Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 40 mm f/2,8 STM officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Tycka kan man, men hos Canon tycker de att motsljusskydd ska man bara skicka med om objektivet har en röd ring och ett lika rött L någonstans. Köper man L-objektiv får man inte välja om man vill betala för plastbiten eller ej.
 

Hellfog

Medlem
Tycka kan man, men hos Canon tycker de att motsljusskydd ska man bara skicka med om objektivet har en röd ring och ett lika rött L någonstans. Köper man L-objektiv får man inte välja om man vill betala för plastbiten eller ej.
Dock så verkar det som dom skickar med motljusskydd och tygpåse i Asien, med dom flesta objektiven oavsett L-Lens eller inte.
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Det visste jag om sen tidigare, däremot tycker jag det är fruktansvärt irriterande att det INTE går att få tag på i Sverige, idag snart 4 månader efter inköp. Jag köpte ett pirat, motljusskydd i gummi.

mvh Daniel
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, där är ju helt klart en kartong som är avsedd för både objektiv, påse och motlljusskydd. Är ju inget konstigt om man anpassar hur man säljer saker efter olika marknader.
 

Herr Persson

Aktiv medlem
Jag tycker inte att autofokusen är långsam. Om man fokuserar
om från 1m till 10 meter så är den ungefär lika snabb som andra objektiv.
Det är när man går från närgränsen till oändligt som det tar lite tid.
Jämfört med min 85/1,2 är den en riktig racer. Sedan är det klart att den inte har så mycket glas att flytta på heller.
Jag skulle i varje fall vilja säga att AF är tillräckligt snabb för att det inte i något läge skall vara ett problem.
Objektivet är välbyggt. Inte alls som 50/1,8. Den är skarp över hela bilden även på en 5DMKIII redan på 2,8. Den väger knappt något i kameraväskan och kostar peanuts.
Så detta är ett objektiv som verkligen är värt sina pengar. Bättre än vad alla som hittills testat det har förväntat sig.
Jag tänkte också skaffa endera 24/2,8 IS eller 28/2,8 IS. Här är det tvärtom. De första testerna visar på objektiv som inte är valuta för pengarna. De är inte särskilt skarpa. Speciellt inte 24an.
Samtidigt har de ett häftigt pris jämfört med de objektiv de skall ersätta.
Så här får jag tänka om.
Var hittar du de negativa testerna på 24/2,8 IS eller 28/2,8 IS ? Jag har letat och bara hittat tre positiva.

/ mvh Daniel
 

Hellfog

Medlem
Förvirrande när ni ska skriva om andra objektiv här.

Fick 40 mm f/2,8 idag, sexig liten sak. Ser otroligt cool cool ut på min 600D med kamera grep.

Har inte hunnit testa den som mycket än, men verkar bra.
 

flipp_90

Aktiv medlem
vad säger ni som har testat objektivet!?!

Har ett 50 1,5 till min markII men skulle vilja ha ett något lite vidvinkligare. 35/2.0 har jag funderat på men 40/2.8 kanske vore nått?!
 

spotmatic

Aktiv medlem
vad säger ni som har testat objektivet!?!

Har ett 50 1,5 till min markII men skulle vilja ha ett något lite vidvinkligare. 35/2.0 har jag funderat på men 40/2.8 kanske vore nått?!
Jag har båda och frånsett 35.ans ljusstyrka så är 40/2,8 bättre på det mesta. Enda svagheten med 40/2,8 är vinjetteringen på stora bländare. Vilket jag kan leva med.
Eller vänta på nya 35/2 med is o. rundare bländare. Dessutom USM
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag har kört objektivet i tre månader cirkus. Skarpt, AF helt OK - det mest använda objektivet just nu. Är man som jag och inte gillar 50mm eller 28mm så kommer troligen 40mm sitta som ett smäck.
 

eroko

Aktiv medlem
Den egentliga fördelen med objektivet är väl storleken och att det är "tyst" autofokus men det fungerar väl endast med 650D (?, eller är det den speciella fokusen som bara fungerar?)

Annars har den ju sämre ljusstyrka och långsammare autofokus (mot i alla fall USM objektiv).

Men den är ju ganska billig och det är ju en "speciell" brännvidd för ett fast, 40mm. Den tar ju vad det verkar riktigt bra bilder. Och så är den ju coolt liten!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Någon undrade hur det ser ut på en 1D. Det ser ganska komiskt ut kan jag lova. Mer så i verkligheten än vad bilden lyckas förmedla. Det ser väldigt udda ut även på en 5D. Det beror väl på att man är van att ha betydligt större klumpar till objektiv.
 

Bilagor

jseffel

Aktiv medlem
Fortfarande nöjd. Enda alternativet för mig är den nya 35/2 men den befinner sig i en helt annan prisklass.

Löp å köp!
 

HyperLaser

Ny medlem
Hej! Jag har en 1100D och tamrons 18-200 objektiv. Jag funderar nu på skaffa ett fast objektiv runt 50mm och såg då det här objektivet som verkar mycket intressant. Det jag funderar på är om det fungerar ihop med mina macro mellanringar? Autofokus fungerar ju inte med något objektiv med dem men jag måste ju kunna använda manuella fokusen för att det ska ta kort. Problemet är att jag läste någon stans att kameran måste vara på för att den manuella ska fungera. Kommer det då att fungera med mellanringarna? Det är inte canons egna mellanringar. Annars blir det nog ett Canon 50/1.8 II om jag köper något.
 

HyperLaser

Ny medlem
Hej! Jag har en 1100D och tamrons 18-200 objektiv. Jag funderar nu på skaffa ett fast objektiv runt 50mm och såg då det här objektivet som verkar mycket intressant. Det jag funderar på är om det fungerar ihop med mina macro mellanringar? Autofokus fungerar ju inte med något objektiv med dem men jag måste ju kunna använda manuella fokusen för att det ska ta kort. Problemet är att jag läste någon stans att kameran måste vara på för att den manuella ska fungera. Kommer det då att fungera med mellanringarna? Det är inte canons egna mellanringar. Annars blir det nog ett Canon 50/1.8 II om jag köper något.
Det är de här mellanringarna: https://www.cyberphoto.se/m/info.php?article=323022
 
ANNONS