Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trasig 5d mkI?

Produkter
(logga in för att koppla)

revox

Aktiv medlem
Hoppas det löser sig med ny säkring!

När du skall lyfta bort den gamla kan det vara bra med två lödkolvar så att man kan värma båda sidorna samtidigt och sen lyfta upp den. Sen är det viktigt att inte värma för länge, då kan paddarna släppa...

Finns det plats kan du ju också bara löda den nya säkringen ovanpå den gamla, då slipper du problemet att den måste bort.

Lycka till!
 

Crille890622

Aktiv medlem
Jag är grymt imponerad av folk som ger sig på att laga sånt här själva! Bygga ihop datorer av färdiga komponenter har jag inga problem med, men att ge sig in i såna här små pyttesaker och löda skulle garanterat gå åt skogen :)

Väntar med spänning (no pun intended) på resultatet ...
Jag kan tänka mig att elektriker med någon form av elektronik bakgrund och löd cert inte har några som helst problem med de ^^
 

nivas

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att elektriker med någon form av elektronik bakgrund och löd cert inte har några som helst problem med de ^^
Det svåra brukar ju att vara att se vad man håller på med.

En DIY quick guide:
1. Strunta i två lödpennor, värm från ena sidan. Komponenten är så liten att den värms igenom fort ändå. Tryck absolut inte lödpennan mot kortet, det är då paddarna släpper och man får ta fram virtråd och lim för att få ihop allt igen... Om du har problem att få ner värmen i kortet, lägg på lite lod på lödpennan så får du bättre värmeöverföring.
2. ta en lodfläta och ta bort allt gammalt lod från båda paddarna på kortet
3. löd på nytt lod på ena padden
4. värm lodet du nyss lödde på medan du lägger säkringen på plats med hjälp av en pincett
5. löd på nytt lod på den andra padden, klart!
Och kom ihåg: inget våld!
 
ANNONS