man kan göra är att sminka över felet och som exemplet visar kan det vara rätt svårt även om man vet hur det borde sett ut.
Saken är dock att där den extra informationen ligger som D800E får ut och också där moiren är, visar D800 ingenting det är helt utsmetat. Så på D800E får man 90% rätt information och 10% fel information jämfört med ingen information hos D800.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Hejsan!


Finns det något rent tekniskt som ni tycker är bättre med D800 än D800E?

När det gäller 2:a handsvärde, kommer skillnaden vara ca: 3000 SEK om 5 år också som det är nu mellan dessa båda kameror?
--- Det kommer ju nytt hela tiden och om några år kanske D900 kommer och ännu senare D1000 och om man vill byta upp sig då, så undrade jag hur det skulle ligga till med 2:a handsvärdet då på de båda kamerorna.


MVH at1981 !!
Jag skulle tro att priset kommer skilja marginellt om 5 år mellan D800 och D800E bägge kommer ha tappat runt 50% av sitt nuvarande värde. Så är det i alla fall med D700.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Saken är dock att där den extra informationen ligger som D800E får ut och också där moiren är, visar D800 ingenting det är helt utsmetat. Så på D800E får man 90% rätt information och 10% fel information jämfört med ingen information hos D800.

/Karl
Nej D800 visar visst detaljer där 800E har moiré. D800 visar alla detaljer som är lägre än lite mindre än maxupplösning. D800E visar alla detaljer upp till maxupplösningen plus de som är över maxupplösningen, det som jag ovan kallat falska detaljer.

Eller: D800 visar 99% av informationen. D800E 100% plus lite påhittat.
 
ANNONS