Annons

Söker fisheye-objektiv

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om ni har några tips om olika fisheye-objektiv.
Jag söker ett objektiv som är relativt billigt och som har ganska så "hård" förvrängning, alltså hög fisheye-effekt.
Det ska passa till Canon.
Fått syn på Samyangs 8mm fisheye, men eftersom det inte har någon AF, är det inte jätteattraktivt.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.
Jag köpte Samyang för prisets skull, och eftersom jag tycker att ett fisheye har ett snävt användningsområde.
För egen del så är jag nöjd med det.
Man kan inte räkna med skärpa i klass med L-objektiv, men manuell fokus fungerar förvånansvärt bra.
Jag höftar bara lite, och oftast ställer jag in det på ca 1 meter, då får jag skärpa från strax innan en meter till oändlighet.
Det blir mest skidåkning, och lite humor-bilder för min del.
Här är ett exempel från pisten:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2251360.htm?set=mp

Men det är ju mitt sätt att nyttja det på, och du verkar vilja ha just autofokus.
Det enda jag har testat är Sigmas 8mm:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300680

Det kändes skarpare, och kvalitativare.
Du kanske kan hitta ett begagnat ?

Men fundera på det där med autofokus, det känns inte helt nödvändigt på denna typ av optik enligt mig, och då kan du komma billigare undan.
Men vet du redan nu att du kommer att nyttja det mycket, så kan det vara värt att gå upp lite i pris för att få bättre bildkvalitet.
M.V.H
/Tobias
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
AF är enligt många ganska onödigt på fisheye.
Köp ett samyang begagnat, känner du att du inte kan överleva utan AF så sälj det igen, du kommer antagligen få samma pris för det som du köpte det för.
 

Emmel

Aktiv medlem
Tack för de snabba svaren!
Har övervägt det och det blir nog en samyang jag får börja leta efter ändå.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Jag söker ett objektiv som är relativt billigt och som har ganska så "hård" förvrängning, alltså hög fisheye-effekt.
Ska du ha maximal förvrängning gäller ett cirkulärt fisheye och för din kamera gäller väl då Sigma 4,5mm.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish45ca

Kostar en slant nytt men om man hittar det begagnat kan det vara riktigt prisvärt.

Kör själv ett cirkulärt fisheye fast ett Nikon 8/2,8 på fullformat vilket ger cirkulära bilder.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/3d/3d78531b9ca2c4f26934fe84e900f452.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/7e/7e0a7836dccb07212069a2299d371827.jpg

Ett cirkulärt fisheye är dock väldigt extremt och ett fisheye som tecknar ut hela bildytan är betydligt mera användbart. Som sagts ovan behöver man inte fokusera speciellt mycket med ett fisheye så manuell fokus fungerar fint. Har inte testat Samyang 8mm men den bildvinkel till din crop-kamera tror jag är en väldigt bra kombination. Det negativa med Samyang 8mm som jag ser är den för fisheyeobjektiv rätt dåliga närgränsen.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det jag hade tänkt säga är redan till största delen sagt, men jag förstärker det.
Jag har Samyangs 8 mm på en Nikon APS-kamera, och saknar inte autofokus alls. I synnerhet i goda ljusförhållanden då jag kan sätta bländaren på 8 eller i alla fall 5,6 är det sedan i princip bara att sätta fokus på något i stil med 0,7 meter och glömma det sedan. Ska jag fota saker på långt håll kanske jag ändrar fokus till en meter. Eller så glömmer jag bort det och märker just ingen skillnad.

Närgränsen på objektivet är inte väldigt imponerande. Det gör det förstås än enklare med fokuseringen, men det kan vara något att tänka på om du tänkt dig mycket närgånget foto.

...och jag såg just att du har Canon, så ljusmätningen borde inte vara något problem.

Sammanfattningsvis har jag visserligen inte testat andra fisheye, men är övertygad om att Samyang är bra bang for the buck. Kanske inte bäst i absolut kvalitet, men svårslaget värde.
 

Emmel

Aktiv medlem
Cirkulärt är nog väl extremt.
Jag tror inte närgränsen på Samyang kommer vara något större problem, eftersom det mestadels kommer användas till skid/snowboardfoto.
Det är klart, den typen av "humorfoto" jag tänker mig är det oftast ett förvrängt ansikte som fyller upp bilden, men känner jag att jag saknar det får jag väl byta då. Är mest intresserad av att prova.

Tack för svaren!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Närgränsen på objektivet är inte väldigt imponerande. Det gör det förstås än enklare med fokuseringen, men det kan vara något att tänka på om du tänkt dig mycket närgånget foto.
Det går att justera fokusstoppet, det är möjligt att det skulle tillåta närmare fokus. Vidare så är det ganska enkelt att lossa på den främre linsgruppen, gör man det kan man fokusera hur nära somhelst.

Den enklaste metoden är dock att ställa objektivet på närgränsen (0.3m om jag inte minns fel (det är väl förresten helt okej?)) och sedan blända ned ordentligt för att utnyttja det enorma skärpedjupet. Jag har fotograferat en snigel på några centimeters avstånd nedbländat till runt f11 fått helt okej skärpa.
 

NikonFX

Aktiv medlem

Hannuse

Aktiv medlem
Ja, jag håller med om att det är spännande, roligt och utmanande.
Man får faktiskt passa sig så att man inte får en stav, eller en hel åkare i ögat, för verkligheten och det man ser i sökaren skiljer sig mer än jag kunde drömma om.
Så kör hårt, och jag tror som tidigare talare, att ett begagnat Samyang kan du köpa, och sedan sälja det med marginell förlust om det inte var din grej.
M.V.H
/Tobias
 

Bilagor

Emmel

Aktiv medlem
Nu är jag nöjd! Fotokungen.se hade tydligen kampanj fram till söndag på just detta objektiv. Kostade lika mycket som jag var beredd att betala för ett begagnat; 2000.
 

svendus

Aktiv medlem
Vad fisheye är till för får väl ändå var och en bestämma själv? Dessa objektiv fanns långt innan tekniken för 360 och panorama började komma i början på 90-talet, genom QTVR t ex.
you are of topic

frågan var autofokus skal man bara leka med effekten kan man likaväl skapa denna i Photoshop,Gimp,PhotoImpact eller liknande bildbehandlingsprogram
och spara sina tusende lappar till annan kamera utrustning
 
ANNONS