Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaM

Medlem
Hej =)

Jag skulle behöva lite köpåd av er kunniga nu när jag funderar på ett vidvinkelobjektiv till min 600D.

Då jag bor långt upp i norr så har jag norrsken!! =) alldeles ovanför gården rätt ofta, o vill nu kunna fota det på bästa sätt.
Så vilket objektiv tycker ni lämpar sig bäst?

Tack på förhand!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tokina 11-16/2.8 verkar ju trevlig. Fast den kostar 6500 kr annars manuell fast Samyang 14/2.8 för 3500 kr.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 

Parsi

Aktiv medlem
Ser ut som om en zoom skulle passa?
Det finns nog inget sånt där val av vidvinkelzoom som är riktigt självklart. Och de är ganska dyra.

Tamron SP AF 10-24mm F/3.5-4.5 och
Sigma 10-20mm F/4-5.6

är väl några av de mest prisvärda.

Sen finns ju Sigmas nya
Sigma 10-20mm F3.5

Jag beställde faktiskt först en sån, men ändrade mig och bytte till den äldre 4-5.6'an. Anledningen var faktiskt kantskärpan på 3.5'an som jag tyckte var usel på 10-ca12mm. Annars är nog 3.5 i övrigt ett litet snäpp bättre. Men 4-5.6 är alltså optiskt jämnare. Med tanke på interiörer och arkitektur föredrog jag alltså det. Och så sparar man ett par tusenlappar (UV filtret till 3.5'an blir ganska dyrt, 82mm filtergänga).

Sen är naturligtvis Canons 10-22mm F/3.5-4.5 ett säkert kort, men kostar därefter.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Du kan välja vilken supervidvinkelzoom som helst, med undantag för Tamron 10-24 som är klart sämre än alla de andra enligt tester. Jag har erfarenhet av Canons 10-22, båda Sigmavarianterna och Tokina 12-24 II. Jag har behållt den ljusstarka Sigman, den gillar jag bäst.
 

JRÅ

Medlem
De här modellerna har det diskuterats om ganska nyss här i forumet, testa att söka.

Vet att Sigma 10-20mm f3.5 vann över Canon i ett test i en fototidning i somras/höst. Tror det var tidningen Foto i aug lr sept, det står i tråden som jag refererar till. Skall försöka hitta tråden o även tidningen vid tillfälle.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 

LindaM

Medlem
Tack snälla för era tips! =)

Nu har jag lite mer att gå på i djungeln..
Ska läsa på lite om de olika linserna ni tipsat om innan jag bestämmer mig.

Blev lite paff över priset dock.. med tanke på de låga priserna på själva kamerahusen så känns det som att linserna ligger högt. Eller..?
Skulle inte vara helt fel att hitta en bättre begagnad. =)

Mvh
Linda-Marie
 
ANNONS