Annons

Hur olika vi kan uppleva en kameramodell

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...........................Just nu har jag tagit en liten fotopaus eftersom jag håller på och experimenterar med hela ljudriggen. Senaste projektet går ut på att låta en Gibson Les Paul skicka sin vanliga signal till en Fender Super Sonic 100W men splittar signalen i en A/B-box så att den andra delen får styra en synth simultant som leds genom en Vox-förstärkare NT och Mesa Boogie högtalare. Ursäkta OT, men bara en förklaring till att jag inte varit så flitig fotograf på sistone. Ej heller har jag deltagit i FS-forumen mer än sporadiskt.

Men så snart jag dessutom byggt upp en ministudio så är jag väl back on track här på FS igen.

Du får väl delge forumet dina eskapader i den delen av träsket. Vad jag menar är att man kan hamna i Canonträsk, Nikonträsk, Sonyträsk och alla andra märkens olika träsk. Själv har jag absolut inga problem med Canon förutom en saknad högre DR på lägre iso. Å andra sidan faller inte dess DR så dramatiskt vid högre ison utan ligger ganska stabilt. AF är jättebra och jag tycker om ergonomin.

Lycka till! Nu ska jag in bland kabelhärvorna igen.

//Lennart
Glöm inte att svalka av dig i gösapölen ibland så du inte blir överhettad. Lycka till med kabelhärvan och håll ordning på jorden. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Glöm inte att svalka av dig i gösapölen ibland så du inte blir överhettad. Lycka till med kabelhärvan och håll ordning på jorden. :)
Har svalkat fötterna i pölen samt fångat ett par gösar. Kabelhärvan växer. Har dokumenterat härvan i bild medelst den fortfarande utmärkta NEX-7.

Det gamla talesättet "ska det gå åt h-e ska det göra det med musik" lever i högsta grad.

Idag blåser en stark västan vilket gör att det svårt att hålla såväl båten och kameran i position på mina bästa fiskeplatser på östra sidan. Brukar alltid ha med kamera på sjöturerna.

När båten guppar är det väldigt svårt att få såväl VR, SSS eller IS att hinna stabilisera den tänka bilden. Skakfritt blir det men horisonten byter ibland plats med gylfen vid en riktig överhalning. Så idag stannar jag på land.

//Lennart
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ombyte förnöjer :)
Kan nog vara bra att byta lite då och då, säkert för andra också. Det tar ju bara några dagar och kostar i princip inget.
Jag har då och då pratat med heltidsarbetande fotografer som bytt system i ena eller andra riktningen och noterat i huvudsak två olika förhållningssätt:

a) Det kostar en massa energi att byta plattform, med en massa inlärning vilket tar tid och kapacitet från själva bildskapandet så man tappar lite fart.

b) Det är stimulerande att byta eftersom det tvingar en att bli barn på nytt och lära om igen, lite av "gör om, gör rätt" vilket gör en till en mindre slentrianmässig och bättre fotograf.

Som det så ofta är tror jag bägge har rätt :)

Det är inte bara att det ena tanke sättet fungerar för vissa, det andra för andra, utan att vi i olika perioder i livet och tillvaron hör hemma i den ena eller den andra kategorin.

Jag själv har ju lyxen att via mitt jobb kunna blanda bägge förhållningssätten. Jag testkör ju hela tiden nya grejer vilket ofta ger mig nya idéer och då och då får mig att justera hur jag jobbar med mina egna grejer. Samtidigt känns det väldigt skönt att återvända till sina gamla vana och bekanta grejer. Jag har ju i allt väsentligt använt samma utrustning* i snart sex år nu vilket förmodligen gör mig till en av de minst bytesbenägna fotograferna i alla fall bland aktiva tråddeltagare på FS :)

(*Ok, några grejer har bytts ut av slitageskäl, men då mot nåt likvärdigt).
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag ville ju egentligen inte byta, men måste anpassa mig lite till andra.
Det var kontroversiellt hemma redan då jag köpte kameran. Jag valde en Nikon D600 för att jag tyckte det var den kamera som motsvarade mina behov och önslningar mest och även passade budgeten. Det anser jag fortfarande.

Nu blir emellertid filmning en huvudanvändning för kameran och i det gebitet är Canon bättre och det är egentligen viktigare också för mig att grabben har grejer som funkar för honom, så jag anpassar mic. Visst blir det ett snäpp sämre bildkvalitet, men det lär ändå duga för mina behov. Att lära om invand hantering blir det ju såklart, men det är bara roligt och utvecklande och jag är ingen professionell fotograf som har leveranskrav på mig så att tappa lite styrfart är inte hela världen.

Det där som många hävdar att man blir fastlåst för att man skaffat lite tillbehör förstår jag inte. En sak om man har väldigt udda och dyra långa telen för många tiotusenlappar styck, tilt/shift osv. Det förstår jag att det kan vara lite knepigt att avyttra, men många som hävdar detta har ju bara ett par stycken konsument-objektiv.

Nu blev det här för min del en så kort resa den här gången. Hade bara skaffat 5 objektiv, en blixt, vertikalgrepp och två extra batterier förutom kameran. Inte speciellt kostsamma prylar. Det dyraste objektivet tog en dag att sälja för 11000 kr. I övrigt är det bara att ägna nån timme åt att skriva ihop annonser och lägga upp så sköter sig det mer eller mindre automatisnt på en vecka.

Jag har handlat en del nytt där jag hittat bra erbjudanden och en del begagnat. Ibland förlorar man lite och ibla d vinner man lite. Den här gången verkar det summa summarum gå jämnt upp eller med en liten vinst på en tusenlapp eller så.

Nu blir det aps-c för ett tag till att börja med. Då kan man passa på att prova objektiv som Sigma 18-35/1,8 t.ex. som inte är tillgängligt för FF. Möjligt att det blir Sigma för hela sla ten med 50-150 och 120-300/2,8. Kan inte släppa att det var ett helt fantastisnt objektiv o h jag vill gärna skaffa ett nytt även fast det är lite tungt. Får se vad det blir. Inget är hugget i sten. Canon har ju massor av bra glas och hur pass mycket bättre de där STM-objektiven är för filmning återstår ju att utforska.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hehe, what took you so long??? :-D
.
Hehe. Om man ska ha någon chans att komma ifatt dig som brukar påpeka att du anvä t över 30 olika kamerasystem eller nåt så måste man ju ligga i lite :)

Sanningen är att jag nog egentligen inte vill byta, men att Nikonvalet var lite egoistiskt från mitt eget perspektiv och inte i familjens intresse. Att ha dubbla system är inte så smart, speciellt när pengapåsen är begränsad. Faktum är att Sony A77 avyttrades under högljudda protester och den yngre generationen i familjen anser att speglar och optiska sökare och sånt skit bara är för gamla gubbar som jag som sitter fast i invanda mönster...

/Mats
 

waconda

Aktiv medlem
Jag köpte ett Minolta 50 1.7 till dottern på Tradera för en billig peng och hon är supernöjd. Det verkar passa som handsken till a99 :)

Jag testade det objektivet på min a77 och det är betydligt skarpare än mitt SAM 50 1.8.

Fast nu är jag tyvärr rätt OT. Ursäkta för detta.
 

Jägar3n

Aktiv medlem
Lite mer OT då, sålde mitt 70-400 G SSM och köpte ett beg. Sigma 300 2,8 till min A77. Sicken skillnad, tyckte 70-400 var riktigt bra men när man testat sigmat ser man att det är en enorm skillnad. Löjligt nöjd är jag nu!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Eller hur!

På papperet är det bara lite siffror och har man ingen erfarenhet så förstår man inte att det är så stor skillnad.

Jag hade Sigma-zoomen 120-300/2,8 och det är nog väldigt likt det fasta 300/2,8 och var van innan med konsumentzoomar typ Sigma 150-500/5-6.3 och skillnaden är som du säger enorm. Är nog ännu mer markant på FF, men klippet i bilderna och bra skärpesläpp får man även med APS-C.

Får se vad jag landar i för ny utrustning, men ett nytt sådant blir det nog. Man kan definitivt bli biten av sådan optik!

300/2,8 åt folket!


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Lite mer OT då, sålde mitt 70-400 G SSM och köpte ett beg. Sigma 300 2,8 till min A77. Sicken skillnad, tyckte 70-400 var riktigt bra men när man testat sigmat ser man att det är en enorm skillnad. Löjligt nöjd är jag nu!
Jag tyckte att de 2 ex av 70-400 G SSM jag testat var de sämsta telezoomarna jag stött på. Isynnerhet om man beaktar priset. Det ena hade jag köpt och tyckte inte det såg bra på A77 eller A900. Lånade ett annat ex för att jämföra.

Därtill korstestades det med ett Sigma 150-500 som jag lånade av Mats och det fanns en klar skillnad i kontrast och skärpa, isynnerhet på längre avstånd. Returnerade mitt ex och fick tack o lov pengarna tillbaks.

Skaffade därefter ett Sigma 100-300/4 EX DG. En rent otrolig skillnad. T o m med 1,4x TC var det avsevärt bättre än 70-400:an.

Okej, blixten kan ju slagit ned 2 ggr för jag har sett bra bilder tagna med 70-400:an. Så jag reserverar mig i viss mån för att jag fått tag på 2 "citroner".

Jag har väl skrivit om detta i andra forum och fått mothugg, men det illustrerar väl bara hur olika vi kan uppleva samma prylar. Fast jag hoppas att andra som äger 70-400:an att deras ex är bättre på längre avstånd.

Sigma 120-300/2.8 och 300/2.8 är riktigt bra gluggar däremot och deras 70-200/2.8 i senaste version är oxå väldigt bra. Den förstnämnda har jag använt väldigt mycket i jobbet. Fast då med Nikonfattning.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
300/2,8 är en oerhört trevlig brännvidd/ljusstyrka för alla möjliga typer av fotografering, men kanske inte det förska man ska skaffa som nybörjare. Jag har använt det sedan tidigt 90-tal (när jag inte själv betalade för prylarna) och köpte en manuell 300:a som jag körde på min Canon 5D med gott resultat.

När jag bytte till D3 fick jag för mig att köpa ett originalobjektiv (alltså 300/2,8) som var jäkligt bra, och jag plåtade en hel del med det med apbra resultat. Efter ett tag insåg jag dock att jag inte längre är yrkesfotograf, inte säljer så många bilder och helt enkelt inte behöver ett sånt objektiv. Tack vare att priserna gått upp från Nikon fick jag mer betalt för det begagnat än jag betalade för det nytt :)

Nu använder jag förutom D3:an också en NEX-7 med diverse olika objektiv, och trots att jag i vissa fall tycker rent illa om kamerans beteende blir resultaten oftast bra. En uppdaterad NEX med större sensor vore lite kul, men framför allt vill jag se bättre AF och dylikt.

Jag har liksom Lennart varit lite tyst här ett tag, men jag har inte ägnat mig åt gitarrer och sådant - jag försöker lära mig att köra motorcykel (börjar ju närma mig 50) :)
 

afe

Aktiv medlem
Om inlägg bryter mot forumreglerna - vänligen använd knappen rapportera i stället för att bli ännu mer OT i trådarna - på det sättet ser alla moderatorer rapporten och kan agera (också om moderator varit OT) ;)

/Mod
 
ANNONS