Annons

Överexponering i studio

KajMyller

Aktiv medlem
Inställning

Jag ser att du kör med en Canon 5 Mark ll och dessa läge är utgångsläge för studiofotografering
Iso 100
f 8
Slutartid 1/160 Du kan inte ha 1/200 för då får du en svart ridå på ena sidan

Om ljuset blir för ljust så ändra f/8 till högre värde alltså f/11

Det nämns 1/125 och det är dom värde när man kör analoga kameror.
// Kaj
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag ser att du kör med en Canon 5 Mark ll och dessa läge är utgångsläge för studiofotografering
Iso 100
f 8
Slutartid 1/160 Du kan inte ha 1/200 för då får du en svart ridå på ena sidan

Om ljuset blir för ljust så ändra f/8 till högre värde alltså f/11

Det nämns 1/125 och det är dom värde när man kör analoga kameror.
// Kaj
Nej, man läser kamerans manual och tar reda på blixtsynktiden och sedan ställer man in blixtsynktiden. Och varför har redan David tydligt förklarat.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag ser att du kör med en Canon 5 Mark ll och dessa läge är utgångsläge för studiofotografering
Iso 100
f 8
Slutartid 1/160 Du kan inte ha 1/200 för då får du en svart ridå på ena sidan

Om ljuset blir för ljust så ändra f/8 till högre värde alltså f/11

Det nämns 1/125 och det är dom värde när man kör analoga kameror.
// Kaj
Nej, rekommendationen om 1/125 har ingenting med kameror för film att göra, utan det är något som kommer av erfarenhet och handlar om det där med ridåernas löptid, försdröjning av blixtarnas tändning och tiden tills den sista blixten har hunnit brinna ut.

Studioblixtar kan lösas ut på flera olika sätt, men bara ett enda sätt ger omedelbar utlösning, och det är om samtliga blixtar är kopplade direkt med kabel. När man använder slavtändare eller radioutlösning finns alltid en liten fördröjning på en eller ett par millisekunder. Och studioblixtar har slavtändning. Om man har två eller fler blixtar och ansluter en av dem med kabel, kommer de andra att tändas lite fördröjt. Studioblixtar har också relativt lång brinntid jämfört med små blixtar, så deras brinntid är kanske ett par millisekunder. Tillsammans med fördröjningen innebär den långa brinntiden att man inte får med allt ljuset om tiden är så kort som kamerans kortaste synktid, eftersom den är angiven för en snabb blixt med brinntid på ungefär en millisekund. Man behöver en längre tid än kortaste synktiden, och det går bra med 1/160 i många fall, men om man ställer in på 1/125 så är det en säkrare kompromiss för att få med allt blixtljus i exponeringen, men ändå inte få med för mycket av allmänljuset.

Om man kombinerar radioutlösning och blixtarnas egen slavtändning, kan tiden förlängas ännu mer, genom att man har två fördröjningar på någon millisekund, och då kan man bli tvungen att öka tiden ännu lite mer för att inte få ett mörkare band i en kant av bilden. Det brukar klara sig med 1/125, men det kan vara nödvändigt att öka till 1/100 för att inte ridån ska täcka en del av bilden innan den sista blixten har brunnit ut.
 
ANNONS