Annons

Batteriproblem eller död kamera (5D Mark III)??

Produkter
(logga in för att koppla)

gtk80

Avslutat medlemskap
Kanske nån här har varit med om nåt liknande och vet vad som kan ha hänt?

Var ute i naturen idag med kameran, hade den liggandes i knät medans jag körde, fick syn på en kärrhök som jag tidigare fotograferat på samma plats. Stannade bilen och höjde kameran.. och skulle börja fota.. händer ingenting.. stängde av och slog på kameran, nix.. funkade inte.

Vid det här laget hade höken redan flugit iväg från sin plats uppe i det gamla trädet ..grrr var ju så nära 15-20meter med solen i ryggen!! :(

Nåväl, testade att montera av batterigreppet (Canon BG-E11), satte tillbaka batteriluckan och testade ett batteri i taget.. nix fortfarande helt död 5D Mark III :(

Kom hem förut och satte batteri på laddning, den står bara o nöblinkar, aldrig sett att laddaren indikerat annat än 1, 2 ,3 blink i sekunden för att indikera om det är 25,50,75% laddat. Efter 30min i laddaren provade jag att starta kameran igen, fortfarande inget livstecken :(

Så kan bägge mina batterier helt mystiskt ha dränerats trots att den indikerade runt 50-55% på respektive batteri när jag kollade senast i torsdags?

Skumt är vad det är, aldrig varit med om nåt liknande på vare sig 7D+batterigrepp eller 5D Mark II med batterigrepp förr om åren.
 
Får låna ett LP-E6 batteri i morgon och testa om kameran fungerar, tror den är helt OK, för batterierna verkar inte längre vilja ta laddning.. mao har BG-E11 greppet tagit död på mina batterier.

Det ena batteriet är 3år gammalt och det andra är 1år gammalt och det är det som kom med 5D Mark III jag försöker få liv i under kvällen men det tvärvägrar ta laddning.

Grr, batterigreppet är ju nästan nytt, kasst om det ska ta livet av två svindyra canon batterier bara sådär..

(Senast jag kollade indikerade kameran batterihälsa, 2/3 resp. 3/3 i batterimenyn)
 
Prova att ta ut klockbatteriet, ett CR1616 knappcellsbatteri som sitter på sidan av kameran. (sid. 343 i eng. instruktionsbok). Du behöver skruva loss hållaren med en liten kryssmejsel och dra ut hållaren. Den sitter på nedre vänstra hörnet av kameran, skruven döljs nog av gummiflärparna som skyddar USB kontakten.

När du tar ut det försvinner det som kameran har i minnet: tid, datum och inställningar.

Kontrollera även att luckan till minneskorten stänger ordentligt.
 
Jag har fått min 5DII med batterigrepp att dra ur batterierna ganska nyligen. Kameran var stendöd men batterierna gick att ladda igen. Detta hände efter en flygresa så jag gissar att kameran råkat ligga påslagen i handbagaget och aktiverat stabiliseringen på objektivet.
 
Prova att ta ut klockbatteriet, ett CR1616 knappcellsbatteri som sitter på sidan av kameran. (sid. 343 i eng. instruktionsbok). Du behöver skruva loss hållaren med en liten kryssmejsel och dra ut hållaren. Den sitter på nedre vänstra hörnet av kameran, skruven döljs nog av gummiflärparna som skyddar USB kontakten.

När du tar ut det försvinner det som kameran har i minnet: tid, datum och inställningar.

Kontrollera även att luckan till minneskorten stänger ordentligt.

Bra tips det där med att ta ur knappcellsbatteriet, ska prova det i morgon om det inte går att starta kameran med ett fungerande LP-E6 batteri.

Batteriluckan har jag kollat och den är hel och fin, dvs trycker till den där lilla brytaren som den skall. Fick en lysande ide att koppla på batterigreppet igen och mata in kassetten för vanliga AA batterier.. hehe men då var samtliga laddbara AA batterier tomma på laddning så de ligger på laddning nu :) Går bra idag :)
 
Jag har fått min 5DII med batterigrepp att dra ur batterierna ganska nyligen. Kameran var stendöd men batterierna gick att ladda igen. Detta hände efter en flygresa så jag gissar att kameran råkat ligga påslagen i handbagaget och aktiverat stabiliseringen på objektivet.

Ok, men du kunde iaf ladda batterierna, här verkar inget av dem ta laddning längre.. testat att ladda det äldsta batteriet här ett tag nu och det bara stollblinkar i laddaren precis som det gjort hela kvällen med mitt nyaste batteri. Blä vill bara att det ska funka igen.
 
Som sista lösning får du testa att öppna batteriet och ladda varje cell för sig med en bra hobbyladdare. Förmodligen har ena cellen blivit så låg så den polvänt. Går att kickstarta om man ger den några tutingar med lite högre laddström. Om du aldrig labbat med batterier tidigare så kanske du ska låta bli.
 
En tanke som slog mig...
Det kan inte vara nåt knas med laddaren?
Kanske har den inte laddat batterierna ordentligt senaste gången du använde den innan din 5DIII dog...
Jag tycker det verkar så konstigt att alla 3 batterier inte går att ladda när du bara haft 2st i batterigreppet!!

Hoppas det funkar med AA batterierna så du vet att kameran är ok & kan plåta igen!!
 
Min gissning är att batterigreppet är pajj, testade nu på morgonen att sätta i kassetten med 6st AA batterier.. Kameran startar inte, när jag drar ur lådan med AA batterier igen är batterierna märkbart varma!

Vilket borde indikera på att det är kortslutning i BG-E11, dubbelkollade att jag inte vänt nått AA batteri fel för att stryka en till felkälla från listan. Bör tilläggas att batterigreppet aldrig utsatts för vatten eller nåt annat som kan vara direkt farligt under de endast 4-5ggr jag använt det.

Så om det skulle vara kortslutning i batterigreppet skulle det kunna förklara varför bägge mina batterier nu är stendöda.. Batterigreppet går ju få fixat på garantin, värre är det med batterierna och ännu kvarstår frågan, har kameran överlevt detta :/
 
Tack o lov, kameran startade med ett lånat batteri \o/

Med andra ord är batterigreppet trasigt och har sabbat båda mina batterier, sen kan man fråga sig hur det kan hända bara sådär?!

Undrar om man kan kräva pengarna tillbaka? För även om detta ersätts mot ett nytt på garanti så tänker jag aldrig använda ett batterigrepp igen av denna modell! Kommer inte kunna lita på det i framtiden, den saken är klar.
 
ANNONS