Annons

Digital "point and shoot"-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Som rubriken lyder så söker jag en digital "point and shoot"-kamera. Låt mig ge en liten bakgrund till vad jag söker och varför jag söker. I flera år hade jag en analog kompaktkamera i väskan, bland annat en Nikon L35 AF, laddad med svartvit film. Jag gillade verkligen enkelheten och smidigheten i att använda en sådan kamera istället för att ha min (väldigt älskade) digitala systemkamera hängande över axeln. Jag blev en bättre fotograferare med film i kameran vilket i sin tur smittade av sig när jag fotade med min digitala systemkamera. Men så befann jag mig plötsligt på en punkt där jag kände att filmfotograferandet av olika anledningar förlorade sin charm så jag sålde nästan hela min analoga kamerasamling. För pengarna köpte jag, efter råd och tips, istället en Canon Powershot G7X, som en tilltänkt "point and shoot"-efterträdare. Efter knappt en månad av återkommande frustration över fördröjning med slutaren, oskarpa bilder och att ständigt råka röra vid touch-skärmen i fel ögonblick så sålde jag den. Detta var i mars 2021 och sedan dess har jag saknat den lilla kameran i väskan men jag är inte intresserad av att gå tillbaka till att fota analogt. Jag vill absolut ha en digital ersättare för mina analoga kompaktkameror.

Av en händelse såg jag en Youtube-video med en kille som använde en Fujifilm XQ2 och det kittlade. Jag har kollat på Fujifilms kameror, i synnerhet de som "beter sig" som en analog kompaktkamera med filmsimulering osv. men alltid backat kraftigt på grund av priserna. XQ2 är en äldre modell och finns bara att få tag på som begagnad men den verkar vara hyfsat sällsynt och även där är priserna överdrivet höga. Dock verkar XQ2 (enligt min uppfattning som amatör) simulera film på ett naturligt sätt, ha en snabb slutare och vara liten och smidig. Nu vill jag inte hänga upp mig på XQ2 men den är ett bra exempel på att jag inte måste ha alla de senaste klockorna och visslorna för att känna mig tillfreds. Mitt sökande vaknade till liv igen på grund av att jag såg videon med XQ2 och genom detta forum kan jag kanske få hjälp av er med att hitta rätt.

Allt det bästa!
 

MattiasL

Aktiv medlem
En annan Fuji, med vad jag förstår samma sensor är X20. Den zoomen får man vrida själv vilket jag tycker är en stor fördel. Bättre ljusstyrka också, men lite mindre vidvinkling. Tycks vara lite lättare att få tag på, men är inte gratis den heller. Verkar handla om runt 5000 kronor iallafall.
Jag är själv väldigt förtjust i små kameror, och använder en Fuji X70 som är bra men aningen seg. Ricoh GR-serien är också fin om du gillar motsvarande fast 28mm.
En kamera som alltid kommer upp i sådana här sammanhang är Sonys RX100-serie. De verkar väldigt bra, samma idé som din G7X och känns väldigt rapp (åtminstone den version 4 jag testat lite smått).
 
Senast ändrad:

Johan O E

Aktiv medlem
Fujifilm XE3 med 27mmf2.8 eller 18mmf2 är kompakt och APS-C sensor och analog känsla.
Lumix lx100ii har Leica objektiv och är bra för det mesta, snygg dessutom.
Ricoh gr serien är ännu mindre och bättre men inte direkt analoga känslan.
Har gillade min Sony rx100 iii tills den gick sönder.
 

jens_a

Aktiv medlem
Det finns många bra digitalkompakter! Jag har själv använd Canon S100, S110, Olympus XZ-1 samt äldre Ixus 750, Ixus 400 detta vinterhalvåret och det har varit intressant. Dom äldre kompakterna med CCD sensor kan ofta ge lite mer varma färger än nyare kameror. Här är ett interview med en fotograf som använder kompaktkameror professionellt i sitt jobb. Lycka till!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Fuji XF10 är en lite bortglömd kamera också. Nyare sensor än X70 men saknar blixtsko.
Nikon Coolpix A är en annan. Har inte testat den själv, men vad jag förstår fin bildkvalitet och långsam fokus.
 

martley

Aktiv medlem
Det kanske är som att svära i kyrkan, men ett alternativ är förstås mobiltelefonen, med de begänsningar den förvisso har, men fördelen är att den i stort sett alltid är med. Åtminstone för mig så är det inte lika självklart att alltid ha med en kamera, speciellt inte en systemkamera även om det finns små och kompakta sådana numera.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
När jag är ute och promenerar släpar jag inte med mig min systemkamera utan har en lite kompaktkamera som ger utomordentligt fina bilder, även i råformat.
Panasonic DMC LX15
Canon G7 X
 

FiCa1

Aktiv medlem
Hej!

Som rubriken lyder så söker jag en digital "point and shoot"-kamera. Låt mig ge en liten bakgrund till vad jag söker och varför jag söker. I flera år hade jag en analog kompaktkamera i väskan, bland annat en Nikon L35 AF, laddad med svartvit film. Jag gillade verkligen enkelheten och smidigheten i att använda en sådan kamera istället för att ha min (väldigt älskade) digitala systemkamera hängande över axeln. Jag blev en bättre fotograferare med film i kameran vilket i sin tur smittade av sig när jag fotade med min digitala systemkamera. Men så befann jag mig plötsligt på en punkt där jag kände att filmfotograferandet av olika anledningar förlorade sin charm så jag sålde nästan hela min analoga kamerasamling. För pengarna köpte jag, efter råd och tips, istället en Canon Powershot G7X, som en tilltänkt "point and shoot"-efterträdare. Efter knappt en månad av återkommande frustration över fördröjning med slutaren, oskarpa bilder och att ständigt råka röra vid touch-skärmen i fel ögonblick så sålde jag den. Detta var i mars 2021 och sedan dess har jag saknat den lilla kameran i väskan men jag är inte intresserad av att gå tillbaka till att fota analogt. Jag vill absolut ha en digital ersättare för mina analoga kompaktkameror.

Av en händelse såg jag en Youtube-video med en kille som använde en Fujifilm XQ2 och det kittlade. Jag har kollat på Fujifilms kameror, i synnerhet de som "beter sig" som en analog kompaktkamera med filmsimulering osv. men alltid backat kraftigt på grund av priserna. XQ2 är en äldre modell och finns bara att få tag på som begagnad men den verkar vara hyfsat sällsynt och även där är priserna överdrivet höga. Dock verkar XQ2 (enligt min uppfattning som amatör) simulera film på ett naturligt sätt, ha en snabb slutare och vara liten och smidig. Nu vill jag inte hänga upp mig på XQ2 men den är ett bra exempel på att jag inte måste ha alla de senaste klockorna och visslorna för att känna mig tillfreds. Mitt sökande vaknade till liv igen på grund av att jag såg videon med XQ2 och genom detta forum kan jag kanske få hjälp av er med att hitta rätt.

Allt det bästa!
1) Leica Q (2) = en excellent kamera. Kanske inte riktigt i fickformat, men ändå.
2) Richo GR III / GR IIIx = excellent optik, handhavande och storlek.
Men – båda dessa har fast optik. Leica Q 28mm och Richo GR III 28 mm, GR IIIx 40 mm (omvandlat till småbildsekvivalent).
 
ANNONS