Annons

Canon EOS 60D vs Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Det är riktigt att 7D har ungefär lika mycket som går att ställa in när det gäller AF som en 1D Mark IV. Om man inte har någon alls ambition att utnyttja åtminstone många av finesserna med AF på en 7D, då är det tveksamt om det är någon mening att lägga mer pengar än vad en 60D kostar.

Det är sällan skillnaden i bildfrekvens verkligen spelar någon roll.

Sen finns det lite annat smågodis på en 7D också, men det är ju upp till var och en om det är av någon betydelse.
 

Rei:No1

Aktiv medlem
vill bara inflika att jag också älskar min 7d mer än mina andra kameror jag haft, canon 350, 550, pentax 200 (nånting) och några annaloga. Sen jag uppgraderade till 7d:n så har jag kommit i en ny fas i fotandet. Det är för det första mycket roligare att fota för att den är mer en "riktig" kamera, tyngre och större vilket gör att helhetsintrycket känns bättre. Och eftersom det är roligare så hänger den med nästan överallt och det gör att man fotar mer och på så vis blir man bättre, lär sej att se annorlunda på tillvaron, man ser "bilder" överallt, ochdå blir det många bra bilder;). Sen lär man sej sin kamera utantill också, allt sitter i "ryggen", det går snabbt att göra nån ändring om man behöver, slipper tänka efter, " var gjorde man den inställningen nu då...?" och motivet försvinner.
Jag brukar ofta bara sitta och hålla på med kameran, kolla menyerna och pilla på alla knappar och inställningar, det lär man sej mycket på.
Istället för att sitta och glo på en dum tv sitter jag hellre med kameran, ibland samtidigt;)
 

weblelle

Ny medlem
Jag fotar just hästsport med min 7D och det behöver inte vara krångligt med mossiga stativ som man snabbt lär sig att förflytta sig själv med ;)
det var bara på skoj jag skrev det :D därav parantesen . har faktist enbens stativ på slingshotväskan..vad jag ville med hela mitt inlägg är att man bör gå efter vad man själv ska ha kameran till och inte gå efter vad alla andra gör med sina kameror. passar det dig att springa runt med både 7D och stativ är det ju alldeles utmärkt :) för mig är redan 7D för klumpig. bra men som sagt kompisarna är nöjda med sina men för mig nops.har även en sony NEX-3 som i storlek passar mig ännu bättre. varför jag anväder EOS 60D är för att det är en så mycket bättre kamera (enligt mina värderingar). det optimala vore en kamera typ EOS 1D mark IV inbyggd i mobiltelefonen med både vidvinkel och telezoom typ 1000mm .. skulle passa mig perfekt :D
 

McKenzie

Avslutat medlemskap
det var bara på skoj jag skrev det :D därav parantesen . har faktist enbens stativ på slingshotväskan..vad jag ville med hela mitt inlägg är att man bör gå efter vad man själv ska ha kameran till och inte gå efter vad alla andra gör med sina kameror. passar det dig att springa runt med både 7D och stativ är det ju alldeles utmärkt :) för mig är redan 7D för klumpig. bra men som sagt kompisarna är nöjda med sina men för mig nops.har även en sony NEX-3 som i storlek passar mig ännu bättre. varför jag anväder EOS 60D är för att det är en så mycket bättre kamera (enligt mina värderingar). det optimala vore en kamera typ EOS 1D mark IV inbyggd i mobiltelefonen med både vidvinkel och telezoom typ 1000mm .. skulle passa mig perfekt :D
EOS 1D i mobilen är verkligen en toppenidé :D

Jag läste faktiskt in ironin i din kommentar om stativet men förstår även varför du inte vill släpa omkring på en tung kamera på stativ för det blir både tungt och klumpigt och bland hästar är det ju inte alltid optimalt att vara klumpig.

Själv försöker jag hålla mig så still som möjligt ute på mina uppdrag (förutom på Elitloppet där jag var tvungen att springa gatlopp..) dvs hitta en plats där jag kan se så mycket som möjligt. :)
 

korran

Medlem
Är en hobbyfotograf som oftast använder kameran på semestern och med att fota djur. Är student och har inte mycket pengar över i månadens slut, skulle dock ändå kunna tänka mig att spara ihop till en 7D om det är överlägset värt det.

Jag har haft en EOS 400D sedan 2006 och nu på senare tid har jag börjat irritera mig på att den

1. har extremt dålig autofokus, om det är det minsta lilla mörkt kan den inte fokusera
2. Det tar extremt lång tid att "ladda om" blixten så att den går att användas igen, kan bara ta två bilder med blixt innan jag måste vänta i 2 minuter för att kunna fota igen
3. Den är väldigt långsam i övrigt, har man 10 sek på sig att ta en bild så har jag ungefär ett försök på mig...

Har läst lite trådar om fler som upplevt samma sak angående dålig AF och långsamheten. Har ganska små händer och har aldrig upplevt 400D som plastig så det tror jag inte blir ett problem. Den har överlevt allt från sandstorm i Sahara till en del regn.

Vad jag undrar är om jag kommer att få betydligt bättre AF med en 60D och hur stor skillnaden är i detta avseende mellan de två modellerna (7D och 60 D).

Undrar också om snabbheten, tror inte jag har något behov av 8bps då jag inte är någon professionell fotograf men nog vill jag ändå ha en snabbare kamera rent generellt, i fråga om blixt och fokus och allting!

Tackar ödmjukast för svar!
 
Jag ska också uppgradera mig till antingen en 60D eller 7D nästa år och enligt mina efterforskningar så ska 7D vara det självklara valet. Jag uppgraderade dock från 1000D till 550D först, och ska nu upp ett steg till. Det enda som 60D har som inte 7D har är den vikbara skärmen vilket är oslagbart om man filmar mycket med sin kamera, eller kanske tar självporträtt, men rent fotografiskt är 7D mycket bättre.
 
ANNONS