Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
DPreview test av A77II bör väl läsas, speciellt delen om autofokus där man jämför med traditionella kameror som 7DMKII och att A77 har 79 fokuspunkter på sensorn, det verkar som att DPreview ser en potential med SLT som Sony inte riktigt kan utnyttja eller få till ordentligt, man nämner delar om mätsystemet där SLT är vassare om jag tolkar dom rätt och andra delar som inte är bra.


Min engelska är väl allmän hygglig, men jag läser ju inte engelska texter stup i kvarten så lite rostig blir jag, det var länge sedan som jag läste en sådan fördjupning om autofokus med en Sonykamera ( ja dom har väl inte haft så värst tidigare ) Ni som är bättre på språket, DPR ser vissa fördelar med SLT men hur hanterar dom det tekniskt på bästa sett, finns det en framtid för SLT.


//Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...............Detta är en vanlig missuppfattning. Face detection kräver INTE ALLS att man ska spara något ansikte först. Denna funktion letar efter något ansiktsliknande - vilket nylle som helst.

Det är Face Recognizion som kräver att man registrerar ett eller flera ansikten, förstås. Då kommer kamerans AF att leta efter just det ansikte man har valt, och ignorerar alla andra.

Det finns många Face Detection-systems som är väldigt långsamma och osäkra, och dessa stänger även jag av. Men den tekniska utveckingen står som bekant inte stilla, och idag är rekommendationen att alltid stänga av Face Detect föråldrad. Jag har funnit att Face Detection på A77 II i vissa fall är bekvämt och fungerar alldeles utmärkt (har dock ännu inte försökt på snabbt rörliga objekt - tror inte att tekniken är framme där riktigt ännu)..........


.
Jag menade inte och skrev inte att man måste lära kameran ansikten för att face detection ska fungera men menade att det kan förbättra prestanda i systemet och få det att prioritera, vilket det annars inte kan på samma sätt.

Face detection-funktionen är ju basen även i Eye focus-funktionen i Sonys kameror. Den måste först slås på för att det ska funka så jag antar att det var därför Gary lade Eye focus på ett av konfigurationsminnesvalen.

Gary Fongs exempel visade väl just på det i bröllopsexemplet.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det finns fler och mer ingående tester av a77ii:s autofokus, bland annat på youtube. Där kommer man fram till att det är väldigt snabbt och stabilt och kan göra saker som andra kameror inte kan eller kämpar med.

Själv är jag väldigt nöjd. Jag använder autofocus mycket mer på a77ii än på någon annan kamera. Och jag får väldigt få felfokuserade bilder. Knappt någon utom när jag klantar mig själv.

Face detection funkar riktigt bra, så man kan skippa manuell fokus vid porträttfografering. Det gör det mycket enklare att komponera och att fånga flyktiga ögonblick.

För mig finns det också en fördel i att få helt oskärpta råfiler. Det gör det lättare att ställa in rätt typ av skärpning för bilden. Man kan också slippa det där typiska digitala utseendet som man får med kanskärpning. Väldigt bra om man gillar att ge sina bilder en analog look.

Så a77ii är den kamera som jag allra helst använder. Mång andra prylar har blivit liggande sedan jag skaffade den.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där med Lock On är något som funnits hos både Nikon och Canon också sedan många år, och när det fungerar är det jättebra. Problemet är att det generellt fungerar ganska dåligt - det blir ofta mycket bättre resultat att välja en fokuspunkt, eller ett kluster av fokuspunkter och se till att hålla motivet inom dessa.
Men med den tekniken så följer ju inte kameran målet utan istället ligger ansvaret främst på fotografen och det påverkar ju möjligheten till att komponera bilden. Det är väl nästan därför 7D Mk II i Garys shoot out tappade taget. Han kanske missade att parera motivets rörelser tillräckligt för att kameran skulle missa medan A6000 i detta fall lyckades följa åkaren på ett bättre sätt själv. A6000 kräver i så fall mindre av fotografen och är mer "idiotsäker" och det är väl just det en bra konsumentkamera ska vara.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns fler och mer ingående tester av a77ii:s autofokus, bland annat på youtube. Där kommer man fram till att det är väldigt snabbt och stabilt och kan göra saker som andra kameror inte kan eller kämpar med.

Själv är jag väldigt nöjd. Jag använder autofocus mycket mer på a77ii än på någon annan kamera. Och jag får väldigt få felfokuserade bilder. Knappt någon utom när jag klantar mig själv.

Face detection funkar riktigt bra, så man kan skippa manuell fokus vid porträttfografering. Det gör det mycket enklare att komponera och att fånga flyktiga ögonblick.

För mig finns det också en fördel i att få helt oskärpta råfiler. Det gör det lättare att ställa in rätt typ av skärpning för bilden. Man kan också slippa det där typiska digitala utseendet som man får med kanskärpning. Väldigt bra om man gillar att ge sina bilder en analog look.

Så a77ii är den kamera som jag allra helst använder. Mång andra prylar har blivit liggande sedan jag skaffade den.
Jag kan inte säga att det är ett jättebehov för mig idag men en riktigt bra AF a la A77 MK II är väl det enda jag ser som en riktigt påtaglig brist i de kamerahus jag har idag. Men jag lyckades faktiskt få t.o.m. gamla Bettan i form av min NEX 7 att överaska mig på senaste semestern när jag provade ett par skott med följande AF.

Visst vore det kul med IBIS men det finns ju objektiv med inbyggd stabilisering så det är ingen jättegrej det heller.

Däremot skulle jag vara väldigt glad åt Pentax nya multiexpoineringslösning. Den skulle man kunna ha till mycket kul i olika sammanhang. Sony får gärna kopiera det.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Ang Sten Åkes inlägg i morse

Detta med att A77 II kan jobba snabbt med gamla skruvmatade objektiv.
Stämmer !!!
Jag är innehavare av ett gammalt Sigma 50-500 4-6,3 DG
I bra ljus presterar det riktigt bra.
Slängde på objektivet på kameran och tog en cykeltur ut till Hagaparken på morgonen, bara för att fylla på diskussionen.
Tack vare kamerans fokusbegränsare så söker objektivet bara fokus i det bortre området som jag ställt in i förväg. Väldigt bra. Jag bifogar några snabba skott från cykelturen.
OK, det är väl inte Brutusklass, men ändå så att jag känner mig rätt nöjd.
Utan tvekan så vill jag bara instämma med att A 77 II är en kamera som jag i stort sett alltid kommer hem med bra resultat. Min ekonomi tillåter inte de dyra proffslinserna, utan jag är hittills nöjd med mina begagnade Traderafynd.
//Bertil
 

Bilagor

FlyerOne

Aktiv medlem
--- Däremot skulle jag vara väldigt glad åt Pentax nya multiexpoineringslösning. Den skulle man kunna ha till mycket kul i olika sammanhang. Sony får gärna kopiera det.
Ny och ny, inte är Pentax först inte!

Ex. Olympus OM-D II har pixelshift.
Hasselblad har haft det sedan 2009.
Har ett svagt minne från början av 1990-talet om en kamera som modifierades för denna teknik. Namnet Kontron föresvävar mig.

Man bör ha klart för sig att tekniken har betydande begränsningar. Man får nöja sig med Icke-rörliga objekt. Man lär behöva släpa med sig ett MYCKET stabilt stativ. Och tekniken är inte kompatibel med objektivstabilisering.

Å andra sidan är tekniken inte särskilt avancerad att introducera. I alla fall inte för Pentax, Sony och Olympus, men jag betvivlar att vi kommer att få se den implementerad i någon kamera från Canon eller Nikon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Rekommenderar studium av de ovan nämnda 25 olika fokusmenyvalen...

För detta ändamål tipsar jag om att du i första hand tittar på:
MENU > Camera Settings > AF Track Duration (still image)

Här kan du på en skala mellan 1. och 5. välja hur länge kamerans fokus ska ligga kvar på avståndet (t.ex.) till tåget, efter att du har tappat fokus.

I läge 1. fokuserar kameran om direkt.
Läge 2. eller 3. brukar vara en lagom allmän inställning.
I läge 5. hänger fokus kvar i flera sekunder även om det dyker upp folk eller fä framför ditt objekt och skymmer detsamma helt.
Sådant studium kan förstås vara bra ibland, men i det här fallet var det en generellt kommentar gällande motivföljning, lite inspirerad av afe, så den gällde inte specifikt A77(II). En sådan inställning är dock ingen nyhet på kameror med lite mer avancerade fokussystem. Jag har det i min kamera också. Antalet inställningar i menyn har jag dock inte räknat. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ny och ny, inte är Pentax först inte!

Ex. Olympus OM-D II har pixelshift.
Hasselblad har haft det sedan 2009.
Har ett svagt minne från början av 1990-talet om en kamera som modifierades för denna teknik. Namnet Kontron föresvävar mig.

Man bör ha klart för sig att tekniken har betydande begränsningar. Man får nöja sig med Icke-rörliga objekt. Man lär behöva släpa med sig ett MYCKET stabilt stativ. Och tekniken är inte kompatibel med objektivstabilisering.

Å andra sidan är tekniken inte särskilt avancerad att introducera. I alla fall inte för Pentax, Sony och Olympus, men jag betvivlar att vi kommer att få se den implementerad i någon kamera från Canon eller Nikon.
Det finns flera OM-D, men du menar väl OM-D E-M5 Mark II. Olympus satsar dock på fler pixlar i slutbilden, medan Pentax istället ger lika många pixlar som i en vanlig bild, men med full färginformation i varje pixel. Det vill säga att man tar sig runt bayerinterpoleringens brister.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Sådant studium kan förstås vara bra ibland, men i det här fallet var det en generellt kommentar gällande motivföljning, lite inspirerad av afe, så den gällde inte specifikt A77(II). En sådan inställning är dock ingen nyhet på kameror med lite mer avancerade fokussystem. Jag har det i min kamera också. Antalet inställningar i menyn har jag dock inte räknat. :)
OK, jag vet att funktionen finns även på en del andra kameror. Men där funktionen finns borde man ju inte ha detta problem - att autofokusen visslar iväg så fort man ett ögonblick missar att hålla AF-punkten på det valda objektet. Men man behöver lära sig funktionens egenskaper. Dessa varierar mellan olika kameror.

Inom Sony-världen finns det ju som bekant(?) även andra funktioner för att hantera dessa problem. I A99 och A77 II kan man på elektronisk väg ställa in AF-Range, dvs att AF:en inte ska bry sig om objekt som ligger närmare än ett visst avstånd, t.ex. ignorera galler framför djur, eller ett stängsel bakom motorcyklar/bilar.

Minolta försåg också sina längre teleobjektiv (mer än 200 mm) med avståndsbegränsningar, som gav möjlighet att noggrannt begränsa AF-funktonens arbetsområde (samma gäller förstås på Sonys teleobjektiv). Man kan välja att begränsa avståndsområdet ex. till 20 m närgräns och 20,5 m fjärrgräns. Detta gör att en ej alltför vass Sony-kamera med ett gammalt skruvdrivet objektiv kan fokusera mycket snabbare än kompisens dyra värsting-grejer...

Obs! Den elektroniska AF-områdesbegränsningen i t.ex. A77 II kan inte alls ställas in med samma noggrannhet som är möjligt med de Minolta eller Sony-objektiv som är försedda med denna funktion (dvs då blir det förstås vettigast att inte använda kamerahusets funktion).
.
 

jeens

Aktiv medlem
Tips på hur man rengör a77"2, jag har 3-4 svarta prickar på fotona som ej går bort med kamerans inbyggda rengöring. Har städat linsen i fram och bak kant utan nytta. Störigt med dessa fläckar speciellt då jag haft loss linsen endast 1 gång, då jag köpte kameran ny och monterade ihop hus med lins...

mvh jensa
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tips på hur man rengör a77"2, jag har 3-4 svarta prickar på fotona som ej går bort med kamerans inbyggda rengöring. Har städat linsen i fram och bak kant utan nytta. Störigt med dessa fläckar speciellt då jag haft loss linsen endast 1 gång, då jag köpte kameran ny och monterade ihop hus med lins...

mvh jensa
Sensorrengöring brukar man vanligen åka på förr eller senare. Det är där föroreningarna sitter. Damm på objektivlinserna eller på "spegeln" kan inte avbildas som "prickar" i bilden (vilket många tror).

Bor du i närheten av Göteborg? Har rengjort ett flertal sensorer - har dock inte den erforderliga utrustningen för detta, men har lånat från en kompis. Kanske skulle kunna gå att organisera hjälp för att fixa ditt problem.
 

jeens

Aktiv medlem
Tack för era svar!
Bor ej nära Göteborg men ska försöka fixa den ren, får hoppas på bra!

mvh jens
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
En bra regel vid objektivskifte. Ta alltid fram och använd borsten och renblåsningsbelgen på det objektiv som skall monteras på kameran. Det hjälper inte hur välstädat det är hemma. Nog f.n sitter det damm på linsen, som inte skall följa med in i kameran.
 

jeens

Aktiv medlem
Blev tvungen att tvätta sensorn med rengöringsvätska och liten "svabb" men nu verkar den vara ren igen, ser inte fläckarna längre då jag testade fota en vit vägg på f22. Får vara nöjd med detta.

mvh jens
 

Bengf

Aktiv medlem
En bra regel vid objektivskifte. Ta alltid fram och använd borsten och renblåsningsbelgen på det objektiv som skall monteras på kameran. Det hjälper inte hur välstädat det är hemma. Nog f.n sitter det damm på linsen, som inte skall följa med in i kameran.

Helt riktigt, jag blåser även av kameralocket med munnen, jag byter objektiv mellan gamla MK5D i bland till A77 old. jag kan tro att det är lätt att missa just vid objektivbyte som du säger.
 

afe

Aktiv medlem
Jag byter nästan aldrig objektiv hemma, utan när jag väl är på plats och fotograferar och då har jag inte med mig rengöringsprylar.

Detta är dock synnerligen off topic, så vi kanske kan hålla oss till A77 Mk II.
 
ANNONS