Annons

Polaroid 600SE

Produkter
(logga in för att koppla)
Ganska svalt intresse för dessa kameror kanske.
Jag har den kvar och det är max 200 bilder tagna med den så riktigt bra skick!
Kan visas i centrala Stockholm.
 
Lite sugen att testa på att fota med direktfilm, köpte en Polaroid 600SE och skall hämta den i slutet av veckan :) Jag googlat fram att Fuji FP-100c och FP-3000b är filmen som skall användas. Några andra här som kör med liknande kameror? Hittar lite info med google, men alltid intressant att lyssna med folk här!
Film i svedala var saftigt dyr, bhphotovideo.com hade humanare priser exl. frakt. någon som är intresserad av att köpa ett parti film och dela på frakten?

Vad skall man tänka på vid köp förutom sega slutare, kladdig bländare, mögelangripna objektiv etc.?

10 personer här på FS som äger Polaroid 600Se kameror enl. rec.banken.

Mvh // Martin

Tjena jag är intresserad av att beställa ett gäng med film. Fick nyss en kamera från min kära far en Polaroid 600SE men jag har bara c:a 40 bilder kvar att kunna fotografera så jag är intresserad av att köpa fler. :) Mvh Daniel Ferm
 
Tjosan, nu är det en till på forumet som har en polaroid 600se. Problemet är att jag kan inget om polaroid kameror, hittade den för några år sedan och den har mest stått och dammat, tycker det är en underbar bit att kolla på. Men nu vill jag lära mig att fota med den, kollat runt lite på nätet och läst om den.
Men till mina problem.
1. Jag vet inte om den fungerar, går det att kolla innan film beställs?
2. Vet inte vad jag ska använda mig av för film, någon som kan länka så att jag inte köper fel?
3. Tror det kallas direktfilm som man ska ha va? Hur framkallas den? Genom att bara låta den ligga? (Morfar hade en polaroid av något slag och mins att vi viftade med bilden i luften när vi fotade)
4. Hur tar man ett foto? drar man tillbaka lilla metallstycket på objektivet och sedan trycker på knappen. Antar att det finns instruktionsbok för detta och ska försöka hitta det, så kanske finner svaret själv.
5. Vad är lämpligt att fotografera? Tror själv att jag är intresserad av att fota svart/vitt.

Mvh
Svisson
 
Film

Så, jag köpte film från brunos bildverkstad och testade min kamera igår, och den fungerar, dock tror jag att det är mycket inställningar jag måste kolla upp innan jag vågar mig på att fota med den igen! :p Lyckades få en svart bild och 2 som inte alls vart utvecklade innan jag drog isär filmen, det är bra om man läser hur man ska göra innan man gör. Men sen fick jag en som var okej, lite oskarp och lite mörk men tror det handlar om mina inställningar! De går att se på instagram (uscha) under @ChristofferColliander .

Det jag undrar nu är fungerar impossibles film eller är det fujifilm som gäller?
Köpte: http://www.brunosbildverkstad.se/p/fotografisk-film/direktbildsfilm/fujifilm-fp-100c-glossy.html
Undrar om Impossible 600 passar, jag antar att det inte gör det och att Polaroid 600 serien och polaroid 600se inte ingår i "samma serie" ?

Har ni några andra tips på vad det går att använda för film? Eller är det just Fujifilms typ 100 som gäller?

Tack för svar!
 
Så, jag köpte film från brunos bildverkstad och testade min kamera igår, och den fungerar, dock tror jag att det är mycket inställningar jag måste kolla upp innan jag vågar mig på att fota med den igen! :p Lyckades få en svart bild och 2 som inte alls vart utvecklade innan jag drog isär filmen, det är bra om man läser hur man ska göra innan man gör. Men sen fick jag en som var okej, lite oskarp och lite mörk men tror det handlar om mina inställningar! De går att se på instagram (uscha) under @ChristofferColliander .

Det jag undrar nu är fungerar impossibles film eller är det fujifilm som gäller?
Köpte: http://www.brunosbildverkstad.se/p/fotografisk-film/direktbildsfilm/fujifilm-fp-100c-glossy.html
Undrar om Impossible 600 passar, jag antar att det inte gör det och att Polaroid 600 serien och polaroid 600se inte ingår i "samma serie" ?

Har ni några andra tips på vad det går att använda för film? Eller är det just Fujifilms typ 100 som gäller?

Tack för svar!

Så länge det är 100 film så passar Impossible också....
Köp inte den utgångna sepia filmen från Brunosbildverkstad.
Har två paket som bara var att slänga....
Fujis färgfilm kan du med fördel låta ligga och framkalla några minuter längre...
Jag upplever det som att den inte blir färdig på tidsangivelserna som står på paketen utan väldigt mörka.
Låter mina ligga upp till 10 min. När dom är klara så händer inget mer framkallningsmässigt ändå!

Bara att vara noga med ljusmätningen och kamera inställningarna så blir det bra :)
 
Grymt, Hur håller sig filmen i kameran? Tänker på att det är en kylvara, är det bäst att använda all film istället för att låta den ligga? Antar att man inte kan plocka bort bakstycket utan att förstöra filmen .
 
Grymt, Hur håller sig filmen i kameran? Tänker på att det är en kylvara, är det bäst att använda all film istället för att låta den ligga? Antar att man inte kan plocka bort bakstycket utan att förstöra filmen .

Jag har ganska ofta film liggande i magasinet ett par veckor och har aldrig märkt någon försämring.
Så att lägga magasinet i kylen tror jag inte du behöver göra.
Men du har väl darkslide (plåtskivan du tar bort när du ska plåa?)
Då är det ju inga problem att ta av magasinet med film i?
 
Jag har ganska ofta film liggande i magasinet ett par veckor och har aldrig märkt någon försämring.
Så att lägga magasinet i kylen tror jag inte du behö ver göra.
Men du har väl darkslide (plåtskivan du tar bort när du ska plåa?)
Då är det ju inga problem att ta av magasinet med film i?

Hmm. Har inte tagit bort någon plåtskiva när jag fotat. Vart för man in den?nu måste jag googla ännu mer. Första gången jag brukade kameran igår så är väldigt novis.
 
Hmm. Har inte tagit bort någon plåtskiva när jag fotat. Vart för man in den?nu måste jag googla ännu mer. Första gången jag brukade kameran igår så är väldigt novis.

På mitt bakstycke har jag en grön markering på vänstersidan.
Där i ett smalt spår ska darksliden i. Kan ju vara så att den är borttappad.
Den behövs inte så länge du inte tar bort magasinet eller bytar optik med film i kameran.
 
På mitt bakstycke har jag en grön markering på vänstersidan.
Där i ett smalt spår ska darksliden i. Kan ju vara så att den är borttappad.
Den behövs inte så länge du inte tar bort magasinet eller bytar optik med film i kameran.

Googlade och såg lite bilder på det, den saknas på min kamera, bra tur att jag bara har ett bakstycke och bara ett objektiv om det kallas så på de äldre kamerorna! :p Ska bli spännande att lära sig denna, kommer säkert göra att jag utvecklar mig själv väldigt mycket! :D

Tack för alla dina svar! :D
 
ANNONS