Annons

Nån som läst Kamera&Bild recension av Canon 6D?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
jag kör mest cf kort o en del sd kort alla utav märket sandisk. Jag har aldrig haft strul med något sd kort men jag undviker att ta på baksidan på det. För mig som jobbar med bilder o i vissa fall så går det inte att ta om dom så är det oroväckande att det strular för dig. och det kan inte vara datarelaterat eftersom det inte funkar från kameran heller.
Jag är stennoga med att formatera korten i kameran gör du det alltid? Enda fördelen med sd är priset men är det inte stabilt så kommer jag inte använda korten. Jag köpte mina mest till mina fuji kameror.
Jo, jag formatterar alltid i kameran. Precis som du undviker jag att ta på korten och försöker udvika att röra vid kontakter eller att vara laddad med statisk elektiricitett när jag hanterar dem. CF korten har dock fungerat klanderfritt hittills, så inga bilder missade, men det känns som jag tullar på säkerhetsmarginalen. Jag hade önskat att mina D800 hade haft plats för två CF istället för ett av varje sort.
 

Parsi

Aktiv medlem
Börjar med att säga att jag är Canon användare redan innan jag länkar till denna test av en mycket duktig fotograf, som bytt från Canon till Nikon. Nu hängde mycket på CPS servicen, har dock hört att Nikon har börjat få liknande problem?!?
"Tråkig" läsning för Canonister när man tittar på test bilderna, men jag är ändå nöjd med minna val. =)


http://www.tristanshu.com/Blog/En/2012/10/16/why-i-switched-from-canon-to-nikon/

Test bilder:
http://www.fredmiranda.com/5DIII-D800/index_controlled-tests.html

Lite roligare blir det om du går in på dpreview.com och går igenom deras långa 6D:in depth review. Kortfattad sammanfattning: Bildkvalitet är mer än DOX labs framställningar (som egendomligt nog omsorgsfull undviker jämförelsebilder). Visst kan man se delar av kända mätdata i bilderna, men det ser ändå väldigt bra ut. Totalt sett, enl. min uppfattning, faktiskt aningen bättre än de jämförda Nikon och Sony. Åtminstone enl. min smak. Bättre färger, bättre detaljdefinition vid högt brus.
Som tur är, är jag väldigt snål. Annars hade jag sprungit iväg och köpt en 6D. Men nej, jag skall snåla mig fram på APS-C. Annars blir det liksom lite för mycket pengar på foto.

Annat att höja moralen med: Jag "råkade" ramla på en japansk patentbloggare. Översättningen är ju som den brukar från japanska skrivtecken, så jag begrep inte så mycket, men så mycket är klart att Canon sliter med att lösa problem med stora 'backlit' sensorer, FF och APS-C. Så chansen finns väl att Exmore får konkurrens så småningom. Intressant var väl också att det är så stora problem. Elektriciteten beter sig underligt på dessa stora chipar, och Exmore var väl inget Sony bara skakade fram ur rockärmen. Mycket forskning och utvecklingsarbete bakom den.
 
ANNONS