Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sooffiproopp

Ny medlem
Tyvärr kan jag inte bära med mig min Nikon D750 på alla mina aktiviteter ute i naturen och mobilbilderna är inget att hurra för, speciellt inte när man är van vid kvalitén från fullformatskameran. Därför har jag nu bestämt mig för att lägga en slant på en bättre kompaktkamera, men vilken modell jag ska välja skulle jag gärna vilja ha lite råd kring.

De två modeller som jag fastnat mest för är Canon PowerShot G7 X Mark II och Sony Cybershot DSC-RX100 III. Är det någon av er som har testat dessa och vet vad för för- och nackdelar som finns med kamerorna? Jag har även kikat lite på en kompakta systemkamera, men då de bättre objektiven tar för står plats för mig så tror jag att en kompaktkamera passar bättre.

Mina två krav är (utöver så bra bildkvalité som möjligt):
Wi-Fi anslutning
Vridbar skärm för "Selfies"

Sofia
 

lofling

Aktiv medlem
För några år sedan sa vi hemma att vi ville ha en kompaktkamera att ta med när jag inte orkade släpa på min D700. Då tittade jag på Canon G6 och Sony RX100 (kommer inte ihåg om det var I eller II). De tyckte vi (eller kanske mest min fru...) var lite dyra så det blev en Panasonic istället för ungefär halva priset. Jag använder den dock väldigt sällan nuförtiden pga att det är en stor skillnad mot D750 och D500 som jag har nu.

Men, om jag skulle köpa en kompaktkamera nu, tycker jag RX100 III är det bästa alternativet efter vad jag läst. Passar också in på dina önskemål:
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/sony-cybershot-rx100-iii-med-eller-utan-s-kare

Har inte testat G7 eller RX100 III själv så det skulle jag verkligen göra och jämföra för att det brukar oftast vara några få detaljer som bara man själv kan avgöra vad man gillar bäst. T.ex. hur kameran känns i handen, menyer etc, eftersom de optiska kvaliteterna är relativt lika trots allt.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har en G7X mk I och är väldigt nöjd med den, vid de tillfällen när jag inte vill/kan släpa med mig systemkameran. Nej den ger självklart inte lika bra bilder som systemkameran gör men den ger bra bilder, särskilt utomhus när det är bra ljus. När det blir mörkare så märks skillnaden tydligast.

Jag funderar på om jag skulle vara sugen på att kanske gå upp lite till i storlek för att komma ytterligare närmare "systemkamerakvaliteer" men då får det nog bli en kompakt spegellös systemkamera typ Sony A 6000 eller något liknande. Inte lika kompakt som en kompaktkamera men heller inte lika stor/tung som en traditionell "tjock kamera"
 
ANNONS