Annons

Var reparerar man Nikon om man inte litar på Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Mitt Nikkor 24-70/2,8-objektiv behöver repareras efter en tappskada. Nikon Service ligger på vägen till jobbet så jag tittade förbi och lämnade in det i deras reception. Visst, 300 kronor i undersökningsavgift var jag beredd på. Att det blev 375 kronor för att receptionisten glömde säga "plus moms" kan jag acceptera. Men inte att det blev 600 kronor för att objektivet "måste skickas tillbaka" eftersom "vi har tyvärr ingen reception på vår verkstad längre".

Receptionen fanns ju där två dagar tidigare!

Jag låtsades inte om detta svar utan traskade in igen och fick tillbaks objektivet, oreparerat, för 375 kronor.

Nikon ville förresten ha 8.550 kronor för "Utbyte av stomme samt kalibrering av optisk axel och AF."

Nu letar jag efter en efterträdare till Lasses kameraservice som är det enda svar man får när man söker här på forumet efter alternativa Nikon-reparatörer. Är det så illa att det finns en enda reparationsverkstad sedan 2012, när Lasses slog igen? Och att den verkstaden har upptäckt att de har monopol?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag har förstått rätt så gick Lasse i pension och ingen ville ta över.
De anställda var välkomna att börja hos Nikon.
Och nej jag har inte hört om ngn annan reparatör i Sverige, men det finns utomlands. Du kanske kan prova att skicka ett mail till "Grays of Westminster" i England. De är trevliga som alla engelsmän men jag är tveksam till att det blir billigare.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Mitt Nikkor 24-70/2,8-objektiv behöver repareras efter en tappskada.

Nikon ville förresten ha 8.550 kronor för "Utbyte av stomme samt kalibrering av optisk axel och AF."
Att tappa ljusstarka zoomar blir dessvärre ofta väldigt dyrt ... Har stommen blivit sned hjälper inget annat än att byta den eftersom en sned stomme i förlängningen hela tiden leder till nya problem.
 

Osquar

Aktiv medlem
Mot bakgrund av den föreslagna rep.kostnaden kanske alternativet att leta efter ett fint beggat ex (cirkulerar en hel del 24-70/2.8-gluggar på div. annonssidor) kan va' nå't? Har du dessutom ett "drulleplutt"-tillägg på hemförsäkringen, så reduceras nettokostnaden påtagligt.

/Oscar
 

Mumiemonstret

Aktiv medlem
Mot bakgrund av den föreslagna rep.kostnaden kanske alternativet att leta efter ett fint beggat ex (cirkulerar en hel del 24-70/2.8-gluggar på div. annonssidor) kan va' nå't? Har du dessutom ett "drulleplutt"-tillägg på hemförsäkringen, så reduceras nettokostnaden påtagligt.

/Oscar
Mmm. Det första jag gjorde när jag fått prisförslaget (efter att ha tagit ett par djupa andetag) var att kolla begagnatmarknaden. Därav mitt val att hämta ut det i stället för att reparera. Jag tänker inte skänka det till dem för att "skrotas" i alla fall.

Om jag inte får tips om nån klurig gubbe som klarar av så här pass avancerade jobb till vettigt pris köper jag nog en annan, lättare glugg med bildstabilisering. Jag kanske kan sälja mitt kraschade billigt på Ebay, eller köra med fast brännvidd.

Försäkringar har jag så lite som möjligt, så jag får väl spendera mina intjänade premiepengar... :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men du har väl en hemförsäkring MED allrisk? har du inte det så bör du skaffa en idag.
Den gäller men frågan är hur objektivet värderas.

Ett nytt-alternativ är att skaffa Tamron 24-70 med stabilisering.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det fanns en "klurig gubbe" på tradera tidigare någonstans i Gbg -trakten som renoverade och sålde 80-200 objektiv. Jag kan inte uttala mig om kvaliteten eftersom det aldrig blev av att skicka mitt objektiv. Jag har dock inte sett hans annonser på ett tag. Anatoly tror jag han kallade sig.
 

lumor_

Aktiv medlem
Nikon ville ha över 2500 för att reparera en blixt (SB910).
Blixten fungerar i remoteläge men inte när man sätter den på kameran. Löjligt dyrt för att fixa blixtskon. Köper ju hellre en ny och det är kanske tanken med deras "service". Fick betala för felsökningen vilket kändes sådär.
 

Elysiumfield

Ny medlem
Hade en liknande upplevelse med en tappskada av 18–35mm f/3.5–4.5G, reparationskostnaden skulle vara nästan lika mycket som köpa nytt. Ringde till supporten två gånger, men Nikon kunde inte specifiera mer varför flera delar skulle bytas ut (inte uppenbart om man bara tittar på objektivet). Bestämde sedan att skrota objektivet.
 

snap01

Aktiv medlem
Mitt Nikkor 24-70/2,8-objektiv behöver repareras efter en tappskada. Nikon Service ligger på vägen till jobbet så jag tittade förbi och lämnade in det i deras reception. Visst, 300 kronor i undersökningsavgift var jag beredd på. Att det blev 375 kronor för att receptionisten glömde säga "plus moms" kan jag acceptera. Men inte att det blev 600 kronor för att objektivet "måste skickas tillbaka" eftersom "vi har tyvärr ingen reception på vår verkstad längre".

Receptionen fanns ju där två dagar tidigare!

Jag låtsades inte om detta svar utan traskade in igen och fick tillbaks objektivet, oreparerat, för 375 kronor.

Nikon ville förresten ha 8.550 kronor för "Utbyte av stomme samt kalibrering av optisk axel och AF."

Nu letar jag efter en efterträdare till Lasses kameraservice som är det enda svar man får när man söker här på forumet efter alternativa Nikon-reparatörer. Är det så illa att det finns en enda reparationsverkstad sedan 2012, när Lasses slog igen? Och att den verkstaden har upptäckt att de har monopol?
Råkade tappa mitt 24-70 o fick göra samma reparation för ungefär två år sedan gick på runt 8000 kr. Objektivet blir som nytt det kalibreras o allt är perfekt intrimmat så man kan säga att man får en ny optik för 8000 kr köper du en ny så kostar den runt 14000. För privatperson så brukar en vanlig utökad hemförsäkring eller specialförkring funka till låg självrisk känns lite naivt att inte ha någon. Jag har slagit i min 24-70 lite lättare en gång o behövde inte byta huset då gick det på (bara) 3700.
Jag har valt att laga optiken pga dom blir dom nya hade det däremot kommit en ny vassare modell skulle jag uppgraderat istället.
 

snap01

Aktiv medlem
Nikon ville ha över 2500 för att reparera en blixt (SB910).
Blixten fungerar i remoteläge men inte när man sätter den på kameran. Löjligt dyrt för att fixa blixtskon. Köper ju hellre en ny och det är kanske tanken med deras "service". Fick betala för felsökningen vilket kändes sådär.
Jag hade två av mina sb 910 blixtar inne ena hade jag knäckt foten på o kört hårt med så den skulle behövas bytta fot o blixtrör skulle bli dyrare att laga än att köpa ny försökte få bättre pris men det är dyrt med reservdelar så dom kunde inte göra något åt priset så den skrotade jag den andra blixten gick på drygt 2000 kr att få fixad o jag valde det pga dels så gäller en garanti på 6 månader på reparation.
 

Ripan

Ny medlem
Rep av 24-70

Mitt Nikkor 24-70/2,8-objektiv behöver repareras efter en tappskada. Nikon Service ligger på vägen till jobbet så jag tittade förbi och lämnade in det i deras reception. Visst, 300 kronor i undersökningsavgift var jag beredd på. Att det blev 375 kronor för att receptionisten glömde säga "plus moms" kan jag acceptera. Men inte att det blev 600 kronor för att objektivet "måste skickas tillbaka" eftersom "vi har tyvärr ingen reception på vår verkstad längre".

Receptionen fanns ju där två dagar tidigare!

Jag låtsades inte om detta svar utan traskade in igen och fick tillbaks objektivet, oreparerat, för 375 kronor.

Nikon ville förresten ha 8.550 kronor för "Utbyte av stomme samt kalibrering av optisk axel och AF."

Nu letar jag efter en efterträdare till Lasses kameraservice som är det enda svar man får när man söker här på forumet efter alternativa Nikon-reparatörer. Är det så illa att det finns en enda reparationsverkstad sedan 2012, när Lasses slog igen? Och att den verkstaden har upptäckt att de har monopol?
Ok!
Ett antal personer har reparerat sina 24-70 zoomar och en del har avstått.
Jag valde att reparera och det kostar alltså 8.500:-

Men jag lämnade in den därför att den "skar" dvs. det kändes vid zoomningen som en gänga som skär ihop. Reparationen har beskrivits här och jag känner igen allt!

Men: Nu känns zoomningen som när kan klämmerihop en uppumpad badboll. Från 24 mm läget går den lätt fram till halvvägs mot 70-hållet. Sedan blir det tydligt tyngre att vrida ringen. Det liknar situationen när mina problem började och som slutade med en dyr reparation.

Någon som har upplevt motsvarande?

Men:
 

snap01

Aktiv medlem
Ok!
Ett antal personer har reparerat sina 24-70 zoomar och en del har avstått.
Jag valde att reparera och det kostar alltså 8.500:-

Men jag lämnade in den därför att den "skar" dvs. det kändes vid zoomningen som en gänga som skär ihop. Reparationen har beskrivits här och jag känner igen allt!

Men: Nu känns zoomningen som när kan klämmerihop en uppumpad badboll. Från 24 mm läget går den lätt fram till halvvägs mot 70-hållet. Sedan blir det tydligt tyngre att vrida ringen. Det liknar situationen när mina problem började och som slutade med en dyr reparation.

Någon som har upplevt motsvarande?

Men:
du har garanti på reparationen i 6 månader (är typ 100% på det)så om den inte är ok ring o påpeka o lämna in igen.
 
ANNONS